van H4 naar naar H7

JanJ25

Nieuw lid
@Tees
Ik heb heb de ouden koplampen er uit gehaald
En er nieuwe in gezet
Stekkertje paste gewoon dus daar is niks meer gebeurd
Voor de rest ben ik bij de garage geweest om te kijken of de boardcomputer kon om progameren zodat mijn grootlicht wel ging werken
Maar toen kwam ik er achter dat mijn verlichting van mijn auto niet via de boardcomputer gaan
Maar nog op de oude manier
Maar het antwoord op je vraag is heel simpel
Ik de oude er uit gehaald en de nieuwe erin gezet
Verder heb ik nog niks aan gepast
 

hemi24

Forumguru
Een H4 lamp heeft 3 aansluitpunten omdat dit groot- en dimlicht combineert in 1 lamp.
Een H7 lamp heeft 2 aansluitpunten, dus kan ik me voorstellen dat de nieuwe units een aparte lamp hebben voor groot- en dimlicht.

Of beide units op dezelfde wijze aangesloten kunnen worden weet ik niet, maar als de sein functie van het grootlicht wel werkt, snap ik niet waarom het grootlicht niet zou functioneren.
 

Tees

Donateur
Verbaast me een beetje dat dezelfde stekker past op de oude en de nieuwe unit. Heb je een foto van de stekker inclusief pinbezetting en kleuren van de draden? Misschien kunnen we daar iets uit afleiden.
Mogelijk mist er een draad voor het grootlicht? Verbaast me ook dat seinen dan wel werkt, maar je weet t niet.
Eventueel kan ik e.e.a. aan stroomloopschemas nazoeken in ElsaWin.
 

EdK

Forumguru
GRootlicht seinen kan wel en dat is de hendel aan stuur naar je toe halen
Je grootlicht aanzetten is diezelfde hendel maar dan van je af drukken volgens mij.
In principe is het dezelfde draad op lamp waar dan spanning op komt te staan.
En beide gloeidraden in lamp gebruiken dezelfde Massa .....
Dus met een H7 en een enkele lamp maak je een keuze , of je gebruikt de dimlicht draad of de grootlicht draad.
Seinen met dezelfde lamp met 1 gloeidraad is naar mijn inziens NIET mogelijk...
Krijg sterk vermoeden dat jij je stadslicht als dimicht ziet en als je dan seint dat je dan je H7 aanstuurt maar dat hij verder dus niets doet..
 

Captain Hook

Forumguru
Dus met een H7 en een enkele lamp maak je een keuze , of je gebruikt de dimlicht draad of de grootlicht draad.
Ehhh? Bedoel je wellicht een H4 lamp? Want de H7 heeft slechts 1 gloeidraad en die is aan of uit.

Een H4 heeft twee gloeidraden die apart aan/uit kunnen.

En op het plaatje van @JanJ25 zie ik slechts:
een enkele projector unit. En nu vraag ik me dus af of 'ie daar een H4 in heeft zitten of 2 x een H7?

Maar bij de Roomster had ik een projectorkoplampunit met 2 x H7 er in. Daarom kon je apart dimlicht (1 x H7) en grootlicht erbij (2 x H7) aanzetten. M.a.w. je reed met 2 x H7 of met maar liefst 4 x H7 (indien grootlicht ingeschakeld)


Roomster12 by Erik Haak, on Flickr


FYI:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Scherp Erik! Ik zat ook al te kijken naar die foto en vroeg me af waar het grootlicht moest zitten...als ik fotos op internet zie van de F2, dan zie ik 2 soorten koplampen: degene met de projector aan de buitenkant met grootlicht aan de binnenkant (zoals jouw RR en mijn O2), en het type van TS met de projector aan de binnenkant. Zal dat stuk aan de buitenkant dan grootlicht zijn? Valt wel op dat t glas daarvan niet helder is, meestal heeft grootlicht toch helder glas? Lijkt mij iig logisch gezien de functie...
 

EdK

Forumguru
Ehhh? Bedoel je wellicht een H4 lamp? Want de H7 heeft slechts 1 gloeidraad en die is aan of uit.

Een H4 heeft twee gloeidraden die apart aan/uit kunnen.
Wat ik probeerde te vertellen is dat de H4 een 2 in 1 lamp is
Dus je hebt de massa draad voor beide spiralen en dan één draad voor dimlicht spiraal en één voor het grootlicht spiraal.
En doordat de H7 maar een gloeispiraal heeft heb je zo en zo de Massa nodig en dan kun je dus de dimlicht draad aansluiten of de grootlicht.
Maar hij kon wel seinen en dat doe je volgens mij ter allertijden met de grootlicht spiraal, dus op zijn H7 zit dus die draad dan aangesloten.
En als hij dan toch licht heeft dan vermoed ik dat dit het stadslampje is wat hij ziet branden.....
 
Bovenaan Onderaan