Van Octavia naar Scala

ElScorpione

Forumguru
Ben ik weer met een paar Scala dingetjes.

Ik sta op het punt mijn Octavia in te ruilen voor een Scala. Ja, ik weet dat een Scala kleiner is, maar dat is een keuze. Belangrijkste reden is dat ik van mijn diesel af wil en dan is een Scala budget technisch een optie. De enorme ruimte van de Octavia is natuurlijk erg fijn, maar heb ik niet perse nodig. Een Octavia vind ik bovendien te duur (want ik wil het nieuwste model). Persoonlijk vind ik de Scala een ondergewaardeerd model. Jammer dat je hem zo weinig ziet.

Ik heb een Business Edition 1.0 TSI DSG op het oog. Dat vind ik een mooie complete uitvoering. Ik ben positief verrast door de binnenruimte in de Scala en ook de zitpositie achter het stuur vind ik prima. Ik ben vrij lang, maar ik kan prima achter mezelf zitten.

Hoe zit het precies met het onderhoud. Ik meen dat deze auto een variabel service interval heeft, maar op de site van Skoda lees ik dat Skoda's vanaf 2014 t/m 2020 ieder jaar een inspectie nodig hebben. Mijn Octavia (2017) vraagt daar echter nooit om.

Zijn er nog specifieke Scala "kwaaltjes" waar ik op moet letten?

Thanks weer.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Qua onderhoud durf ik niet te zeggen. In mijn geval (1.0 - handbak) was het eerste onderhoud na twee jaar en staat de volgende gepland twee jaar later.

Specifieke kwaaltjes:
- Let op de rugleuning van de bestuurdersstoel. De eerste oplage heeft de neiging om tijdens een rit heel langzaam naar achteren te zakken. Je kunt dit zien door: Afplaktape op de draaiknop en de rugleuning en op beide een streepje zetten. Staan ze na een half uur nog recht tegenover elkaar, dan is er niets aan de hand.
- Mijn derde remlicht was lek waardoor er vocht in kwam. In mijn topic heb ik foto's geplaatst, dat valt wel op mocht dat het geval zijn.
- In het geval van de business edition, dan heb je een Amundsen. Zorg ervoor dat deze door de dealer qua software bij is. Dan werkt deze veel soepeler. Toentertijd was 0278 het meest recent, ik durf niet te zeggen wat dit nu is.

Ten aanzien van de uitvoering: mocht je een panoramadak hebben en de doorlopende achterruit, check dan even of dit onderdeel is van het emotion pakket of twee losse opties. Als het geen onderdeel van het pakket is, kan het zijn dat de dakspoiler in carosseriekleur is ipv zwart. Dat verpest mijn inziens de mooie flow van voor naar achteren als zijnde volledig glas/zwarte kleur. Verder is het gewoon een hele fijne auto waar je veel plezier van gaat krijgen!
 

jurjen

Lid
Kijk ook goed of je lekker uit de voeten kan met de bediening van diverse zaken, het ontbreken van een hoop fysieke knoppen voor b.v. verwarming en ventilatie is mij erg tegengevallen maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Veel zaken moeten via het centrale touchscreen en daar word ik niet vrolijk van. Ik vind het allemaal erg druk met de diverse info en notificaties die regelmatig oppoppen. Ik mis m'n ouwe Octavia.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is het formeel elk jaar een inspectiebeurt en max elke 2 jaar een oliewissel (afhankelijk van allerlei factoren die gemonitord worden door de auto zelf) voor variabel service interval. Of je je daar wat van aantrekt mag je zelf weten ;).
Mijn Octavia (wel wat ouder, 2012) staat officieel ook op variabel, maar krijgt elk jaar verse olie. Scheelt wel dat ik t zelf doe.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@ElScorpione welkom bij de Scalarijders.
Ik heb ook de Business Edition 1.0 TSI DSG, 2019.
Er zitten nét genoeg fysieke knoppen op om de belangrijkste zaken aan of uit te zetten.
Oudere auto's hebben idd meer knoppen, maar da's ook een kwestie van wennen. Het stoort me niet (meer).

Door de Coronaperiode niet veel gereden, 30K , maar geen problemen die mij opvielen.
Het klopt dat de auto ieder jaar om een inspectie vraagt, ook nu nét een maand voor de 3 jaar dat ik de auto heb.
Na 2 jaar een oliewissel gedaan.

Grtsss
 

ElScorpione

Forumguru
Dank allen. Nog een vraagje: hoe zit dat met de navigatie updates. Kan dat ook met een SD kaartje via het Skoda Update Portal (het lijkt er wel op). Ben ik vergeten te checken. Volgens de update portal van Skoda moet het met een USB C Flash Drive.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb het abonnement op Skoda-connect.com, bijwerken gebeurt nu automatisch, OTA (Over The Air).
Proactieve service:
Automatische ongevalsmelding, Informatie-oproep, Instellingen, Pechoproep
Infotainment Online:
Online routeberekening, Tankstations, Online verkeersinformatie, Parkeerplaatsen, Online kaartupdate
Remote Access via de app op je telefoon:
Gebiedswaarschuwing, Vergrendelen en ontgrendelen, Rijgegevens, Wagenstatus, Snelheidswaarschuwing, Claxonneren en knipperen, Parkeerpositie

grtsss
 

ElScorpione

Forumguru
Iedereen bedankt voor de reacties. De kogel is door de kerk, ik heb de auto gekocht. Nu nog even wachten op de aflevering.

Het is er eentje geworden in de kleur Steel Grey. Een Business Edition 1.0 DSG. Helaas geen panoramadak en slechts 16 inch, maar ja als je in de occasionmarkt zit kun je niet alles willen. En ik wil graag van mij diesel af. Ik zal t.z.t. wel een paar fotootjes toevoegen in het Mijn Auto gedeelte van het forum.

Wensen die ik nog wel heb:
- Grille in het zwart
- 18 inch velgen
- Ramen tinten vanaf de B stijl

Tot binnenkort.
 

ElScorpione

Forumguru
Jij mag nooit meer raden..... Zoveel details had ik toch niet verklapt? Je moet detective worden ;)

Maar gooi de foto er maar weer af, het kenteken staat er op ;) Of blur het ff.
 

AGTon

Forumguru
Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf.

Kan iemand mij uitleggen waar de spasme van het kenteken vandaag komt? Ik zie mensen vaker het kenteken blurren maar waarom? IS toch niet zo dat het hier gaat om je BSN ofzo? De informatie op zo een plaat ligt bijna letterlijk op straat :)
 

gehaktbal

Forumguru
Gefeliciteerd met de aanschaf! Nette auto!
Wat zijn de grootste verschillen tussen de Scala en Octavia, afgezien van bagageruimte? Heb keer in eentje gezeten. Achter het stuur heb je niet direct door in een kleinere auto te zitten, toch? Of is het onderstel ook echt anders? Heb er niet mee gereden.
 

ElScorpione

Forumguru
@blackswamp30 de Scala is kleiner dan de Octavia. Uit mijn hoofd gezegd is de Scala een 40 centimeter korter, maar nog wel 10 centimeter langer dan de Golf VI. De Scala staat op het onderstel van de Volkswagen Polo, maar de wielbasis is wel groter. De Octavia deelt het onderstel met de VW Golf. Wat je uit de rijtesten hoort is dat de Scala minder geraffineerd zou rijden, met name op slecht wegdek. Maar dat ervaar ik toch anders.

De binnenruimte van de Scala vind ik opvallend groot. Ik heb niet de indruk dat ik in een kleinere auto dan mijn Octavia rijd. Voorin is de ruimte meer dan voldoende. Je zit lekker laag, waardoor het sportief aanvoelt. Achterin is de ruimte ook prima. Ik ben 1.93 en ik kan achter mijn eigen zitpositie achterin zitten. Mijn beide dochters (1.65cm) zitten lekker met de beentjes over elkaar achterin. Het enige waar ik aan kan zien dat de Scala minder groot is, is de kofferruimte. Die is aanzienlijk minder groot dan in een Octavia, maar nog steeds ruim voldoende.

Wat het onderstel betreft vind ik de Scala fijner rijden dan mijn Octavia. In de auto is het een stuk stiller (en dat scheelt echt heel veel) en op slecht wegdek (en vooral verkeersdrempels) gedraagt de Scala zich een stuk fijner dan mijn Octavia. Mijn Octavia bonkte en stuiterde veel meer. Ik herken de opmerkingen uit de reviews dan ook niet.

Ook de DSG valt mij mee. In D schakelt de auto vrij snel op, maar het wordt nergens echt vervelend. In de S rijdt de auto iets beter, maar dan is het verbruik ook een tikkeltje hoger.

Kortom, meer dan tevreden tot nu toe.

Enkele zaken die wat minder positief zijn:
- De auto is niet vrij van rammeltjes in het dashboard
- Skoda Connect werkt bij mij nog steeds niet
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan