Vandaag Rapid rijden

De Stip

Forumguru
Vandaag is mijn Octavia bij de dealer en heb voor de gelegenheid een Rapid meegekregen als leenauto. Mijn eerste indruk, is dat het een prettige auto is. Zit degelijk in elkaar en maakt gebruik van de nieuwe design richting icm wat oudere materialen uit het VAG magazijn. Niets mis mee, want het zit degelijk in elkaar en zo voelt het ook. tegelijk smoelt hij heel prettig en is een mooie voorbode van wat Skoda de komende tijd gaat presenteren. De naam is niet de meest sexy, maar dat zijn de overige modellen van Skoda nou ook niet echt.
Een groot compliment voor de stoelverwarming. Ter vergelijk met de stoelverwarming in mijn Octavia, is deze vele malen sterker. Het voelt zelfs bijna ongemakkelijk om hem langere tijd in stand 2 te laten staan. Nou, bij mijn Octavia is dat niet het geval hoor. Daar zit ook lederen bekleding in en zet de stoelverwarming aan op standje 3. Daarna duurt het nog best lang, eer je resultaat voelt. Dat resultaat is in geen velden of wegen te vergelijken met die van de Rapid dus.
Wel jammer dat er zo'n verschil is in een accessoire wat al jaren bestaat en heus niet zo innovatief is. Daarbij is het voor beide types jammer, dat ze niet via een thermostaat automatisch naar een lagere stand gaan. Maar goed, het is value for money en geen dikke Audi.
 

Noord26

Forumguru
Dat over leder en verwarming is mij vreemd. Op standje 3 na starten is de stoel in onze al warm voordat ik de straat uit ben..
 

Cordoba

Forumguru
Wat de naam betreft heeft Skoda op het moment een eigenaardige mix van historische modelnamen met nieuwe modelnamen.
Historisch: Rapid, Octavia, Superb
'Nieuw': Citigo, Fabia, Yeti, Roomster
 

Noord26

Forumguru
Garage uitdraaien en de straat is ongeveer 300m lang. 30km/h zone. Garage uitrijden (achteruit) duurt ongeveer net zo lang als de straat uit rijden. Hetzelfde ervaar ik qua snelheid van opwarming van de stoel in een Mercedes E en een VW Caddy overigens.

Als het op de hoogste stand niet binnen een kilometer warm onder de billen begint te worden, wat is dan het nut van stoelverwarming?
 

De Stip

Forumguru
Prima karretje dus en wat me opviel bij het in z'n achteruit zetten, dat de mistlampen voor aan gingen staan. Geen idee wat daar het nu van is. Ik zag het in de ramen van de garage weerschijnen, vandaar.
 

Noord26

Forumguru
Dacht dat het iets te maken had met AFS xenon, omdat onze superb dat ook doet. Maar een rapid heeft helemaal geen xenon, laat staan AFS?
 

andrehj

Forumguru
Prima karretje dus en wat me opviel bij het in z'n achteruit zetten, dat de mistlampen voor aan gingen staan. Geen idee wat daar het nu van is. Ik zag het in de ramen van de garage weerschijnen, vandaar.
Deze mistlampen schijnen ook erg veel opzij, tot ongeveer haaks op de auto en bieden daardoor bij het manoeuvreren extra zicht opzij. Ga maar eens in het pikkedonker achteruit rijden, dan ga je deze functionaliteit echt waarderen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Deze mistlampen schijnen ook erg veel opzij, tot ongeveer haaks op de auto. [...] Ga maar eens in het pikkedonker achteruit rijden, dan ga je deze functionaliteit echt waarderen.
Kan er dan misschien ook zo'n setje in de achterbumper? Mogen ze het achteruitrijlampje in de achterlichtunit wel weglaten...
 

dirkie996

Forumguru
Dacht dat het iets te maken had met AFS xenon, omdat onze superb dat ook doet. Maar een rapid heeft helemaal geen xenon, laat staan AFS?
Het heeft te maken met bochtverlichting. Indien je de achteruit inschakelt gaan de beide mistlampen branden om de bermen beter te verlichten. Is ook zo op m'n octi combien ik heb geen xenon.
 
Bovenaan Onderaan