Veiligheid en kosten

EdK

Forumguru
Dit moet me toch even van het hart !!

Zat daarnet eens even bij het Roomster topic en mbt winterbanden te lezen.
En daar viel me op wat me ook al in andere topics was opgevallen dat er mensen zijn die graag aan veiligheid doen maar dat het niets of bijna niets mag kosten !!

Nou moet een ieder dat voor zichzelf weten uiteraard maar moet het toch even kwijt en ben tevens benieuwd hoe anderen hier over denken !!

Als ik lees dat sommigen naar 2e hands winterbanden op zoek zijn dan heb ik zoiets van blijf dan in hemelsnaam op je zomerbaden rijden met beter profiel
Of koop nieuwe winterbanden van een goed merk, maar ga niet je geld weggooien in 2e hands bandjes !!

Dan zijn er leden die wel nieuwe winterbandjes eronder laten zetten maar nemen dan de allergoedkoopste, ook dit is natuurlijk je goedrecht maar als er dan al in testen naar voren is gekomen dat je dan beter geen winterbanden kunt nemen dan vraag ik me af doen we het dan voor de show ( ik heb winterbanden ) offf doen we het nou wel voor de veiligheid !! ( neem dan alleen betere en waarschijnlijk duurdere )

In de tijd dat ik motor reed zag ik dit verschijnsel ook !! welliswaar niet met winterbanden maar met het motorpak !! Men kocht de meest dure motor ( je goed recht uiteraard ) maar men hield geen budget over voor een goed motorpak , helm, handschoenen en laarzen ! Dus zie je menig motorrijder zomers in korte broek rijden, maar je wil echt niet de gevolgen bij een schuiver zien !! asfalt is net schuurpapier maar dan wel met de grootste korrel !!

Om op auto's weer terug te komen: Hoeveel mensen zie je niet mobiel bellen met het mobieltje bij het oor ?? Rijden ze vaak ook nog op de middelste of meest linkse rijstrook met een gangetje van net 90 en zwalken van links naar rechts !! Dan haal je ze in en kijk je eens naar de wagen en zie je de ene optie na de andere dure optie op en aan de wagen hangen !! Maar een paar euro voor een handsfree kitje kan er niet vanaf terwijl als je een keer er een bekeuring voor hebt gekregen je vaak duurder uit bent dan de prijs van een carkit !

Dan als je zo eens op dit forum terugleest dat er toch nog mensen zijn die bijna met het canvas door hun banden rijden !!??
Dan heb ik zo iets van, we controleren allemaal wel het olie en koelvloeistofpeil en de luchtdruk in de banden maar bekijken we dan niet periodiek onze banden op scheurtjes, profieldiepte en of we er geen schroef of spijker in hebben gereden ??

Moet er niet aan denken dat ik op bepaald moment hier op het forum lees dat er iemand een klapband heeft gehad en nu in behandeling ligt en misschien over 2 jaar weer kan lopen en mag autorijden
Of tijdens regen te maken heeft gehad met aquaplanning omdat het profiel op de banden onder de wettelijk toegestane diepte was

Affijn laten we hopen dat dit niet gebeurt !!
Tevens wil ik niemand hiermee persoonlijk aanvallen indien iemand misschien het gevoel zou hebben !!
Wilde het alleen eens hier neerzetten om te kijken hoe mede forum lezers hierover denken en hun eventueele mening is !!
Want mijn mening is dat de veiligheid van jezelf en je mede inzittenden belangrijker is dan een extra optie op of aan de wagen !!

Om de volgende reactie te voorkomen !! NEE ik ben geen familie of heb ook maar enige relatie met meneer Koos S

Fabia

† In Memoriam
Goedemiddag wat een begin van de zondag. Op zich heb je gelijk maar je kan het niemand afdwingen. Ik denk dat menigeen die een auto koopt eerst naar de leuke accessoires kijkt ipv de veiligheidsverhogende accessoires zoals ESP. Liever nog plattere banden dan bv extra luchtzakken.

EdK

Forumguru
Let op ik wil hiermee niemand iets afdwingen !! Maar om jou tekst te gebruiken wat is belangrijker uiteindelijk ?? plattere banden of extra luchtzakken ??
Als je een goede band en met voldoende profiel hebt en je je normaal in het verkeer beweegt dan zou je theoretisch die luchtzakken niet nodig hebben !!

!Škoda!

Actief lid
Dit moet me toch even van het hart !! ....
mensen zijn die graag aan veiligheid doen maar dat het niets of bijna niets mag kosten !!.....

Als ik lees dat sommigen naar 2e hands winterbanden op zoek zijn dan heb ik zoiets van blijf dan in hemelsnaam op je zomerbaden rijden met beter profiel
Of koop nieuwe winterbanden van een goed merk, maar ga niet je geld weggooien in 2e hands bandjes !!

Mits je de draairichting van de Winterbanden weet, en er goed profiel op zit (> 6 mm) is er niets mee mis. Probleem is echter dat dergelijke setjes bijna nieuwprijs kosten. Beter nieuwe.

....
Dan zijn er leden die wel nieuwe winterbandjes eronder laten zetten maar nemen dan de allergoedkoopste, ook dit is natuurlijk je goedrecht maar als er dan al in testen naar voren is gekomen dat je dan beter geen winterbanden kunt nemen dan vraag ik me af doen we het dan voor de show ( ik heb winterbanden ) offf doen we het nou wel voor de veiligheid !! ( neem dan alleen betere en waarschijnlijk duurdere )
......

Dit is dus de Marketing in het spel:
Goede all season banden zijn beter dan slechte winterbanden. Maar voor de leek is het: Winterbanden zijn goed.
Hier in Nederland is het niet zo vaak minder dan 7 graden, en zelfs zelden of nooit (meer) beneden -5 Hiermee is de daadwerkelijke noodzaak van winterbanden ook bijna tenietgedaan. Iedereen die de consument moet adviseren zegt: Winterbanden redden levens. Ze vergeten te vermelden dat goede all seasons beter zijn dan slechte winterbanden. (ok zit wel een prijsverschilletje tussen). Standaard word er vanuit gegaan dat men gelijkwaardige banden neemt, maar in de praktijk worden de goedkope winterbanden genomen.

....

Om op auto's weer terug te komen: Hoeveel mensen zie je niet mobiel bellen met het mobieltje bij het oor ?? Rijden ze vaak ook nog op de middelste of meest linkse rijstrook met een gangetje van net 90 en zwalken van links naar rechts !! Dan haal je ze in en kijk je eens naar de wagen en zie je de ene optie na de andere dure optie op en aan de wagen hangen !! Maar een paar euro voor een handsfree kitje kan er niet vanaf terwijl als je een keer er een bekeuring voor hebt gekregen je vaak duurder uit bent dan de prijs van een carkit !
....
Nu ja.... Bij Skoda vind ik 600 Euro voor een handsfree setje toch iets anders dan 140 Euro voor een boete.
De meeste setjes van minder dan 200 Euro zijn dan weer niet de echte moeite waard.
Persoonlijk gebruik ik gewoon een oortje (ong. 10 - 20 Euro), wat ik in mijn nek leg, en als ik telefoneer even in mijn oor doe.

....
Dan als je zo eens op dit forum terugleest dat er toch nog mensen zijn die bijna met het canvas door hun banden rijden !!??
Dan heb ik zo iets van, we controleren allemaal wel het olie en koelvloeistofpeil en de luchtdruk in de banden maar bekijken we dan niet periodiek onze banden op scheurtjes, profieldiepte en of we er geen schroef of spijker in hebben gereden ??
....

Ik moet bekennen dat ik niet 4 x 5 minuten op mijn (pijnlijke) knieen ga zitten om iedere week mijn banden nauwgezet te inspecteren.
Het is mij ook gebeurt dat de wielen erg scheef stonden, en middenop nog 6 mm profiel zat, maar aan de uiterste binnenzijde de staalgordel erdoorheen kwam. :(
Wel kijk ik ieder keer of ik niets onregelmatigs zie (profieldiepte / scheef afslijten), maar iedere week kijken of er niet iets in mijn banden zit: nee, wel controleer ik eens per maand de bandenspanning.

...
Moet er niet aan denken dat ik op bepaald moment hier op het forum lees dat er iemand een klapband heeft gehad en nu in behandeling ligt en misschien over 2 jaar weer kan lopen en mag autorijden
Of tijdens regen te maken heeft gehad met aquaplanning omdat het profiel op de banden onder de wettelijk toegestane diepte was
....
Wettelijk toegestane minimumprofieldiepte (lekker scrabbelwoord 3x woordwaarde ;) ) Is eigenlijk al te weinig.
4mm is eigenlijk het minimum voor late herfst, winter en lente ivm de regenbuien die dan vallen.
Beneden de wettelijke minimumprofieldiepte ben je echter strafbaar. Gelukkig is het hiermee nog niet zo strak geregeld als met maximum snelheid.

...
Affijn laten we hopen dat dit niet gebeurt !!
Tevens wil ik niemand hiermee persoonlijk aanvallen indien iemand misschien het gevoel zou hebben !!
Wilde het alleen eens hier neerzetten om te kijken hoe mede forum lezers hierover denken en hun eventueele mening is !!
Want mijn mening is dat de veiligheid van jezelf en je mede inzittenden belangrijker is dan een extra optie op of aan de wagen !!

Om de volgende reactie te voorkomen !! NEE ik ben geen familie of heb ook maar enige relatie met meneer Koos S
Veiligheid is ook een relatief ding.
Een standaard auto van tegenwoordig (nieuw) heeft vaak meer veiligheidsopties dan een soortgelijke, geheel opgetuigde variant van een pakweg 15 jaar geleden.

Ook EURO-NCAP realiseerde dit en heeft een paar jaar geleden de normen sterk opgeschroefd. Een 5 sterren auto van 2000 (oude norm) kan onveiliger zijn dan een 4 sterren auto van tegenwoordig (nieuwe norm).

30 jaar geleden hadden alleen de dure autos(mercedes, Volvo, Audi) (optioneel) airbags, stalen balken in het portier, later ABS. Tegenwoordig heeft bijna iedere auto deze "uitzonderlijke" veiligheidsmaatregelen, en kun je ze niet eens meer "deselecteren".

Al met al ben ik het voor een deel met je eens.
Ik maak echter wel een voorbehoud: 100% veiligheid bestaat niet, proberen dit te benaderen kost onevenredig (veel) geld. Persoonlijk (maar ja wie ben ik?) heb ik liever dure goede banden, en gebruik ik goedkopere olie voor mijn motor (een motorblok is vervangbaar.... een leven niet)

cvegreen

Forumguru
Veiligheid is inderdaad heel belangrijk . Ik heb op 2 januari een levensgevaarlijk ongeval gehad , dus ligt dit thema mij erg gevoelig .
Mijn vorige auto was een koreaanse hyundai . Nu hebben we toch geopteerd voor een wagen die toch wat degelijker in elkaar steekt (skoda dus). Daar zijn we toch naar gaan zien . Winterbanden , daar zie ik hier in onze lage landen niet echt het nut van in . Ik rij met de banden waarmee de wagen afgeleverd is , dat zijn meestal toch all seasons banden . Nu liggen er dunlop's op , heb daar nog geen ervaring mee, maar met michelin energie en uniroyal heb ik wel goede ervaringen. Dus als ik banden nodig heb komen er normaal michelin energie banden onder , maar uniroyal vind ik ook goede banden . Dus ik rij winter zomer met dezelfde banden , hou wel de profieldiepte in de gaten. Bandenspanning zou ik meer moeten controleren. nu ik eraan denk , zou beter mijn accu van mijn bandenopblaas toestel opladen en dan als hij opgeladen is mijn banden eens controleren , heb dat nog niet gedaan .
Airbag's zijn inderdaad heel belangrijk , ik heb er mijn leven aan te danken , heb nu in mijn fabia ook sidebag's en ben daar heel blij mee . Bellen in de wagen doe ik nooit . Mijn gsm zit in mijn zakken , maar tegen dat ik hem uitgehaald heb zit de beller al op mijn voicemail bezig. Dus doe ik niet eens de moeite om op te nemen. Als ik mijn gsm nodig zou hebben voor mijn werk bevoorbeeld , dan zou ik toch voor een handenvrije set gaan zien in plaats van met dat ding aan mijn oren te zitten .
De rijstijl is ook een belangrijke veiligheidsmaatregel en dat is niet één of andere optie , maar dat is gewoon u gezond verstand .

Fabia

† In Memoriam
Let op ik wil hiermee niemand iets afdwingen !! Maar om jou tekst te gebruiken wat is belangrijker uiteindelijk ?? plattere banden of extra luchtzakken ??
Als je een goede band en met voldoende profiel hebt en je je normaal in het verkeer beweegt dan zou je theoretisch die luchtzakken niet nodig hebben !!

Ben ik gedeeltelijk met je eens, je bent ook nog afhankelijk van je mede weggebruiker. Je kan zelf nog zo netjes rijden maar als een ander door rood rijdt ben je nog altijd de l(*)l.

Hetzer

Forumguru
Dit moet me toch even van het hart !!

Even alleen even terug komen op je winterbanden, rij jij nu - as we speak- ook nog op je winterbanden??, Doe je dit wel dan ben je natuurlijk ook echt niet met je veiligheid bezig, want, trust me, en vele test onderschrijven dit, WINTERBANDEN HEBBEN ALLEEN BETERE PRESTATIES OP SNEEUW, dus als de weg nat of droog is ook rond of onder het vriespunt, dan heb je met je zomerbanden( mits voldoende profiel) veel betere prestaties en een veeeeeel kortere remweg!!. :shocked:
Laat staan als je nu de met deze temperaturen zoals vandaag de banden gebruikt, nee dank je daar pas ik voor. Ik snap bijvoorbeeld inderdaad ook niet dat er mensen zijn die doelbewust rondrijden met bijvoorbeeld gladde zomer banden!! :shocked:
Ik heb ook winterbanden (Semprit) op stalen velgen, maar die gebruik ik enkel en alleen als ik op wintersport ga, voorderest rij ik op goedprofiel zomerbandjes

Dus 100% meeeens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:xyxthumbs:

tlpeter

Actief lid
Ik heb nog nooit met winterbanden gereden
Ik zou het alleen doen als het nodig was door dat ik bijvoorbeeld naar duitsland zou moeten.
In nederland is het niet nodig.
Hoevaak is de weg hier besneeuwd of is het 5 graden onder 0 ?

!Škoda!

Actief lid
....
Ik heb ook winterbanden (Semprit) op stalen velgen, maar die gebruik ik enkel en alleen als ik op wintersport ga, voorderest rij ik op goedprofiel zomerbandjes
....
Rij je het hele jaar op zomerbanden? Dat is ook weer niet goed. Als je het hele jaar op dezelfde banden wil rijden moet je all season banden hebben (mix tussen zomer en winterbanden). Dit is mede door het wisselende klimaat bij ons bijna een must.

Anders raad ik toch aan om zomer- en winterbanden te gebruiken. Zomerbanden in deze tijd is echt een afrader.
Gelukkig zijn de meeste banden die hier verkrijgbaar zijn all season banden. Maar in Frankrijk (heb ik 5 jaar gewoond) heb je (vooral in de bergen, ik woonde in de pyreneen) drie soorten banden: Zomer- Winter- en All season.

tlpeter

Actief lid
Ik heb geen idee of het zomer banden zijn.
Het zijn gewoon reguliere banden die kwalitatief goed zijn.

En onder een lease auto heb je niet zoveel te vertellen zeg maar.
Ik heb wel eens commentaar gehad nadat de band lek geraakt was.
De band was kapot gereden omdat ik dus op de linkerbaan reed en de spitsstrook was open.
Het duurde heel even voor ik een pechstrook tegenkwam dus de band was ondertussen leeg en dus reed ik op de zijkanten.

Op dat moment had ik al bijna 100.000 km met die banden gedaan en waren best nog redelijk (ongeveer 7 mm profiel)

Stuurde de lease maatschappij een rekening na voor het resterende profiel,de band had namelijk nog veel langer mee kunnen gaan.
De lease maatschappij bepaald wat er onder gaat en niet de berijder.

Het enige wat je nog zou kunnen bepalen is dat de originele banden ,zoals de auto komt, er onder gaan.

EdK

Forumguru
Ik heb geen idee of het zomer banden zijn.
Het zijn gewoon reguliere banden die kwalitatief goed zijn.

En onder een lease auto heb je niet zoveel te vertellen zeg maar.
Ik heb wel eens commentaar gehad nadat de band lek geraakt was.
De band was kapot gereden omdat ik dus op de linkerbaan reed en de spitsstrook was open.
Het duurde heel even voor ik een pechstrook tegenkwam dus de band was ondertussen leeg en dus reed ik op de zijkanten.

Op dat moment had ik al bijna 100.000 km met die banden gedaan en waren best nog redelijk (ongeveer 7 mm profiel)

Stuurde de lease maatschappij een rekening na voor het resterende profiel,de band had namelijk nog veel langer mee kunnen gaan.
De lease maatschappij bepaald wat er onder gaat en niet de berijder.

Het enige wat je nog zou kunnen bepalen is dat de originele banden ,zoals de auto komt, er onder gaan.

Je kunt best gelijk hebben hoor dat de lease maatschappij het voor het zeggen heeft.
Maar het komt er wel op neer dat zei de veiligheid voor jou bepalen vanachter de telefoon !!??
Maar een fax of email naar hun toe dat je hun verantwoordelijk stelt indien er wat gebeurt kan nog wel eens helpen !!
Mijn vorige werkgever vond op bepaald moment dat ik nog makelijk de winter door kon met een paar zomerbanden met een profieldiepte van 3 mm.
Heb toen maar een brief opgesteld met de mededeling erop die hij had geopperd en hem hierbij ook aansprakelijk gesteld indien er iets zou gebeuren !
Kort samengevat tekende hij deze brief niet maar pakte de telefoon en maakte direct een afspraak met de bandenboer !!

Tja soms moet je iets niet geheel over je heen laten gaan !!
En als een lease bedrijf een uitspraak doet waar jij het niet mee eens bent dan aan je werkgever te kennen geven dat je geen meter met het voertuig verder rijdt, wel ik ga er vanuit dat als de werkgever dan de leasemaatschappij belt dat er hierna een boel mogelijk is voor jou !!

Men zal jou hiervoor NOOIT kunnen ontslaan als je daar bang voor zou zijn !!

tlpeter

Actief lid
Je hebt helemaal gelijk.
Als het echt niet kan gebeurd het ook niet,daar ben ik veel te eigenwijs voor :grin:
Mijn baas zal mij ook in zulk soort gevallen gelijk geven denk ik.
Maar dit was een voorbeeld dat echt gebeurd is en mijn toenmalige baas deed er ook niet moeilijk over.
Alleen ik begrijp niet dat een leasemaatschappij moeilijk doet over een band die al 100.000 km is meegegaan.

cvegreen

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk.
Als het echt niet kan gebeurd het ook niet,daar ben ik veel te eigenwijs voor :grin:
Mijn baas zal mij ook in zulk soort gevallen gelijk geven denk ik.
Maar dit was een voorbeeld dat echt gebeurd is en mijn toenmalige baas deed er ook niet moeilijk over.
Alleen ik begrijp niet dat een leasemaatschappij moeilijk doet over een band die al 100.000 km is meegegaan.

Ben ik al blij dat ik 70.000 km met mijn banden haal .
Ik heb het zelfs (in mijn jonge en zotte jaren) gekund om met een set banden 20.000 km te rijden toen zaten ze er door . Moet wel zeggen dat het heel goedkope waren. Daarna maar voor uniroyal gegaan en die hadden een langer leven te leven. Maar zeker geen 100.000 km ik heb dat nog nooit gehaald met een set banden.

tlpeter

Actief lid
Was met een 2.0 SDI ,dus dat is ongeveer 70 pk :D
Zat geen gang in dus dat scheelt ook weer in de banden slijtage.
Ik heb er ook echt niet zuinig mee gedaan, gewoon lekker de bocht in en niet bewust opgelet.

Hetzer

Forumguru
Rij je het hele

Zomerbanden in deze tijd is echt een afrader.

.

Toch niet winterbanden presteren enkel en alleen beter in de sneeuw, dus onder nomale weersomstandigheden zoals nu en ook rond of onder het vriespunt presteren de moderne zomerbanden gewoonweg beter !!!!!!
(aldus een recent onderzoek van ADAC en Autobild)
Dit komt mede door de verandering van het rubber daardoor blijven deze banden ook onder het vriespunt "zacht".
Alleen tijdens daadwerkelijke sneeuw, kun je beter S&M banden gebruiken, want dat zijn het eigenlijk gewoon Sneeuw banden en geen winterbanden, tenminste niet voor de Nederlandse winters!!

Quote;

Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.

!Škoda!

Actief lid
Toch niet winterbanden presteren enkel en alleen beter in de sneeuw, dus onder nomale weersomstandigheden zoals nu en ook rond of onder het vriespunt presteren de moderne zomerbanden gewoonweg beter !!!!!!
(aldus een recent onderzoek van ADAC)
Dit komt mede door de verandering van het rubber daardoor blijven deze banden ook onder het vriespunt "zacht".
Alleen tijdens daadwerkelijke sneeuw, kun je beter S&M banden gebruiken, want dat zijn het eigenlijk gewoon Sneeuw banden en geen winterbanden, tenminste niet voor de Nederlandse winters!!
Ik denk dat je over all season praat. zomerbanden hebben minder profiel (minder lijnen naast elkaar, en minder tussenverbindingen), in de zomer hoeft namelijk niet zoveel water te worden afgevoerd. All seasons hebben meer profiel. Resultaat van zomerbanden met de regen van de laatste tijd is dat je sneller gaat aquaplanen.
Op zich zullen zomerbanden misschien meer grip hebben, maar tijdens aquaplaning heb je daar geen r**t aan. Aantal liter water dat er per seconde kan worden afgevoerd is hier van levensbelang, en bij zomerbanden is dat nu eenmaal lager dan bij winter- of all seasonbanden. Nogmaals: hier wordt meestal all season verkocht.

Gieliovd

Forumguru
Beetje tegenstrijdig daar ieder ander zegt dat winterbanden onder 7 graden effect hebben gezien het composiet van het rubber dan dusdanig verhardt dat zomerbanden veel minder grip hebben.

Winterbanden zoals je zegt met een zacht composiet hebben dan meer grip. Daarnaast ook de waterafvoerkanalen.

Over die gebruikte winterbanden trouwens, ik zou best een gebruikte set kopen hoor. Liefst op velg, dan kun je ze hard inspecteren.

Het komt best vaak voor dat iemand een setje koopt, een jaar later een andere auto, en dan over hebben... had ik ook! Verkoop je bijna nieuwe banden voor minder geld.

Tenzij ze je er bij naaien voor nieuwprijs.

Over angst met klapbanden enzo, mwah.. goed kijken en alleen kopen met veel profiel, dan loopt dat echt wel los.

Tja, als je van die banden koopt uit 1986 die nog op zolder lagen, met zo'n mooi blokjesprofiel en geen lamellen, dan vraag je erom.

All season banden heb ik nog nooit bekeken eigenlijk. Vind ik ook een beetje vreemd. Ik ga niet met banden rijden die in de winter goed genoeg zijn en in de winter overkill en dus meer weerstand hebben.

Lieft neem ik een setje banden gemaakt voor levensduur en lage weerstand. Tenzij je hierdoor een bobslee effect krijgt.

Hetzer

Forumguru
Ik denk dat je over all season praat. zomerbanden hebben minder profiel (minder lijnen naast elkaar, en minder tussenverbindingen), in de zomer hoeft namelijk niet zoveel water te worden afgevoerd. All seasons hebben meer profiel. Resultaat van zomerbanden met de regen van de laatste tijd is dat je sneller gaat aquaplanen.
Op zich zullen zomerbanden misschien meer grip hebben, maar tijdens aquaplaning heb je daar geen r**t aan. Aantal liter water dat er per seconde kan worden afgevoerd is hier van levensbelang, en bij zomerbanden is dat nu eenmaal lager dan bij winter- of all seasonbanden. Nogmaals: hier wordt meestal all season verkocht.

Nee geloof me ik praatte echt over een normale zomerbanden. De all-season band is zeker wel een goed alternatief voor de winterband. De trekkracht van deze band op sneeuw is 10% minder dan die van een gangbare winterband. Maar: De marge tussen de best en slechtst presterende winterband is nu ook al 10%! En de zomerband... die heeft maar liefst 80% minder trekkracht op de sneeuw Ook zou de all-season-band op droog wegdek pas een HALVE wagenlengte later tot stilstand komen dan de zomerband. Nou, dat is altijd nog aanzienlijk beter dan de winterband. Die komt volgens de cijfers pas een HELE wagenlengte verder tot stilstand,

!Škoda!

Actief lid
Nee geloof me ik praatte echt over een normale zomerbanden. De all-season band is zeker wel een goed alternatief voor de winterband. De trekkracht van deze band op sneeuw is 10% minder dan die van een gangbare winterband. Maar: De marge tussen de best en slechtst presterende winterband is nu ook al 10%! En de zomerband... die heeft maar liefst 80% minder trekkracht op de sneeuw Ook zou de all-season-band op droog wegdek pas een HALVE wagenlengte later tot stilstand komen dan de zomerband. Nou, dat is altijd nog aanzienlijk beter dan de winterband. Die komt volgens de cijfers pas een HELE wagenlengte verder tot stilstand,

All season is ook een tussenoplossing :)

In this case I stand corrected then. :blush:

Swiss

Actief lid
Om het oorspronkelijke verhaal even terug iets verder te verbreden en een ander punt aan te halen: handsfree bellen. Iets waar ik me MA-TE-LOOS aan erger: een BMW 7 of een Mercedes E die me passeert, met iemand die doodleuk 150 rijdt met één hand aan het stuur en één hand aan z'n mobieltje! Heeft die enig idee hoe gevaarlijk het rijden is aan die snelheid met één hand aan het stuur? Wél een multifunctioneel stuur, dat ze voor van zender te wisselen de handen zelfs geen 5 seconden van het stuur moeten halen. Maar een half uur met één hand rijden tijdens het bellen? Géén probleem...

Je hebt 2 mogelijkheden: ofwel koop je een (bluetooth) oortje (dat hoeft amper 30 Euro te kosten voor een goeie kwaliteit v2.0 oortje) en gebruik je dat consequent, ofwel zet je er een carkit in. En dat hoeft heus geen fortuin te kosten, hoor. Voor de helft van de prijs van een stream-radio zit er bij mij een Sony met Bluetooth in. En dan ben je altijd gerust en altijd perfect te bereiken.

En wil je dat allemaal niet, laat ze dan bellen en bel terug vanop de eerste parking die je passeert.

Dit moest mij even van het hart...

Swiss

Bovenaan Onderaan