Van V50 naar Skoda Octavia

lawewing

Forumguru
Haha, ik ben inderdaad een V50 gewend. Daar had ik ook een veerpootbrug in gemonteerd, waardoor de wegligging strakker werd en de auto minder "dook" bij remmen. De wegligging van de Skoda vind ik, zelfs na de verlaging en de bredere banden met grotere velgen, nog steeds wat dweilerig. Vandaar dat ik naar een veerpootbrug keek.

hemi24

Forumguru
Dat de wegligging strakker wordt bij montage van een veerpootbrug kan ik me nog wat bij voorstellen, maar minder "duiken" bij hard remmen kan ik niet echt beredeneren...

andrehj

Forumguru
Ik zou (als engineer) wel eens wat metingen willen zien van de verplaatsing (t.o.v. elkaar) van de punten waartussen een veerpootbrug wordt gemonteerd. Want die relatieve verplaatsing is het enige wat een veerpootbrug kan verminderen. Ik denk dat dat namelijk erg gering is, en dat een veerpootbrug dus niet zo veel toevoegt. Volgens mij zit het effect ervan vooral tussen de oren, en het staat natuurlijk stoer als jij aan je buurman of collega kan vertellen dat je een veerpootbrug hebt...
Verder sluit ik mij aan bij de mening van Hemi24 dat het erg onwaarschijnlijk is dat de auto minder gaat duiken bij het remmen. Dat duiken wordt namelijk door de stijfheid van de veren bepaald. De stijfheid van de carrosserie daarboven is minimaal een factor 10 hoger.

lawewing

Forumguru
@Andrehj: Ik ben geen wetenschapper, dus ik weet niet wat de daadwerkelijke effecten zijn. Ik kan daarbij enkel op mijn gevoel afgaan en zeggen dat de wegligging strakker lijkt te zijn. Ook had ik het idee, maar goed dat is ook maar een idee, dat de auto minder dook tijdens het remmen.

hemi24

Forumguru
Voor sommige mensen kan het regematig controleren (en op juiste nivo brengen) van de bandenspanning ook een wereld van verschil opleveren.

Bovenaan Onderaan