Vanaf welk jaar minder olieproblemen?

haassie

Forumguru
In mn zoektocht naar een andere auto kom ik toch ook nog regelmatig de superb tegen. De ruimte bevalt immers prima. Momenteel heb ik een 2011 S2 1.8tsi CDAA met 167k, gelukkig overmatig olieverbruik vrij. De dsg in mijn auto mankeert niets aan volgens de geleerden, maar ik ben er niet tevreden over en kan me niet meer vinden in het functioneren van het (on)ding!

Mocht ik toch weer voor een 1.8 tsi gaan dan wordt het een iig een handgeschakelde omdat er gewoon domweg geen oplossing kan worden aangeboden door de gerenommeerde dokteren voor sommige (produkt)eigenschappen van de dsg7....blijft raar. Verkopen het wel onder die noemer. Liever een heb ik 2.0 dsg6 maar die zijn echt heel schaars in NL, je vindt eerder een dodo. De 2.0 maakt het tunen van de motor minder noodzakelijk...200 Pk is zat en de bak zou een stuk betrouwbaarder zijn. Maar ja...ze benne dr nie! Wel in D...prijstechnisch interressant maar qua garantie denk ik minder....ervaringen?

Gewoon wat vragen in het algemeen:
Vanaf welk bouwjaar heeft VAG/Skoda definitief het olieverbruik aangepakt?
Zijn er nog nieuwe kinderziektes bijgekomen na de update in 2013/2014?
Hoe zijn de handbakken?

Ik hoor het graag.
 

Eltjo

Forumguru
233dkm met 6-bak doet het prima, wel verwacht ik eens een dubbel massa vliegwiel te moeten laten vervangen.
Net zoals mijn vorige auto schokt het soms een beetje tijdens het laten opkomen van de koppeling in z'n 1. Het schokt niet als je de koppeling laat opkomen zonder gas te geven. Soms ook tijden niet. Dit schijnt te maken hebben met wat speling in de veren e.d. tussen de delen en kost zo'n € 1200.
 

haassie

Forumguru
vandaag proefritje gemaakt maar door het aantal optische beschadigingen ...en 5 uitgelezen fouten (met name in multimedia circuits) er vanaf gezien....

We zoeken verder!
 

brepus13

Forumguru
Opgeslagen storingen kunnen wel misleidend zijn. Ik zie bij alle auto’s van bekenden de eerste keer uitlezen oude storingen erin. Meest zuivere is resetten en na enige tijd opnieuw kijken.
 

haassie

Forumguru
eerste indruk!....maar goed met de optische schades werd het m toch ook niet...als er bijna 10 bij moet MOET het wel goed zijn...
 

haassie

Forumguru
@VAG-man
Liefst heb ik mn eigen auto op orde.Is ruim,luxe,is netjes bereden en netjes onderhouden en je weet wat er nog aan schort.

Mn bak maakt soms bijgeluiden waarvan de meesten hier zeggen dat het hoort! Echter is dit niet acceptabel voor mij. Andere bak? Maar lost dat mn probleem op!...duur experiment voor 3k...100% oplossing is een conversie naar dsg6 ...5k...

In de zoektocht nog niet gevonden wat ik zoek! Staat zat moois te koop echter vaak zonder inruil +20 maar vaak 30/40k ....oef...en zelden een 2.0!...in benzine.

Heb 1,5 jaar geleden al 17k voor deze auto betaald.Overal waar je nu komt wordt je als paria behandeld. Heeft u een olieprobleem? Dsg probleem? Kan je zeggen dat deze verdenkingen de inruilwaarde niet ten goede komen.

Weet ook nog niet of ik iets uit de VAG groep zou blijven rijden. De laatste 1,5 jaar waren niet de meest geruisloze voor wat betreft het autorijden. Ik wil een auto kopen zonder dat ik mag hopen of de motor wel “by design” deugdelijk is, geen olieboot is, zichzelf vervuild,en een bak geen kuren heeft....maar goed dit kan je ook elders treffen! We blijven rond kijken...
 

Highway

Forumguru
Helaas niet alleen bij VW. Mijn vorige auto, een Toyota Corolla zoop ook olie (1 liter op 700km) bij aankoop. Bleek ook een foutje in het ontwerp. Coulance van importeur: vergeet het maar. Mocht nieuw blok zelf betalen (rechtsbijstand op gezet).
Deze auto had ook last van luid tikkende injectoren en remmen die snel vast blijven zitten.

Mijn 1.8 tsi uit 2010: extra garantie bij aanschaf erbij genomen, juist wegens het bekende olie verbruik. Direct na aankoop alle olie eruit en juiste olie erin (voor het geval verkopende partij er dikkere olie in had gedaan tegen olie verbruik). Bij aankoop dus al rekening gehouden met een mogelijke extra (grote) uitgave.

Geen olie verbruik, en tot heden (bijna 2 ton) nog steeds geen olie verbruik. Het enige wat kapot is gegaan, was 1 lager (spanrol) van de multiriem. Dat natuurlijk buiten de normale slijtage onderdelen. Ik zal absoluut niet beweren dat de 1.8tsi geen olieprobleem kent, maar ik heb geluk gehad en 1 getroffen die (tot heden) geen olieboot is geworden.

Voordeel van de huidige generatie tsi motoren: de meeste problemen zijn verholpen.

Mijn punt: er is altijd wel iets met iedere auto, vaak moet je ook net geluk hebben. Wat ik wel jammer vind is hoe slect de problemen vaak worden opgelost (of juist - hoe snel de dealer / fabrikant doet of zijn neus bloedt).
 

VAG-man

Forumguru
@haassie al eens bij een dsg-expert geweest? Die moet toch uitsluitsel kunnen geven? Een dsg mag absoluut geen geluid maken. Heb met een dsg-6 en dsg-7 gereden en die waren geruisloos.

Je moet inderdaad geluk hebben bij het kopen van een niet nieuwe auto. Soms kun je beter investeren in wat je hebt ook doet dat even pijn.

Mijn 1.8TSI was motorisch op bij 1,5 ton en er is in 2015 een compleet nieuw blok met toebehoren in gekomen. Ik heb mijn S2 van 2010 voor 7k gekocht bij een particulier, volledig dealer onderhouden en 60k op het blok.
Je moet soms geluk hebben en willen afwijken wat je voor ogen had. Ik was op zoek naar een Audi A4 en kijk nu zit ik hier.;)
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Slijtage is normaal maar overnatige slijtage heeft een andere oorzaak!

Aangaande de dsg denk ik ook dat deze geruisloos en soepel moet werken!
Al meerdere keren (6x) bij de specialist geweest, software aangepast tbv levensbehoud, erkennen het probleem en wijten het slippen en bonken aan de koppelingen....ik denk zelf dat er meer is, maar goed. Dit is al de derde set die erin zit (bij 60k en 127k vv) huidige km stand 170dkm. Ik ben eigenaar sinds 120dkm...koppeling was binnen garantie met pijn en moeite vervangen!

Dealer doet hier NIETS mee.

Voor wat betreft de olie...geen verbruik tot op heden.

Maar het is de te gek voor woorden dat je naar specialisten moet omdat de dealer de kop in het zand steekt en zich idd heel dom opstelt!

Heb altijd lease autos gehad maar nooit dit gezeik ervaren (mondeo, zafira, passat)
 
Bovenaan Onderaan