Van Superb II naar T-Roc mijn bevindingen

michelover

Forumguru
Overgestapt van de Superb II (3T) naar de “kleinere” T-Roc.
Na ongeveer 26 jaar in zwarte auto’s en 4 jaar in paarse auto’s werd het tijd voor een ander kleurtje.
Gekozen voor Atlantic Blue , de eerste keuze was Ravenna Blue met zwart dak en zwarte spiegels , maar deze was niet uit voorraad leverbaar met de door mij gekozen opties.
De Atlantic Blue kleur is mooier dan verwacht , afhankelijk van hoe het licht erop valt is de auto donkerder of lichter van kleur.
De T-Roc is in de Sport Buisness R uitvoering al rijk gevuld met allerlei opties dus veel extra was er niet te wensen.
Uiteindelijk het winterpakket , reservewiel en achteruitrij camera als extra optie erop genomen.
Ik vind het alleen wel jammer dat bepaalde kleine zaken die op de Superb standaard waren niet op de T-Roc aanwezig zijn.
Op de Superb lagen in de portiervakken en andere vakjes allemaal antislip matjes , in de T-Roc ligt hier niets.
Het dashboardkastje was bij de Superb keurig afgewerkt van binnen , bij de T-Roc is het een kale plastic bedoening.
De Superb had standaard alu instaplijsten , die ontbreken op de T-Roc , net als instapverlichting wat op de Superb standaard was ontbreekt bij de T-Roc. Een leeg reflecterend plastic kapje met ergens ver weggestopt de stekker om eventueel een lampje te plaatsen. Bij de achterportieren zit helemaal geen stekker dus dat blijft bij een reflecterend kapje.
Tot zover de “negatieve” puntjes , want echt storende is het niet , er is genoeg te krijgen via internet om dit op te lossen.
Dit is mijn eerste auto met automaat in eigen bezit , wel al met automaat gereden in het buitenland (VS/CAN).
De Superb voor aankoop met DSG 6 proefgereden en dat viel mij toen (2009) erg tegen , schokkerig en oncomfortabel.
De DSG 7 die in de T-Roc zit is i.m.o. een hele voortuit gang , tijdens de proefrit al geweldig en nu ik ruim 600 km heb gereden zeer tevreden met de DSG 7.
Ik weet niet of dit aan de DSG 7 ligt of de combinatie met elektrische handrem maar kwam er achter dat de auto het niet waardeert als je tijdens achteruit rijden de deur open doet.
Misschien ben ik nog ouderwets , maar tijdens inparkeren kijk ik ook graag even buiten de auto , en dan is het de eerste keer schrikken dat je auto niet mee wil doen en de rem erop gooit.
De T-Roc heeft in vergelijk met de Superb wat minder cc’s en pk’s (1800/1400 , 200/150) maar toch valt dat niet gelijk op , mede dankzij de DSG 7.
Ik vind de digitale cockpit (AID) echt een vooruitgang , de navigatie recht voor je neus is toch wel erg handig.
De AID is geheel naar eigen smaak in te stellen en indien er meer bestuurders zijn ook op te slaan zodat ieder zijn eigen display heeft tijdens het rijden.
Wat mij opvalt is dat de aangegeven snelheid overeen komt met de snelheid op mijn dashcam , die door GPS gevoed wordt.
Zou beteken dat er geen afwijking meer is , dus even uitkijken bij de traject controle.
De ACC is nog wel even wennen als je uit een auto komt waar cruise control de enige optie was.
Uiteindelijk rijdt het ook wel erg prettig , geen geplus en gemin meer , dat regelt de ACC.
Lane Assist is ook zo een systeem dat ik niet eerder had.
De Kia die mijn werkgever (Defensie) gebruikt is ook uitgerust met dit systeem , echter werkt het daarin op de zenuwen doordat er continue lampjes knipperen en pingeltjes afgaan en het systeem zeer hard aan het stuur trekt.
De T-Roc daarin tegen merk je relatief weinig van dit systeem , er knippert een lampje in je AID als je buiten de lijntjes komt en je voelt het stuur licht tegen werken. Dat is volgens mij zoals het moet werken , niet storend maar helpen op de achtergrond.
De vering van deze T-Roc is wat sportiever maar zeker niet te hard , dit zorgt ervoor dat de auto lekker strak stuurt maar toch nog comfortabel is.
De Sport Buisness R is uiteraard uitgerust met stoelen die net even sportiever zijn dan de standaard stoel , ze zitten goed stevig en je zit redelijk klem , wat helpt als je iets te hard de bocht ingaat.
In de auto is het heerlijk stil , het geluid niveau in het interieur is beter dan in de Superb.
Had wat meer geruis van het onderstel verwacht omdat het toch wat hogere op de pootjes staat en ook van het koetswerk had ik meer geruis verwacht , maar waarschijnlijk heeft VW een flinke lading dempend materiaal verwerkt en hoor je hier dus weinig van.
Ik weet dat de meeste in een week al 600 km op de teller hebben maar het gaat bij mij wat langzamer.
Moet zeggen dat ik na de eerste +600 km een tevreden rijder van een T-Roc ben , en geen spijt heb van de inruil op de Superb.

Als ik meer kilometers gereden heb zal ik laten weten of ik nog steeds tevreden ben met de T-Roc.
Foto's van eventuele kleine aanpassingen volgen.
 

Cordoba

Forumguru
Gefeliciteerd Michel, ik neem aan dat pics van de T-Roc ook nog volgen.

Achteruitrijden met open portier doet mij wel denken aan vrachtwagenchauffeurs van de generatie boven mij (zeg maar de 80-plussers). Ik denk dat er tegenwoordig meer mensen bij achteruitrijden met open portier extra schade rijden (doordat ze met het open portier iets raken, zoals een paaltje) dan dat je er schade mee voorkomt. Ik kan me de reactie van de auto dus wel voorstellen, overigens van de week ook gezien bij een collega met een Golf R: die wilde vooruit in een parkeervak in de parkeergarage parkeren, maar daar ligt een band op de parkeerplek zodat auto's de muur erachter niet raken. Zijn Golf ging ook automatisch vol op de rem op het moment dat die betonband onder de voorbumper kwam.
 

ertromp

Forumguru
Leuk je ervaringen te lezen :thumbsup: Mooie auto de T-Roc en zeker in het blauw vind ik het een sprekend model heb ik onlangs mogen zien bij Dago in Aalten
 

Captain Hook

Forumguru
Overgestapt van de Superb II (3T) naar de “kleinere” T-Roc.
...
Bijzonder!
Dat je overgestapt bent van een enorm ruime auto, naar de veel kleinere T-Roc.

Lijkt me dat beide auto's hun min- en pluspunten hebben. Nog afgezien van het feit dat de T-Roc een nieuw(er) product is van VAG. Maar ik lees weinig over het feit dat je nu een fysiek veel kleinere auto rijdt.
Gewoon nieuwsgierig; heb je die ruimte niet meer nodig, en eerst wel?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gefeliciteerd, ACC is geweldig, veel plezier er mee.
Grappig wat je zegt over DSG6 vs DSG7. Dan is er in 11 jaar wel wat veranderd, want ik ervaar precies het omgekeerde. Met de DSG7 in mijn eerste twee Skoda's was ik op zich tevreden, zeker met de software aanpassing. Die vond ik bij de laatste, in combinatie met de 1.0 tsi zelfs noodzakelijk, omdat ik het niet vond rijden met al het getril en gebonk vanwege de vroege schakelmomenten. De DSG6 in de Polo ervaar ik als veel prettiger dan de DSG7, het schakelt echt veel vloeiender. Aanpassing was ook op zich niet direct nodig, maar het gaat na aanpassing nog beter
 

leon-cupra

Forumguru
Betreft de DSG, volgens mij heeft de TS een kapotte DSG6 gereden. Verbaasde mij ook over het feit dat hij de DSG7 beter vond. De vele ervaringen hier op het forum spreken dit toch wel tegen.
 

Eltjo

Forumguru
Vele fijne probleemloze km’s toegewenst!

In de T-Roc die ik 160 km heb gereden gebruikte ik de adaptive cruise control. Ik gebruik in mijn Superb bijna altijd cruise control - ook als ik 60 rijdt naar m’n werk. Het adaptive zorgt er, ook op de “dichtbij stand” helaas ook voor dat de auto regelmatig inhoudt en voorkomt dat je rechts een auto voorbij rijdt, b.v. bij samenkomen van wegen/rijbanen. Dan vindt ik zelf “plannen” met gewone cruise control vooralsnog fijner. Ik weet niet of je het kan omzetten naar gewoon.

Veel dingen die je schrijft herken ik en ervaarde ik ook zo. Dat een nieuwere auto stiller is is meestal wel zo. Ik ging naar een nieuwere auto op zoek omdat ik na een dag (tot 1450 km) sturen tot max. 140 km/u de volgende dag nog autogeluid hoorde. Bij de Superb heb ik daar geen last meer van gehad, maar ja dat ontwerp is natuurlijk ook al van voor 2009.
Best lekker is ook de hogere OL instap van de T-Roc.
Ik kan me ook wel vinden in dat minder vermogen geen probleem hoeft te zijn. Met meer vermogen gaat het e.a. soepeler, maar bij nieuwere motoren is dat meestal al het geval. Ik had 5 jaar geleden toen ik mijn huidige auto koos, zeker een gechipte 1.6TDI met DSG overwogen, maar die is er niet in de Superb II.
Jouw auto heeft dus ook verschillende kleuren bij ander (dag)licht (van licht bruin naar paarsachtig). Mijn auto herkende ik pas in tweede instantie toen die bij de garage onder TL licht stond - een totaal andere kleur.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet of dit aan de DSG 7 ligt of de combinatie met elektrische handrem maar kwam er achter dat de auto het niet waardeert als je tijdens achteruit rijden de deur open doet.
Je kunt de rem handmatig uitschakelen en alsnog met open portier achteruit rijden - maar dat alarm blijft zeuren totdat je de deur sluit.
Ik ben geen vrachtwagenchauffeur geweest, maar bij heel precies achteruit manoeuvreren met een aanhanger is het soms toch wel handig om even de deur open te doen. Zonder aanhanger doe ik alles vooral op de spiegels en een beetje op de retrofit achteruitrijcamera; die heb ik er vooral bij genomen voor het aanpikken van de caravan.

Ik heb van 2007-2011 een van dienstwege verstrekte O2c 1.9TDI met DSG6 gereden en vond dat buitengewoon aangenaam. Toen ik bij pensionering een F2c Greenline kocht bleek deze helaas niet te bestaan met DSG, dus weer 7 jaar manueel gereden. Ben wel blij met de huidige 1.0TSI met DSG7, rijdt wat mij betreft wederom prima (meestentijds in S, dat wel).
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd.

Wij hebben ook naar een T-Roc gekeken en proef gereden.
Maar zijn bij een Karoq Sportline uitgekomen met de nodige paketten. Iets groter en ruimer. En goedkoper.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb 5 jaar probleemloos met dsg 6 gereden in auto uit 2011. Ik vond het ook een hakketakke bak. Vooral bij koud weer. Eenmaal opgewarmd was hij oke. Maar vloeiend zeker niet. Nu de dsg 7 veel fijner. Mooie auto de TRoc. Standaard wat saai naar mijn idee, maar in de r-line top.
 

SuperBartje

Forumguru
(topic kick)
Hallo @michelover,
Ik heb recent dezelfde switch gemaakt als jij. Eerste bevindingen komen 100% overeen.
“Missende” zaken als deurverlichting, voetruimte verlichting, gasveren voor motorkap en zo nog wat, zijn m.b.v. tips op het duitse forum en enkele ingrepen van @hemi24 inmiddels grotendeels ingehaald.
Ben wel benieuwd naar jouw aanpassingen en ervaringen inmiddels ?
 

michelover

Forumguru
@SuperBartje dit zijn mij bevindingen tot nu toe ,

Er staan nu pas 7800 kilometers op de teller en jammer genoeg nog geen echt lange rit kunnen maken. Planning was wintersport in Oostenrijk maar dat werd door de bekende redenen gecanceld.

De 1.5TSI motor is geweldig , met het hoge wagengewicht zou je verwachten dat de motor het af en toe zwaar heeft , maar daar heb ik nog niets van gemerkt.

De auto is op zich heel stil , de motor komt pas tot leven als er in de sportstand geschakeld wordt. Ook vallen de rijwind en het afrol geluid van de banden me 100% mee.

De kleur Atlantic Blue is ook nog elke dag een genot om naar te kijken , geen spijt van deze keuze.

De wegligging bevalt mij ook goed niet te soft en niet te hard , het sportonderstel doet zijn werk goed.

Tijdens de winter ligt er een 17 inch set onder met winterbanden , het weg gedrag veranderd daar niet door.

Het is wel een kwestie van wennen maar hulpsystemen zoals Lane Assist en ACC zou ik niet meer willen missen , ze maken het leven een stuk eenvoudiger.

Lees dat veel mensen Lane Assist gevaarlijk vinden , verbaas me daar over want in de T-Roc is het een bescheiden tikje wat het stuur geeft , en geen ruk naar links of rechts.

De Digital Cockpit is ook zo een hebben ding voor een volgende auto , navigatie voor de neus inclusief de overige benodigde informatie.

De automatische achterklep is echt een blijvertje als het aan mij ligt.

De LED koplampen bevallen me ook goed, was bang dat het tegen zou vallen in vergelijk met de Bi-Xenon van de Superb , maar merk geen verschil.

Het complete MIB2 systeem was in het begin een beetje zoeken maar nu ik er langer in rij en gespeeld heb met alle functionaliteit is het een heel simpel te bedienen systeem.

Enige minpuntje was het updaten van de navigatie , dit staat niet duidelijk omschreven , gelukkig heeft iemand een idiot proof You Tube filmpje gemaakt met de stap voor stap uitleg dus dat is ook weer up to date.

Afgelopen weekend mijn tweede lekke band in 34 jaar auto rijden gehad , en dit op de blonde dames manier opgelost. Belletje naar de mobiliteitsservice en binnen een uur was de band gerepareerd en kon ik weer op weg. Dus ook dat onderdeel van Volkswagen getest en in orde bevonden.

Alles bij elkaar nog steeds dik tevreden met de T-Roc , nog steeds een leuke wagen om naar te kijken en een heerlijke wagen om in te rijden.
 

michelover

Forumguru
@JeSko , Ik vind de levensduur van Xenon anders best knap , in 11 jaar Superb nog nooit een lamp verwisselt en altijd een perfecte licht kwaliteit.
 
Bovenaan Onderaan