Variabel stationair toerental 1.6

Ronnie

Forumguru
Gaatje in de uitlaat zorgt voor een verhoogd zuurstofgehalte in de uitlaat bij de lambdasonde, vervolgens denkt de computer dat de motor een te arm mengsel heeft.......
De electronica zal meer brandstof willen inspuiten (motor loopt eigenlijk veel te rijk!) en gaat buiten de vastgelegde waarden regelen. Dit heeft als gevolg dat het MM lampje aangaat en dat de motor vervolgens in de "noodloop" gaat.
(Dit zijn vast ingebakken waardes in de computer om te zorgen dat de motor altijd blijft lopen)
Zat het gaatje na de lambdasondes was er waarschijnlijk niets aan de hand........
 
Ronnie bedankt voor de uitleg.
Gisteren was ik bij een vriend van mij [ is monteur] die keek onder de motorkap en zag bij de bougie kabels doorslag nadat hij ze met een planten sproeier nat spoot [kleine vonkjes op twee kabels]
Gelijk nieuwe opgehaald en nieuwe bougies geplaatst. Wel lastig om de bougies te vervangen. Deze waren er niet best aan toe en in de kabels ontdekten we hele kleine scheurtjes. Maar hopen dat nu alles opgelost is. Hij loopt wel een stuk mooier.

Christie
 
Ik heb het filmpje van marx-7 nog een bekeken en precies het zelfde als ik had .Maar na alles wat ik vervangen heb zoals gemeld loopt en blijft de motor mooi lopen.
En reageert hij lekker op het gas pendaal. Ben heel tevreden over de auto nu.Ga binnenkort de remmerij vernieuwen. Dat hoort gewoon bij onderhoud voor mij.
Maar dat is een andere discussie.

Christie:yeah:
 
Na de nodige reparaties blijft hij mooi lopen tot dat de benzinetank bijna [nog voor een derde gevuld] leeg is. Dan wil hij nog wel eens even onrustig worden op de toeren. bekent of niet.Ben wel tevreden over de auto.

christie:super:
 

marx-7

Senior Member
Om maar weer eens een lang verhaal uit het slop te trekken........dat variabel toerental had mijn Octavia nog steeds. Kwam er gewoon niet aan toe om er iets aan te doen totdat het me gisteren de strot uitkwam. Het probleem had zich niet verergerd of veranderd maar het zagen voor een paar seconden stationair was er nog steeds.

Ik heb de plastic aanzuigbuis van de luchtfilterbehuizing naar het gasklephuis verwijderd, een bus remmenreiniger en wat doeken ter hand genomen en voorzichtig de gasklep handmatig open geduwd en alles schoon gemaakt. Er zat inderdaad een koolrandje en dat is nu schoon. Verder bleek de vertakking van de aanzuigbuis richting de motor kapot te zijn gescheurd en dat heb ik meteen gemaakt (carterontluchting?) en verder de moeite genomen alles in die regio schoon te maken.


Nu had ik hier al gelezen dat de gasklep opnieuw "ingeleerd" zou moeten worden maar ik heb hem niet verwijderd dus motor gestart en een stukje gereden zodat de motor op temperatuur kwam......problem solved:super:

Hij doet het weer zoals het hoort zonder te zagen, stationair gaat meteen naar de goede stand en blijft daar.

Marc
 
Bovenaan Onderaan