Veel vragen O3 vs Superb en mogelijke accessoires

Mk4

Senior Member
Zou het zeker niet laten afhangen van een columbus, zo vedoelde ik dat niet. Nieuwe Octavia is simpelweg moderner en met zijn tijd mee. Ieder inderdaad zijn mening, daarom deel ik deze. Toen ik ben wezen proefrijden /lang weekend\ waren wij er snel over uit welke we gingen bestellen, en dan is de Octavia duurder dan de Superb geworden als je het financiële erbij zou halen. Ik snap dat een Superb rijder graag voor zijn Superb opkomt, maar ik beschouw het neutraal zoals ik het zie zonder iemand af te willen vallen.
 

lugolux78

Forumguru
Als je trouwens de A3 Sportback al klein vond en onlogisch ingedeeld, dan vraag ik mij af of je wel voor de O3 moet gaan. Ja hij is ruimer, maar zoveel verschil zit er met de A3 nu ook weer niet.

Ik zou dan gaan voor een Superb. Veel zaken die jij noemt zijn mogelijk.
Mmmmh... Kofferbak A3 SB kan met moeite een fles wijn in. De Octavia heeft daarnaast (afgezien van beenruimte achter) een marginaal kleinere kofferbakruimte dan de S2. Precies 20l. Ik heb het dan over combi
 
  • Leuk
Waarderingen: Mk4

Pendragon

Forumguru
@Mk4 ik respecteer je mening ook hoor, ik wilde alleen zeggen dat de O3 en S2 appels en peren vergelijken is, daar de S2 een andere klasse is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mk4

fiestaman

Forumguru
Hier in België rijden er toch veel superb's rond. Ok de nieuwe komt er in 2015 uit maar wilt niets zeggen denk ik.
Ik zou dan wel liever een volgepropte octavia nemen dan een kale superb.

Mercedes zou me ook wel aanstaan, zeer zeker.
 

kansberg

Forumguru
Vanmiddag heb ik gesproken met een Mercedes eigenaar (ik ben werkzaam in de automotive). Deze heeft in april zijn nieuwe C gekregen en rijdt inmiddels in een tijdelijke vervanger rond... De eerste had dusdanige problemen dat de importeur de auto heeft terug genomen en de tweede voldeed niet aan de verwachtingen wat betreft rijeigenschappen, ook bij dit exemplaar werd er door de importeur onderkent dat het niet goed was. Nu wacht hij op een nieuw exemplaar dat waarschijnlijk eind van het jaar geleverd wordt.

Wellicht kinderziektes of een incident, want een nieuw model, maar het geeft ook aan dat Mercedes niet zaligmakend is.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar ja, met dezelfde opties kost ie ook veel meer (uitroepteken) :D

Ik durf dat te betwijfelen, mijn S2 met alle toeters en bellen (ambition Business) kost 33.700. Als je een O3 in elkaar klikt kost ie met vergelijkbare opties meer. Dat zal straks met de S3 waarschijnlijk wel anders worden.

De Superb is daarnaast ook een comfortabeler om te rijden dan een O3 (maar dat is mijn persoonlijke mening en wellicht ook afhankelijk van de uitvoering). Met comfortabeler bedoel ik met name de geluiden in het interieur van buiten..

De Superb gaat er eind van het jaar / begin volgend jaar uit. Dat maakt het best interessant om nu voor een Superb te gaan, er is best wat korting te regelen zeg maar..
 

Falcon

Donateur
^^ hear hear... nu is alleen de vraag of die korting richting LM gaat of ook naar de leasert zelf ;)
 

dirkkroneman

Forumguru
Áls je al voor een Mercedes gaat (wat een óntzettend fijne auto is, weet ik uit ca 6000 km ervaring met een E270 CDI) dan moet je toch echt voor de sedan gaan. Puur omdat de station echt spuuglelijk is (begrafenisauto). Maar omdat het om een C klasse gaat, die valt denk ik sowieso snel af omdat ie toch echt te krap is (achterin in ieder geval).
 

Bakkertje

Forumguru
@Falcon, de prijs van de auto gaat omlaag en daarmee in ieder geval ook je bijtelling.
Bij ons werkt het op basis van een offerte van een dealer die vervolgens door Alphabet besteld wordt.
 

wazda2

Actief lid
In ons geval is het offerte opvragen bij dealer (prijs waarover je bijtelling betaald staat daar duidelijk in), vervolgens wordt deze door mijn werkgever aangeboden bij 3 'prefered' LM's die vervolgens mogen bieden op de aanbieding. Qua bijtelling maakt het niet veel uit, maar voor de eventuele eigen bijdrage wel ;). En ook mijn werkgever heeft hier een voordeel aan, omdat de scherpste leaseprijs uit de bus komt.
 

RTF

Lid
Zo gaat het bij mijn nieuwe werkgever ook inderdaad.

Ik zie nu trouwens de Scout bij Skoda online staan. Helaas is dat wel een erg magere standaarduitrusting. Wil ik die op niveau van de Elegance plus nog wat opties trekken dan zit ik al snel richting de 48K (en 25%).
 
Laatst bewerkt:
Waarom zet je niet gewoon de dealer aan het werk om het verschil tussen beide auto's tot in detail inzichtelijk te laten maken, voor het geringe verschil in grootte zou ik toch ook even serieus naar de prijs van de Superb kijken en helemaal met de wetenschap dat je binnen een jaar of een half jaar in principe met een verouderd type Superb zal rondrijden.
 

jalex_h

Forumguru
"Toevallig" vanmiddag bij de leasemij zitten praten over een eventuele opvolger. Zijdelings kwam de O3 ook even aan de orde, maar om diverse redenen is dat voor mij geen optie, o.a. omdat ik de kwaliteit/luxe van een S2 toch van een hogere klasse vind dan die van de O3, hetgeen door de dealer werd onderschreven.
 

kansberg

Forumguru
Hetgeen door de dealer......je maakt het wel spannend jalex_h :)

Ah...het antwoord is er al. Ben het geheel met de beste man eens. (Als Superb rijder, dus subjectief :sterretjes:).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ga strakkies even bij Hegeman langs. Eerst bij VW om te horen of er al meer bekend is over de gewichten van de 1.6 Passat, daarna loop ik bij de Skoda afdeling binnen om te kijken of zij al meer nieuws hebben over de nieuwe Superb.
Hoe rationeel een O3 eigenlijk ook is, op de een of andere manier zou ik mijn huidige S2 er toch niet voor inruilen. Dat is overigens een gevoelskwestie, want rationeel gezien is een Superb strakkies waarschijnlijk duurder qua maandelijkse lasten dan de O3 en weegt dat verschil waarschijnlijk niet op tegen het comfortverschil.

Overigens met de geruchten uit Den Haag over het aanpassen van de bijtellingsregels vanaf 2016 heeft een auto met een zo laag mogelijke cataloguswaarde vermoedelijk toch de voorkeur. (en valt de Passat daardoor af)
 

fiestaman

Forumguru
Ik rij dan wel superb, de O3 vind ik toch qua rijprestaties en interieur meer dan ok. Mijn schoonbroer heeft de O3 2.0dsg en heb daar al ettelijke uren en km's mee afgelegd, ook in bergachtig gebied en dat voelt echt soepel aan. Columbus is werkelijk leuker als die van in de superb, zeer zeker. Interieur mag er ook echt wezen. Moet toch niet echt onderdoen dan een superb, wat wel is het is net allemaal iets ruimer in een superb.
Superb is mss klasse hoger maar de O3 mag niet onderdoen vind ik persoonlijk.
 

Bakkertje

Forumguru
@fiestaman een 2.0 met dsg is uiteraard een fantastische aandrijflijn en dat zal zeer zeker soepel gaan.
Net nog even in een O3 gezeten bij de dealer, maar het is wat mij betreft toch net niet. Als ik er een naam aan zou moeten geven dan is het, het "premium" (vies woord, maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) gevoel. Een stukje beleving is het, terwijl er rationeel eigenlijk geen reden is om voor een Superb te gaan. En ja, zaken als de nieuwe Columbus is wat mij ervan weerhoud om nu weer een Superb te kiezen.

Navraag naar de nieuwe leert dat er geen concrete introductie datum is, wel is er in oktober een event voor de dealers waarbij de auto gepresenteerd wordt. Eerst komt de nieuwe Fabia in de showroom en volgend jaar de Superb. Wanneer precies is niet duidelijk, het tweede kwartaal klinkt nog steeds aannemelijk..
 
Bovenaan Onderaan