Variabel stationair toerental 1.6

marx-7

Senior Member
Goedenavond,

Mijn octavia 1.6 slx uit 2000 heeft het volgend probleempje....als ik af rem voor een stoplicht of iets dergelijks en tot stilstand kom met het koppelingspedaal ingetrapt heeft de motor de neiging een aantal seconden in toeren op en neer te schommelen. Daarna stabiliseert het zich weer. Soms als hij nog koud is wil hij wel eens afslaan. Bij warme motor gebeurt dit niet.

Ik heb iets gefilmd met mijn telefoon ter verduidelijking wat hij doet: http://youtu.be/QTztz3sTBcE

Ik krijg geen foutmeldingen als motorstoring of iets dergelijks maar het irriteert me. bij navraag krijg ik als optie de lambdasonde of "1 of andere sensor" maar is er iemand die weet wat de oorzaak is voor ik van alles ga vervangen? Wat me wel duidelijk is is dat de ecu ergens de verkeerde info krijgt en dit probeert te compenseren. Heb hem nog niet laten uitlezen.

Marc
 

Ronnie

Forumguru
Zonder uitlezen wordt het een beetje "tasten in het duister".......
Het "zagen" van een motor kan vele oorzaken hebben.
 

Ronnie

Forumguru
Schiet me net te binnen dat ik al eerder zoiets meegemaakt heb bij een Audi A3 1.6 van 2000 met dezelfde motor;
Na het reinigen van het (mechanische, dus nog met gaskabel) gasklephuis was het probleem verholpen.
 

Antera

Donateur
gasklephuis reinigen. Wel voorzichtig en goed schoon maken daarna zal dit denk ik ook wel weg zijn veel voorkomend
 
vorige maand had ik het zelfde met mijn 1.6 . Toen bleek de carteronluchtingsslang kapot te zijn.
Een nieuwe er op en laten inleren en weg was het probleem . Liep mooi stationair. Tot eergisteren . Bij de dealer geweest .Geen lekkage meer geconstanteerd. Nu gaan ze de gasklep reinigen.Maar dat kan pas over veertien dagen. Dan gaat hij ook aan de kast

Christie:super:
 

marx-7

Senior Member
De gasklep dus.....gaan we ons daar komend weekend eens aan amuseren:winkie:

Benieuwd of het dat is. Bedankt voor de antwoorden!

Marc
 

marx-7

Senior Member
Nu had ik het lumineuze idee er morgen aan te beginnen dus ik dacht "effe internetten" om me voor te bereiden en vooral waarop te letten. Maar nu lees ik dat de sensor van het het huis weer opnieuw ingeleerd moet worden en ik heb geen vag-com. Kan ik de gok nemen dat die het doet met een tijdje de accu los te gooien en de auto daarna een tijdje op contact te zetten of moet dit echt in de garage gebeuren?

Ik heb mijn skoda maandagmorgen toch echt weer nodig, dus ik twijfel om er aan te beginnen......

Marc

Na wat verder zoeken....klopt het dat als ik dat klephuis niet demonteer maar voorzichtig schoonmaak als het nog gemonteerd is dat ik dan niets hoef in te leren?
 

Ronnie

Forumguru
Bij de door mij genoemde Audi A3 (zelfde motor) gasklephuis erafgeschroefd, gereinigd en er weer op geschroefd, niets ingeleerd en hij liep perfect.
Wanneer je het een beetje voorzichtig doet met gasklep/carburateur reiniger of remreiniger kan er weinig misgaan.
Je moet erop letten dat je de gasklep niet beweegt!
Pakking enzo is niet nodig, er zit een O-ring tussen.
 
Gisteren kwam ik tot ontdekking dat er nog een lek was. Als je de buis [kunstof zwart] die naar de gasklep loopt ziet zit er een klein dwars pijpje [geribbeld]op die aangesloten wordt op het pijpje naast de vuldop. dat stukje vertoonde ook een heel klein scheurtje. gelukkig hadden ze nog een liggen maar dan wel een verbeterde versie.en geluk dat er net een monteur aanwezig was op zaterdag.
Toen ik de slang er af had zag ik inderdaad een vervuilde gas klep.Deze moet nog schoon gemaakt worden.Lukte gisteren niet meer omdat het te donker werd.

Christie:super:
 

marx-7

Senior Member
Dan hebben we hetzelfde buisje kapot:grin:

Zag gisteren dat die niet meer helemaal okselfris was, moet dus een nieuwe gaan halen. Overigens ben ik er gisteren aan begonnen maar vond het te complex om alles los te halen met dat slechte weer.....ik moet het buiten doen daar mijn hobby auto reeds gepoetst in zijn winterslaap in mijn garage staat, die komt dus niet meer buiten.

Ik heb rondom hier en daar wat schoon gemaakt met remmenreiniger en verdraaid, hij loopt al een stuk soepeler....schiet mij maar lek:icon_smile_question

Marc
 
Gistermiddag de motor aan de kast gehad en alles is opnieuw ingeleerd. Hij loopt nu weer mooi stationair.. We wachten af.
Dus weer wat geleerd. Vervang in het vervolg beide buizen.

christie:super:
 
Dit weekend van Groenlo [waar wij met de kinderen en klein kinderen in een huisje waren] weer terug naar Groningen gereden. Geen problemen meer gehad.Hij loopt weer mooi stationair en gaat ook direct weer terug naar het goede toeren tal . Dus toch beide slangen waren lek.En hij is ook weer zuiniger


Christie:super:
 
te vroeg gejuicht vanmiddag was het weer mis. Of heeft het iets te maken met een bijna lege tank ?Vrijdag gaat hij naar de dealer. Wel vreemd dat het een week goed blijft en dan weer mis gaat.

Christie:473:
 
Hij is vanmorgen bij de dealer aan de kast geweest. Alles opnieuw afgesteld . Met een nieuwe luchtslang [ bovenin]
plus nog wat kleine reperaties, 113 euro. Viel mij mee. En hij loopt weer mooi.Heb een leen auto
mee gehad . De Fabia. Viel me niet tegen.
Christie:473:
 
Vanmorgen toch maar de gasklep schoon gemaakt. Was ook wel nodig. Hij was behoorlijk vuil. Een bus gasklep reiniger gehaald van wijns.
Goed spul is dat. De klep er afgehaald en ingespoten [twee keer] even laten intrekken en er kwam een blanke klep tevoorschijn.Daarna weer gemonteerd en opnieuw ingeleerd.
Even een stuk gereden en alles loopt weer mooi.
Ook zat er veel aanslag in de carterontluchtingslang. Deze gelijk gereinigd.Komt door veel korte ritten. vieze troep. Heet dit geen smuch?

Christie:super:
 
Wat kan dit zijn. Twee dagen na dat de gasplek is schoon gemaakt gaat ineens het lampje motor tekentje op het dachbord branden. Hij is wel opnieuw ingeleerd. En klopt het dat je eerst een aantal kilometers moet rijden voor dat hij alles opnieuw pakt?


christie:super:
 
gevonden. Een klein lekje in de uitlaat voor de lamda sondes. daarom liep hij ook niet mooi meer. dicht gelast en maar weer alles opnieuw in laten leren .
Ben benieuwd. Motormenament lampje is ook uit. wie kan dit uitleggen.

Christie:super:
 
Bovenaan Onderaan