(veiligheids)Criteria bij je nieuwe Skoda (Euro NCAP)

Captain Hook

Forumguru
Je zoekt een nieuwe auto (in het geval van dit forum, een Skoda) uit. Let op allerlei zaken. Van design tot praktische bruikbaarheid. Het financiële plaatje, eventuele extra's, motorvermogen, efin, noem maar op.

Maar is er iemand die vantevoren ooit keek wat zijn/haar nieuwe auto presteerde bij een EuroNCAP crashtest?

Ik wel...
Dan ben ik toch blij dat ik b.v. op mijn Roomster gordijn airbags heb bijbesteld. Als ik zie bij een zijdelingse impact wat een verschil dat kan maken... :1439:
275_pole.jpg
 

Trucker

Actief lid
Ik heb ook gordijn airbags,dit wilde mijn vrouw graag.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er verder niet over nagedacht hebt maar als ik die foto zie ben ik er erg blij mee.
 
Om eerlijk te zijn hebben wij ook vrijwel alles onderzocht behalve de veiligheid. :blush: Achteraf gezien zijn we er stilletjes vanuit gegaan dat dit wel snor zou zitten, dit gezien het merk/moedermerk, misschien niet de meeste slimme gedachten... Wel hebben wij gordijn airbags besteld, hier kwam het stukje veiligheidsbewustzijn wel om de hoek kijken.
 

Rolle

Senior Member
Ik heb bij het uitkiezen van de nieuwe wagen wel vooraf de euro NCAP testen bekeken en me er bij neergelegd dat de O2 (de wagen die qua budget en uitrustingsniveau het meest voor de hand liggend was) "slechts" 4 sterren haalde.
Met de toen in aantocht zijnde dochter in het achterhoofd heb ik de gordijnairbags ook extra bijbesteld. Met de hoop van ze nooit nodig te hebben maar als het dat toch moet kan dat misschien wel een verschil geven.
 

Captain Hook

Forumguru
Idd, wat me opvalt is dat de Fabia en de Octavia 'slechts' 4 sterren halen, terwijl de Roomster, SuperB en Yeti allemaal 5 sterren halen.

Dus wat dat betreft ga ik er zelf op vooruit (van een O2 naar een Roomster). :super:
 

Tallguy

Forumguru
Mijn Yeti heeft er 5 en aangezien ik een Elegance heb genomen zit die ook vol met alle veiligheidssnufjes.
Toch is er bewust 1 airbag afgekoppeld: die van mijn stoel. Heb nl een op maat gemaakte stoel erin. "t schijnt dat een goede stoel op een goed frame meestal beter is dan een zij-airbag, los van het feit dat je (schijnbaar?) een beetje doof kan worden als die airbag uitklapt.

Enfin... daar wil ik niet over discussieren hier...feit is dat de Skoda's toch goed uit der bus komen en vlgs mij wil Skoda ook niet anders dan dat al hun auto's 5 sterren krijgen.
 

corsaar

Senior Member
De Yeti geeft een veilig gevoel vreemd blijft dat ik daar voorheen nooit
over nadacht. *****
 

vincefra

Actief lid
@ captain hook


had de foto een seconde later gepakt dan was het toch nog steeds niet zo fraai :baby012:
(en waarom hebben ze steeds poppen met een gezicht er op alsook een lichte lach ... )

Maar ja, ik heb toch ook vooraf gekeken naar veilighied (ncap) en heb ook de gordijn aribags besteld ...

Valt me op dat niet alle wagens er in zitten, zo is de superb sedan wel getest en de combi niet
Valt me ook op dat de veiligheid voor de voetgangers niet zo goed is bij Skoda, maar voor de inzittenden voor en achter algemeen goed tot zeer goed zitten ...


Ter info voor de skoda superb:
- maximale score voor zijdelings impact
- maximale score voor baby's in een kinderzitje
- goede score voor algemeen het compartiment (vormvastheid, ... )
- maximale score voor de bumper (test op voetgangs - botbreuken ... )
- goede en slechte score op vlak van motorkap (daar waar de voetgangers met hun hoofd botsen ... )

www.euroncap.com

Nu, ik volg ncap al een tijdje en hetgeen je ziet is dat fabrikanten "bouwen" gericht naar een goede tot zeer goede score op deze testen ... en dit wilt niet zeggen dat eenzelfde prestatie ook overeen komt met een echte situatie waarbij levens op het spel zijn. Verkeerde hoek, plek op de auto, ... en je hebt een totaal ander effect ...

Zou leuk zijn moest ncap ook eens historiek van echte crashen van w$merken mee opnemen in ncap ... versta een combinatie van labo testen (wat nu reeds is) aangevuld met resutaten van echte ongevallen ...
 

Darkside

Forumguru
Dat is altijd zo. Om verschillende autos (of wat dan ook) met elkaar te vergelijken moet een gestandariseerde test hebben. Anders kunnen resultaten niet met elkaar vergeleken worden. Dit betekend idd dat autofabrikanten weten waar ze op moeten letten om een goede score te halen. Zo ook met de verbruikgegevens. Deze zijn totaal niet representatief met de werkelijkheid.
Ik vind het jammer dat de O2 maar 4 sterren heeft, maar het is dan ook al een wat oudere auto. De nieuwe generatie skoda's heeft geen problemen met het halen van 5 sterren. Maar voel me toch wel veilig in de skoda. Huidige auto heeft er ook 4 (meen ik).
 

Falcon

Donateur
Op dit moment zie je Euroncap altijd 4 of 5 * geven aan de VAG auto's. Daarom let ik persoonlijk niet meer op deze notering. Eigenlijk zouden hem t/m 10 moeten kunnen geven, dan kun je nog verschil gaan zien.

Ik kijk eigenlijk meer naar comfort en veiligheid aangaande de opties (ESP, airbags..).
 

darkprojectx

Forumguru
hmm ik heb er eigenlijk totaal niet over nagedacht..

ik zie het meer als een kwestie van je hebt geluk of je hebt het niet.

en op de site staat de fabia 1 niet.. of ik kijk verkeerd
 

Darkside

Forumguru
@Favreleuba: Dat wil ik niet meteen zeggen. Maar het zal me niet verbazen. Zo werkt het nu eenmaal. Als er bij mij op mijn werk alleen word gekeken hoeveel storingen je oplost in een week. Maar niet naar de moeilijkheidsgraad. Dan zullen mijn collega's en ik alleen maar calls sluiten om 'n zo goed mogelijke score te krijgen. Maar dat zegt niets over de kwaliteit.

De auto's van tegenwoordig zijn echt wel veilig. Er word goed over nagedacht en kreukelzone's, veiligheidskooien etc zijn allemaal verbeteringen. Maar men weet simpelweg waar men aan moet voldoen om 5 sterren te halen. En dat doet men dan ook. Totdat NCAP de eisen strenger maakt of een nieuwe ster introduceert.
Dan past men pas nieuwe veiligheidsmaatregelingen toe zodat men daaraan voldoet.

Daarbij vindt ik de sterren waardering 'slecht' De ene 5 sterren is namelijk niet gelijk aan de andere. Je zou het hele rapport moeten lezen wil je zeker weten of het aan jouw eisen (voetgangersveiligheid, inzittende, kinderen, etc) voldoet. Ik kan best een 5 sterren auto kopen en denken dat die goed is voor mijn kroost. Maar beter afwas met een andere 5 sterren auto (of misschien wel 4 sterren auto) als het om de veiligheid van mijn kinderen zou gaan.
En de meeste mensen bekijken die scores niet. Die zien ze op het kaartje staan bij de dealer.
 

vincefra

Actief lid
die sterren zegt iets over de wagen ... niet over de bestuurder.

Veiligheid wordt hoofdzakelijk gemaakt door alle bestuurders ... en eigenlijk zou een papieren autotje ook veilig moeten zijn ...

Nu ja, dat was de demagogie van de dag ... nu even serieus. De wagens zijn in 10 jaar tijd zeer sterk vooruit gegaan in veiligheid ... nu de euroNCAP testen worden steeds aangepast aan de huidige normen - versta gangbare veiligheid.

Een voorbeeld ... vroeger had een wagen geen kreukelzone's ... en dus was zeer onveilig voor voetgangers (harder voor hen) alsook inzittenden (geen kreukelzone wilt zeggen geen absorptie van de schok ... ). Voordeel was dat de wagen "steviger" was in minder snel pert-total is ...

We kunnen zo verder gaan en beginnen over airbages, gordels voor en achter, gordel spanners, ESP, ABS, betere veringen, betere banden, stuurbekrachtiging, struurretractie bij ongeval, veerkrachtige kunststoffen bumpers, niet splinterend glas, veiligheidskooi, autoamtisch leegpompen van motor bij ongeval (minder ontbrandingsgevaar), versterkte zijdeuren, schijfremmen voor en achter, rembekrachtiging, betere ophanging, betere zetels, zachtere bekleding van dashboard, systemen om bagage vast te zetten zoals netten, ... het zit er vol van. We merken dat ook aan de prijs van de wagens ...

Nu heb eens vergelijk gedaan van Volvo v70, mercedes E, BMW 5 en skoda superb ... en wat valt me op is dat de v70 slechter scored dan de anderen , daar dat Volvo toch een veiligheids imago heeft !!!
 

vincefra

Actief lid
over euroNCAP evolutie ... dat kan je vinden op youtube ... het staat er vol van hoe dit vroeger getest werd (in de begin jaren) en nu ... en dan zie je dat de testen toch wel zwaarder worden ...

Zo was er in 2000 bvb. nog geen zijdelings paal test ...

je kan ook zien dat in 1997 en hiervoor nog maar wijnig sprake was van een veiligheidskooi ... alle wagens plooiden mooi in elkaar ... (met die dummy's er tussen).
 
Bovenaan Onderaan