van H4 naar naar H7

JanJ25

Nieuw lid
ik niet heel lang geleden mijn koplampen vervangen en ik ben dus van H4 naar H7 gegaan
nu ben ik bekent met het feit dan je groot licht het dan niet meer doen zo als ze horen te doen
nu ben ik bij de garage geweest om de boardcomputer om te zetten zodat alles naar behoren werkt
maar toen kwam ik er achter dat mij auto net te oud is en de lampen niet via de boardcomputer gaan
nu is mijn vraag
hoe kan ik dit het beste oplossen?
en wat moet ik nu doen om het wel werkend te krijgen?
en heeft er iemand een pinschema van een H4 en H7 koplamp?

het gaat hier om een 2008 skoda fabia 2 combi 1.9 tdi

alvast bedankt.....
 

Erik_NL

Forumguru
onze Fabia uit 2001 had al H7 duplo-koplampen en die Fabia uit 2008 heeft H4 o_O ... kan iemand dat uitleggen?
 

EdK

Forumguru
en heeft er iemand een pinschema van een H4 en H7 koplamp?
Kun je toch meten met een universeelmeter !!??
12V is 12V en je moet alleen ff uitzoeken welke 2 draden onder spanning komen te staan en die steek je over op je H7.

Sluit ik me wel bij @Tees aan waarom je dit zou willlen ??
 

hemi24

Forumguru
onze Fabia uit 2001 had al H7 duplo-koplampen en die Fabia uit 2008 heeft H4 o_O ... kan iemand dat uitleggen?

Jahoor, heel simpel: afhankelijk van het uitrustingsniveau had de F2 verschillende typen koplampunits:
- basis H4;
- versie met H7;
- versie met meesturende projectorlampen (eveneens H7).
 

Canon-Eye

Forumguru
meesturende projectorlampen (eveneens H7).
Mijn F2c 2011 had H7 projectorkoplampen en die stuurden echt niet mee...
Xenon was een optie tegen meerprijs, mijn dealer vertelde dat die projectorlampen al zoveel beter waren dan wat er erder werd geleverd dat de meerkosten voor Xenon eigenlijk zonde van het geld waren. Wat mij betreft bleek hij gelijk te hebben, al helemaal toen ik in een later stadium Philips X-tremeVision lampen had gestoken.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is de xenon variant in de F2 (en O2) meesturend. Weet niet zeker of er een halogeenvariant was die meesturend is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet vrij zeker van niet - gewoon niet-meesturende projectorlampen was begin 2011 standaard als ik me goed herinner, xenon was een vrij dure optie die ik niet heb genomen. Zou goed kunnen dat die laatste wel meestuurde (wat deels ook door het meestuurmechaniek kan komen), maar dát weet ik niet.
 

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye : vrijwel zeker dat voor gewone stervelingen in een F2 géén xenon af fabriek leverbaar is geweest!
Als dan enkel voor de RS versie van de F2..!
 

Rallye

Forumguru
In de 02 was xenon ook niet meesturend volgens mij. Mijn 03 had dat voor het eerst. De 02 was wat ouderwetser met nog H7 als groot licht.
 

Berrychello

Forumguru
Bij de projectorunits heb je alleen de mistlampen die aangaan bij sturen op lage snelheid, misschien is dat het misverstand mbt 'meesturend'.
Maar te oud is ie niet lijkt me, want vanaf 2007 was de Fabia al leverbaar met projectorunits met H7 (heb er eentje staan van september 2007).
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb in 7 jaar tijd ruim 160.000 km gereden in een F2c Greenline met projector-koplampen. Bij de aankoopgesprekken met de dealer (Vepreda in Spijkenisse) hebben we het uitvoerig gehad over de mogelijkheid van xenon en daar in goed overleg niet voor gekozen. Had wel gekund, volgens Hans Evers - en dat is iemand waar ik zo'n groot vertrouwen in had dat ik mijn auto bij hem heb gekocht, ondanks het feit dat ik toen al twee jaar verhuisd was naar een plek op ca. 250 km afstand.

Whatever de instructieboekjes*) ook mogen beweren: de projectorlampen op mijn F2c stuurden NIET mee (en dat veroorzaakte ook geen waarschuwingslichtje). Dat zou ik in die 7 jaar echt wel gezien hebben op de smalle onverlichte én bochtige erf-ontsluitingswegen rond mijn woondorp, waar alle beschikbare autoverlichting hard nodig is om bv. roedels overstekende reeën te ontwijken. En er is wat mij betreft ook nooit sprake van verwarring met de bochtverlichtingsfunctie van de mistlampen, want dat vind ik een dermate rotgezicht dat ik die, waar aanwezig, altijd onmiddellijk heb laten uitschakelen. Zó wil ik niet over straat: als ik al eens een keer behoefte heb aan "licht om het hoekje", dan zet ik de mistlampen zelf wel even aan.

*) Voor alle "instructieboekjesgelovigen": die zijn doorgaans nogal generiek opgezet, daarom beschrijven ze ook allerlei functies die op lang niet elke uitvoering aanwezig zijn. Weinig bewijskracht dus.
 

Captain Hook

Forumguru
*) Voor alle "instructieboekjesgelovigen": die zijn doorgaans nogal generiek opgezet, daarom beschrijven ze ook allerlei functies die op lang niet elke uitvoering aanwezig zijn. Weinig bewijskracht dus.
Voor diezelfde gelovigen; in dat instructieboekje (hetzij papier, hetzij online) staat er vrijwel altijd bij iets in de trant van "* afhankelijk van de uitvoering, gekozen opties, specifieke land uitvoering".
Dus...
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Nope.
'Gewoon' H7 projectorlampen.
Overigens weinig klachten over het lichtbeeld; dat was eigenlijk altijd prima.

Uiteraard niet te vergelijken met de adaptieve matrix LED verlichting die ik nu in de Kluger Kuga heb.
 

JanJ25

Nieuw lid
mijn koplampen zijn niet mee sturen en dat maakt voor mij geen reet uit
het is meer hoe krijg ik mij groot licht aan de praat
want ver alles doet het.... zelfs seinlicht doet het gewoon
 

Tees

Donateur
Help ons nou even een beetje @JanJ25...wat heb je nou precies gedaan? Want zonder enige extra toelichting kunnen we je niet van een passend antwoord voorzien.
 
Bovenaan Onderaan