VCDS Coding Citigo Achterlichten tegelijk met DagRijLichten !?

Octavia_II

Actief lid
na een lange speurtocht op internet heb ik eindelijk de (vermoedelijke) codering gevonden om bij een Skoda Citigo de Achterlichten tegelijk met de DagRijLichten te laten branden.

Hiervoor zou bij de Central Electronics (STG09) van Byte 12 bit 0 op 1 gezet moeten worden.
(Dus xxxxxxx0 -> xxxxxxx1)

Kan iemand dit bevestigen (of juist niet) ?

Groetjes,

Octavia_II

ertromp

Forumguru
Dat gaat 'm niet worden op een Citigo. Er zijn UP's (bluemotion type) die de juiste lichtstuurmodules hebben waar het wel mee kan.
Voor de Scandinavische markt wordt er een speciale lichtschakelaar ingezet die wel branden achterlichten met DRL mogelijk maakt

ertromp

Forumguru
Kortom; die Scandinavische licht schakelaar bestellen! :thumbsup:
Moet je wel het juiste type zien te vinden die heb ik helaas niet dat nummer :pieker: Heb nl. op Skodacommunity een keer iets dergelijks gelezen van zo'n ombouw. Heb proberen te zoeken maar kan het niet vinden. In de Skandinavische landen worden de Up's, Mii's en Citigo's wel standaard afgeleverd met brandende achterlichten bij DRL's

Joske

Forumguru
1ST941531B

dat is de meest uitgebreide lichtschakelaar dat ik zie op een Citigo 2012. Deze bedient stadslicht, dimlicht, mistlampen en mistachterlicht. Kost €62.

Weet niet wat de functionaliteiten momenteel zijn op de Citigo's qua bediening?

Joske

Forumguru
en deze is nog wat uitgebreider qua "remarks" maar daar heb ik nooit aan uit gekunnen, dit zijn "codes" die intern gebruikt worden en een bepaald uitrustingsniveau aangeven:

3B0941531C

ook richtprijs van €62 trouwens.

De remarks zijn:

PR-U4A, UAB en 8WB

Dus als je deze codes kan linken naar een Scandinavisch model geraken we er wel :)

ertromp

Forumguru
Als je Duits kunt bij deze de tekst van de persoon die e.e.a. handmatig heeft aangepast:

Es gibt an dem Lichtschalter die Klemme "B" (Klemme 6), diese Klemme hat die selbe Funktion wie die Klemme TFL und wenn der Lichtschalter eingeschaltet wir, dann ist die Klemme Potentialfrei (kein Strom) und hat auch keinen Kontakt zu anderen Klemmen.

Die Klemme "B" muss mit dem Kabel das an Klemme 58 geht verbunden werden, die original Verbindung des Kabels bleibt erhalten.

Man kann das mit einem Original VW Ersatzteilkabel machen oder man macht sich wie ich das Kabel selber, mit einem Crimpkontakt, einer Crimpzange, einem Stromabzweiger und einem Stück Kabel.

Das ist im Prinzip schon alles, dann Leuchten die Rückleuchten und die Kennzeichenleuchte sobald die Zündung eingeschaltet wird und wenn Licht eingeschaltet wird ist alles wie Original.

Der einzige Nachteil ist, dass die 6 Birnen (6x4 Watt = 2Ampere) an den Rückleuchten dem Tagfahrlicht (2x5 Watt = 0,83 Ampere) sehr viel Strom "klauen" wodurch das TFL dunkler wird. Die Lösung dafür ist ein einfaches kleines Relais dazwischen zu bauen. Der Schließerkontakt des Relais sollte mindestens 3 Ampere aushalten. Das Relais zieht weniger Strom vom TFL weg und dieses wird dann heller.

Misschien het onderzoeken waard voor je Citigo

Canon-Eye

Forumguru
Op de Fabia II FL (zoals de mijne) kan het ook niet - alléén de achterlichten samen met de DRL.
Maar via de VAS-kast kon de dealer voor de aflevering wel regelen dat achterlichten, kenteken+dashboardverlichting en stadslichten altijd branden als het contact aan staat, dus ook samen met de DRL. Hoewel strikt formeel die stadslichten voor niet mogen in combi met de DRL rij ik zo al dik 3,5 jaar rond zonder ooit enig probleem te hebben ondervonden.
Kortom: bruikbare escape voor wie - net als ik - toch achterlichten erbij wil. Misschien werkt dat op de Citigo ook?

Cordoba

Forumguru
Moet je wel het juiste type zien te vinden die heb ik helaas niet dat nummer :pieker: Heb nl. op Skodacommunity een keer iets dergelijks gelezen van zo'n ombouw. Heb proberen te zoeken maar kan het niet vinden. In de Skandinavische landen worden de Up's, Mii's en Citigo's wel standaard afgeleverd met brandende achterlichten bij DRL's

Voor zover de auto's daar geleverd worden: ik hoorde zo'n 2 jaar terug van iemand die naar Noorwegen ging emigreren, is er in heel Noorwegen geen Seat dealer te vinden voor zijn Ibiza.:banghead:

Canon-Eye

Forumguru
Maar Skoda's rijden er te kust en te keur (enorm veel taxi's trouwens), dus daar zal hij misschien naar kunnen uitwijken?

Octavia_II

Actief lid
Dat gaat 'm niet worden op een Citigo. Er zijn UP's (bluemotion type) die de juiste lichtstuurmodules hebben waar het wel mee kan.

Als je een Citigo hebt met start/stop systeem, dan heb je toch een "bluemotion achtige" uitvoering?
Hiermee zou het dan toch ook moeten gaan? (En om terug te komen op mijn vraag, is het de goede byte/bit?)

Had gehoopt op een OBD oplossing, heb geen zin om met kabels en relais aan de gang te gaan...
Enig idee welke lichtstuurmodule (dus niet schakelaar) in deze Up's zit?
Alvast bedankt voor alle antwoorden tot nu toe :thumbsup:

Antera

Donateur
Wil je het coderen dan de volgende codering toepassen:

achterlichten altijd aan byte 12 bit 0 moet dit lukken. Als je byte 23 bit 3 aanzet (bit 6 ook aan) branden de dimlichten als DRL (bit 2 voor mistlampen).

Let op je module moet wel de 090 module zijn bij de 089 module is de kans dat het niet werken gaat wegens onjuiste firmware

Bovenaan Onderaan