velgbeschermers

Scheppie

Actief lid
Over een aantal weken (pff wat duurt wachten lang) ga ik in m'n nieuwe fabia rijden met 16" Atria velgen.
Ik hoor wel eens wat over velgbeschermers....
Wie kan mij uitleggen wat, hoe, waarom etc
(wil nl m'n velgjes lang mooi houden)
 

Desperado

Forumguru
Over een aantal weken (pff wat duurt wachten lang) ga ik in m'n nieuwe fabia rijden met 16" Atria velgen.
Ik hoor wel eens wat over velgbeschermers....
Wie kan mij uitleggen wat, hoe, waarom etc
(wil nl m'n velgjes lang mooi houden)

Er zijn banden met een extra brede rand die een beetje over de velgrand heenvalt.Dat noemen ze een velgbeschermer.Ik heb ze zelf ook, maar of het nou echt werkt, ik denk het niet.Gewoon goed uitkijken met parkeren enz. werkt zeker beter.
 

LenK

Forumguru
Ik denk dat het wel degelijk werkt. Het uitstekende randje zit vlak bij de velg en kan niet aan de kant geduwd worden. Het buitenste punt van je wiel is dus altijd het rubber.
Ik heb ze ook en na 50K+ km zijn de velgen nog volkomen onbeschadigd.

Voorbeeldje
 

Desperado

Forumguru
Das mooi om te weten. :aangenaam:
Ik kon het me niet voorstellen dat zo'n klein randje het kan voorkomen.
Voorzichtigheid is natuurlijk nog beter., maar niet altijd mogelijk
 

Fabia

† In Memoriam
Ik vind die Atria velgen erg mooi. Bij mijn volgende Fabia/Roomster komen ze er zeker onder.
 

LenK

Forumguru
Mooie velgen die Atria, maar wel platte banden en dan heb je nog eerder beschadigingen.
Mrs LenK doet het met de standaard Antares. Ik vond de Line velgen wel mooi.

Bij je nieuwe auto andere banden krijgen zal niet meevallen, zeker niet als je al besteld hebt. En je moet even op zoek naar een passende band die zo'n beschermrand heeft.

Edit::blush::blush: link naar losse velgbeschermers verwijderd, beter kijken, die waren niet voor autobanden :blush::blush:
 

Scheppie

Actief lid
Oke bedankt voor de antwoorden....maar inderdaad alles is al besteld, dus gewoon maar voorzichtig zijn!!!
 

EdK

Forumguru
Heb de Atria velg 16 inch onder me roomster met ContiSportContact 2 banden met velgbeschermer !
En het werkt wel degelijk anders had ik nu al een dieppe kras op mijn velg rechtsachter gehad !
Heb zelfs een deal met mijn dealer kunnen maken want velgen zijn een half jaar na aankoop roomster er op gekomen, maar hij nam mijn oude banden met 5000k evengoed terug voor een prijs waar bijde partijen mee konden leven !
Dus als je gaat praten met je dealer dan neemt hij zeker wel je banden over met 0k !! Want die raakt hij met gemak weer kwijt aan een andere klant !! Dus even ruimschoots van te voren met je dealer hierover gaan praten !
 

Jochus

Actief lid
Velgbeschermers op je banden werken wel degelijk. Maar het hangt er ook van af hoe ver je velg naar buiten steekt, en hoe jij inparkeert.

Ik heb ze ook op m'n velgen, en die doen hun werk goed hoor.

Maar soms zie je dan van die apen erg snel voorwaarts inparkeren als er plek genoeg is, schurend langs de stoeprand... Jah, dan haalt die velgbeschermer ook niks uit.

Maar als je altijd netjes inparkeert, kan die velgbeschermer wel eens je redding worden, maar zie het niet als iets waardoor je, wat je ook doet, geen schade zult hebben.
 

Desperado

Forumguru
Velgbeschermers op je banden werken wel degelijk. Maar het hangt er ook van af hoe ver je velg naar buiten steekt, en hoe jij inparkeert.

Ik heb ze ook op m'n velgen, en die doen hun werk goed hoor.

Maar soms zie je dan van die apen erg snel voorwaarts inparkeren als er plek genoeg is, schurend langs de stoeprand... Jah, dan haalt die velgbeschermer ook niks uit.

Maar als je altijd netjes inparkeert, kan die velgbeschermer wel eens je redding worden, maar zie het niet als iets waardoor je, wat je ook doet, geen schade zult hebben.

Precies wat ik bedoel!
 

Gieliovd

Forumguru
Als ik geld te besteden heb aan banden en ik heb knappe velgen komt er niets anders omheen. Dit is de ultieme uitvinding.

Het is zo klaar als je ff niet oplet of een beetje opgejaagd wordt.

Ik heb met mijn vorige auto wel eens een beetje zitten dromen en van de schrik met mijn band tegen de stoeprand gezeten omdat er een malloot de hoek om kwam en met 1 geparkeerde auto en wij 2 tegelijk door een smal straatje wilde. Tja, even vergeten hoe dicht ik bij de stoep reed.

Verder niks aan de hand, behalve een schuurplek op de band. Stalen velgies hè ;)
 

Kirsten

Senior Member
En hier vragen ze neem ik aan ook extra geld voor?
Lariekoek lijkt me, als je een goede band koopt, valt deze altijd over de rand van je velg heen. Ik heb nog even naar mijn banden gekeken, niets speciaals aan namelijk en die vallen namelijk ook netjes over de rand heen.
 
Op mijn laatste 5 nieuwe auto's (VW's en 2 O2's) heb ik steeds banden met zo'n randje gehad, allen waren continental en bridgestone. Ik heb nog geen enkele kras zelf veroorzaakt en ben erg blij met dit soort banden. Hoe voorzichtig je ook bent, soms raak je toch de stoeprand door straten die een nogal rare vorm hebben enz...
 

Gieliovd

Forumguru
Ben ik niet helemaal met je eens.

Ja, ok elke band heeft een bepaalde bolling waardoor je buiten de velg komt, tenzij de banden te smal zijn voor de velgen.

Echter deze bolling is zéér slap waardoor het gemakkelijk indeukt, en dus de velg wel de stoep raakt.

Het hele eiereneten met die speciale banden is dat de rand zeer stevig is.
 
Niet elke band beschermt de velg, er worden genoeg auto's verkocht zonder deze rand. Het heeft mij in ieder geval een paar goed goed geholpen doordat ik de stoeprand met de band raakte en niet met de velg. Je kunt het met me eens zijn of niet, feit is dat ik zonder zo'n band een kapotte velg had gehad en nu niet. De rand van de band is stevig genoeg.

Ik heb het over de Continental Premiumcontact 1 en 2 en Bridgestone Turanza (?).
 

Gieliovd

Forumguru
Nee, Sheik ik ben het wel met jou eens, jij hebt speciale banden. Kirsten schreef iets waar ik het niet helemaal mee eens ben :)
 

Desperado

Forumguru
Ik had ze ook nog nooit eerder gezien tot ik deze banden kreeg die ik nu heb.
Viking ProTech 500.
En het is inderdaad een extra rand die harder is als de rest en duidelijk uitsteekt
 

Gieliovd

Forumguru
at-405-radial-rim-protector.jpg
 
Bovenaan Onderaan