Vastvriezen deuren

notjes

Actief lid
Beste,

maandag had ik probleem door vastgevroren deur.

doordat er water blijft instaan aan de deur kan het zijn dat deze vastvriezen.
 
Laatst bewerkt:

boontjeRS

Forumguru
Je kan wel als je dit voorhebt eens tegen uw portier duwen zodat je het ijs hoort kraken. Is wel niet zo gezond voor de rubbers maar soms kan je niet anders als het geregend heeft en daarna vriest.
 

Jee13

Forumguru
Yep de oplossing is al genoemd, rubbers insmeren.

Trouwens niet zomaar met geweld je deur opentrekken als rubbers vast gevroren zijn, de kans op schade van je rubbers is aanwezig. Langzaam openmaken lukt dan vaak wel, zoniet, even terug naar binnen, lege fles vullen met warm water en van bovenaf gehele portierrubber nat maken.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Volgens het instructieboekje mag je op de deurrubbers niets smeren of spuiten, zie citaat :

Lees eerst de informatie in de inleiding en de veiligheidsaanwijzingen Inleiding voor het onderwerp en volg deze op.

Alle portierrubbers en ruitgeleidingen worden af fabriek behandeld met een kleurloze matte laklaag waardoor vastvriezen aan gespoten carrosseriedelen en rijgeluiden worden voorkomen.

VOORZICHTIG
  • De portierrubbers en ruitgeleidingen niet met onderhoudsmiddelen behandelen.
  • Door een extra behandeling van de afdichtrubbers kan de beschermlak worden aangetast en kunnen rijgeluiden optreden.
 

Odin

Senior Member
Lekker ouderwets potje blanke vaseline halen en dat er heel dun overheen smeren. Zodat het net glimt maar niet vet aanvoelt.

Leuk dat in het boekje staat dat het niet mag, maar als de deur vast vriest is de fabriekslaag blijkbaar uitgewerkt. Dan moet je toch wat anders verzinnen. Of naar een warmer oord verhuizen.
 

Noord26

Forumguru
Volgens het instructieboekje mag je op de deurrubbers niets smeren of spuiten, zie citaat :

Lees eerst de informatie in de inleiding en de veiligheidsaanwijzingen Inleiding voor het onderwerp en volg deze op.

Alle portierrubbers en ruitgeleidingen worden af fabriek behandeld met een kleurloze matte laklaag waardoor vastvriezen aan gespoten carrosseriedelen en rijgeluiden worden voorkomen.

VOORZICHTIG
  • De portierrubbers en ruitgeleidingen niet met onderhoudsmiddelen behandelen.
  • Door een extra behandeling van de afdichtrubbers kan de beschermlak worden aangetast en kunnen rijgeluiden optreden.

Een onderhoudsmiddel is een basisch iets dunkt mij, om echt chemisch mee te reinigen zoals een zeep. Siliconen is geen reinigingsmiddel, maar een smeermiddel.
 

Jee13

Forumguru
niet alles wat in boekje staat geloven.

natuurlijk moet je er geen zooi op rubber smeren die het aan kunnen tasten
Echter vaseline of iets met waterafstotende eigenschappen is prima

Ik gebruik zelf een ander product hier voor:

20151125_125337.jpg


20151125_125400.jpg
 

cortrans

Forumguru
Lekker ouderwets potje blanke vaseline halen en dat er heel dun overheen smeren. Zodat het net glimt maar niet vet aanvoelt.

Leuk dat in het boekje staat dat het niet mag, maar als de deur vast vriest is de fabriekslaag blijkbaar uitgewerkt. Dan moet je toch wat anders verzinnen. Of naar een warmer oord verhuizen.
En dat geniet mijn voorkeur :lol:
 

Jee13

Forumguru
nadeel van vaseline is dat hier ook vuil (en zand) aan blijft hechten en dus smerig wordt en krasjes kan veroorzaken.

Iets met siliconen is prima en daar hecht ook minder vuil aan. (siliconen heeft trouwens mechanisch gezien geen enkel smeringseffect)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
Ik had er vanochtend ook weer last van, gisteren onderweg regen, later overgegaan in vorst en sneeuw, alleen de bestuurdersdeur zat vast, de passagierskant ging zo open.

7275fd06008c7256146ea661d65f7f2d.jpg
 

Odin

Senior Member
Overigens, let ook een beetje op met de auto door de wasstraat rijden. Heb dat een keer gedaan, ging het 's nachts 5 graden vriezen. Door al het vocht zowel deuren als sloten vastgevroren. Dat was met een oude Nissan, maar toch.
 
Bovenaan Onderaan