VCDS en update

Hoi! Ik lees dat best veel nieuwere auto’s via VCDS de meest gave opties laten programmeren. Mijn Kodiaq uit 2022 heeft zo nu en dan een online update. Zijn de aanpassingen via VCDS na zo’n update weer weg omdat zij niet via Skoda komen? Of blijven zijn behouden? Mijn vorige auto, een Yeti, die heb ik ooit door Rainesh laten behandelen, maar die was wat ouder en kreeg geen updates via de dealer. Graag zou ik mijn matrix koplampen standaard aan willen hebben ipv dat ik zij elke rit moet inschakelen, ik rij namelijk elke avond in het donker over dezelfde N-weg.
 

hemi24

Forumguru
Kans bestaat dat bij een update sommige coderingen worden overschreven naar de af-fabriek instellingen.
Veelal heeft dit meer te maken met achteraf ingebouwde zaken als trekhaak of achteruitrijcamera.
Persoonlijk zou dit mij er niet van weerhouden om aanpassingen te laten doen..!
 

Rallye

Forumguru
@YetiBart Er zit toch een automaat-stand op de lichten, die je ook nog in kunt stellen qua gevoeligheid? Bij mij staat die altijd aan en dat gaat best goed. Voor je zichtbaarheid heb je de DRL, waar je evt. via VCDS de achterlichten altijd bij aan kunt hebben.

Of begrijp ik je verkeerd?
 
Hahaha ja sorry inderdaad de groot licht stand van de matrix lampen, super relax hier op de donkere wegen!
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik weet niet of het bij de 2022-Kodiaq (nog) kan.
Bij mijn 2020-Tiguan heb ik het zelf gedaan met OBD-11.
Moet de FL zijn van de Kodiaq, want die had voordien geen matrix, toch? Denk dat je weer even bij Rainesh te rade moet gaan.;)

Module 9 Fernlicht Assistent reset op “niet actief” zetten.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dan gaat altijd automatisch het groot licht aan? En dat kan dan niet uit? Ik heb op de Golf IQ Led, maar word toch nog wel eens toegeknipperd, met name door vrachtwagens op de andere rijbaan van de snelweg.
 

hemi24

Forumguru
En achter iemand aanrijden met groot licht voelt ook niet altijd prettig…
Ik vind BMW’s en Tesla’s met automatische grootlicht achter mij ook vaak hinderlijk in de buitenspiegels!
 

MacRembrandt

Forumguru
Niet helemaal perfect, maar dat heb je ook met handmatig. Ook dan komt het wel voor dat je net te laat bent met uitzetten.

Ook is de afscherming van een deel van de rijbaan soms juist een nadeel, of schakelt ie te laat bij. Ik merk bijvoorbeeld dat hij pas werkt boven de 60km/h. Rij je dus rustig over de Hoge Veluwe, gaat het groot licht toch niet aan en ben je alsnog geneigd het handmatig te doen om de wolven op tijd te zien. :LOL:

Achter iemand rijden is wel vermakelijk, omdat die persoon dan echt in een donker vlakje rijdt, terwijl hij/zij ook naast zich moet zien dat er veel meer licht is, namelijk van mijn grootlicht dat in de bermen schijnt.

Maar ik rijd dus volcontinue met grootlicht en de matrix doet de rest. Dan is het aantal knippers van tegenliggers marginaal.

Ik zie trouwens in de OBDeleven app dat bij de FL Kodiaq wel een app-optie staat voor “memory laatste stand headlights”. Niet dat dat garandeert dat het werkt, maar toch…….
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan