Veerpootbrug

lugolux78

Forumguru
Wordt dit nog gebruikt?

Ik had het op mijn Seat Ibiza GT Tdi (1999).
Vond het echt een verschil van dag en nacht ten opzichte van zonder (zelfs met sportonderstel, of moet ik zeggen aanvullend op :arghh:)
Stabielere carrosserie in bochten.

Zijn er mensen hier die het op hun Skoda (Octavia --> liefst O3) hebben?
 

CDK

Forumguru
Ik heb het overwogen voor mijn Superb, omdat zoals je zelf al zegt, het nóg beter stuurt.
Helaas moesten er carrosserie aanpassingen gedaan worden, daarom ben ik afgehaakt.
 

dirkkroneman

Forumguru
Bij mij alleen mogelijk aan de onderkant als ik mij niet vergis.. Maar heb me er nooit goed in verdiept, omdat het me dan alweer te ingewikkeld wordt :tongue:
 

Cordoba

Forumguru
Veerpootbrug brengt wel degelijk wat, maar je moet ook oppassen wat je doet: ik ken ook gevallen waar veerpootbrug (onder en boven) zoveel stijfheid geeft, dat uiteindelijk op andere punten scheuren in de carrosserie ontstaan.
 

lugolux78

Forumguru
Hahah nee 1 jaar. Zwaar ongeluk mee gehad... Combinatie van olie en aquaplaning op een weg in Luxemburg. Maar Ibiza heeft me waarschijnlijk leven gered. Zal het aan de brug gelegen hebben hahah
 

Cordoba

Forumguru
Probleem met een te stijve veerpootbrug, is dat de bevestiging van de veerpoot niet meer kan bewegen. Zo'n super stijve veerpootbrug lijkt in eerste instantie mooi, omdat het zo strak stuurt, maar zeker bij 'ruig' rijden, krijg je dan dat het materiaal om de veerpootbevestiging gaat vervormen/scheuren omdat het niet meer op de normale manier kan 'veren'. Dit heeft niet zozeer te maken met de stijfheid van de veerpoten (of de stugheid van de dempers), maar meer met wat zijdelingse beweging die er normaal mogelijk is. Alleen verlagen is dus geen probleem, en beperkt de stijfheid vergroten met een veerpootbrug ook niet, maar er zijn wel grenzen.

Zo ken ik een voorbeeld van een Leon die ook voorziet was van dubbele veerpootbrug (onder en boven) op de vooras, flink getuned en eerste eigenaar heeft nooit wat gemerkt. Op leeftijd van 4-5 jaar als ik het goed heb, is de auto ingeruild en via garage bij nieuwe eigenaar terecht gekomen. De nieuwe eigenaar had al heel snel klachten, en heeft de auto uiteindelijk grondig laten onderzoeken. Daar kwam uit dat op bijna onzichtbare plaats de bevestiging van de wielophanging gescheurd was, waardoor veel stijfheid verloren ging, en de auto zich soms vreemd ging gedragen. Uiteindelijk is een dure en grondige reparatie nodig geweest, maar als je dit niet in de gaten hebt, is het niet ondenkbaar dat je verongelukt, doordat je ineens compleet de controle over de auto kwijt raakt in een bocht bij hoge snelheid.
 

koreaan

Forumguru
Ik ben nieuwsgierig of er een RS rijder een veerpootbrug heeft gemonteerd.
Ik heb er zelf ook al eens gekeken
 

EdK

Forumguru
eens aan de Skoda ...........tis net onkruid maar je blijft eraan, vraag maar aan Hetzer met zijn 9e Skoda...
 

lugolux78

Forumguru
@EdK onkruid vergaat wel... Auto moet emotie losmaken. Ik ben benieuwd hoe de auto die ik nu voor ogen heb in het echt uitziet. Als het maar 25% daarvan is dan heb ik idd een reden om Skoda niet meer in te ruilen voor n B merk zoals BMW of Mercedes. Whahahahah
 
Bovenaan Onderaan