Veerpootlager vervangen

Arjan1985

Senior Member
Beste forum leden,

Allereerst weet ik niet of dit het juiste topic is. Anders mag hij verplaatst worden:) tevens kan ik de titel nog aanpassen?

Gister 1 veerpootlager, stabilisatorstang en stabilisatorstang rubber rechts voor vervangen. Links voor moet nog maar dan stond ik nu nog te sleutelen. Wordt volgende week.

De klus duurde mij 5 uur. Wat een prutser. Meeste tijd zat hem in het verwijderen van de veerpoot van de fusee en de twijfel die tijdens de klus de kop op stak hoe ver ik door zou gaan. Brak nog een bout af. Deze netjes kunnen uitboren.
Veerpootlager was echt aan gruzelementen.

Reden van het bericht was dat ik m’n respect uit wilde spreken voor de auto monteur in het algemeen en onder ons waar dit waarschijnlijk een fluitje van een cent voor is :dankje:

Doe mij toch maar de zeilboten waar ik dagelijks technisch werk voor verricht:D
 

Tees

Donateur
Haha, dit is ook wel een serieuze klus hoor! Ik sleutel redelijk wat aan mn auto, maar dit zou ik geloof ik niet aandurven. Heb wel de schokdempers incl lagers achter vervangen laatst, maar voor moet er zoveel los dat ik dat niet aandurf. Achter ging bij mij trouwens ook niet geheel probleemloos, maar dat terzijde.

Monteur is gewoon een beroep waar mensen een opleiding voor volgen. Betekent niet dat veel onderhoudsklussen prima te doen zijn zonder een specifieke opleiding en met een beetje gevoel ervoor, maar sommige dingen zijn echt tamelijk complex.
 

Ted

Forumguru
Valt reuze mee, ik heb 10 jaar geleden de linkerzijde het axiaal lager vervangen, circa een middag (3h) werk. Het meeste werk was de abs sensor los te krijgen die werkte niet mee. Remklauw met een staaldraadje ophangen, veerspanner gebruiken en alle kogels losmaken. Gewoon rustig aan, ik heb een goedkope uitvoering gekocht en heeft inmiddels 300 dkm achter zijn kiezen. Corrosie is de boosdoender tenminste bij mij althans. Gekocht bij Bogijn.nl, dacht 15 euro of zo.
 

EdK

Forumguru
Corrosie is de boosdoender tenminste bij mij althans.
Maar goed als jij in de zeilboten zit dan is dat een redelijk dagelijks voorkomend probleem....
Want RVS kan ook lekker in mekaar bijten en dat uiteindelijk de slijptol of de snijbrander erbij moet komen
 

Ted

Forumguru
Het vet was weggespoeld, daarna heb ik diepe plassen vermeden tenminste als dat mogelijk is.
 

Arjan1985

Senior Member
Ja gelukkig wel. Met de fusee spreider ging het makkelijk. Echter vorige week na de rechter zijde alles vervangen te hebben geen enkele tik met rijden. Nu wel nadat de andere zijde ook alles vervangen is. Alle stangen en rubbers heb ik mee vervangen.
Auto meteen weer op bokjes maar kan het niet ontdekken. Het tikt enkel met wielen recht en dan duwen op de linker zijde van de auto. Inveren.
Ik denk dat het de schokdemper moet zijn. Want die lekte olie zag ik tijdens vervangen van het lager.
Vrijdag avond aanstaande weer alles eronder vandaan en de schokdemper vervangen. Harde les. Voortaan gewoon alles vervangen in 1 keer.
 
Laatst bewerkt:

Ted

Forumguru
Heb je de zuigerstang voldoende aangedraaid? Dat kan een tik geven. In het verleden heb ik dat wel eens gehad met een ander merk auto. Deze kan je, meen ik gewoon nog natrekken.
 

Arjan1985

Senior Member
Dank je @Ted voor de tip net even gecontroleerd. Die was goed.
Nu net de oorzaak gevonden. De stabilisatorstang die op de veerpoot vast zit heeft speling of is gewoonweg niet goed aangedraaid door mijzelf. :banghead:
Net proef rondje gereden. Heel fijn nu blij als een kind.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan