Van Golf 2.0 GTI naar Skoda FFabia Combi 2.0 Elegance

fabia_2liter

Nieuw lid
Hoi :tongue: we worden allemaal een jaartje ouder. Zo was het dat ik nu, op mijn 24e, mijn Golf III 2.0 GTI weg heb gedaan en een Skoda Fabia Combi 2.0 Elegance ervoor in de plaats heb genomen.

Hoewel mijn vrienden er aan het begin een beetje lacherig over deden (haha een tjechische VW Polo! haha een station, kreeg je er geen labrador bij?), kwamen ze er snel achter dat deze Fabia er zowel in 0-100 sprint (GTI:10,4sec/Fabia:10,1) als topsnelheid (GTI:196/Fabia:197) niets voor de oude GTI onder hoeft te doen. De motor reageert krachtig genoeg in het lage toerenbereik en heerlijk boven de 4000 toeren, en ik vind de bak zelfs net wat sportiever schakelen als die lange halen in mijn oude Golf III. Uiteraard is het onderstel wel wat weker, maar dat brengt juist net dat kleine beetje extra comfort.

Het apparaat hangt bomvol met allerlei opties. Zelfs de privé-jet van Travolta valt erbij in het niets. Park-distance, stoelverwarming, 2(!) gekoelde dashboardkastjes, schuif-/kanteldak, 4 airbags, noem het maar op; het is alsof je 3 klassen hoger rijdt. Groot was mijn verbazing toen ik het standaard soundsystem hoorde... HAARZUIVER!!! 4 tweeters, 2 woofers en 2 rearspeakers.. WAUW :) wat een bak

Kheb het beestje wel met redelijk wat ervaring gekocht. 172.000km op de teller. Gezien de ervaringen met mijn golf die over hetzelfde blok beschikte (de VAG 2.0/8v/85kw) zal hij ongetwijfeld een slok olie lusten, maar praktisch slijtvast zijn.

Ik wil nog wel een paar kleine dingetjes aanpassen. Ik wil er bijvoorbeeld Xenon in hebben :). het liefst de af-fabriek koplampen maar als het niet kan met de beruchte 'racing look' lenskoplampen om zoveel mogelijk een OEM-look te krijgen. En misschien wil ik zomaar nog wat leuke dingetjes toevoegen, zoals een zonnebrilhouder of nog meer bekerhouders/opbergvakjes :D.

Nou ik ga met jullie meelezen/meetypen!!! Groetjes, een nieuwe Skoda Fan :)

Bijlagen

• Skoda1 forum.jpg
    Skoda1 forum.jpg
    33 KB · Weergaven: 70
  • Skoda2 forum.jpg
    Skoda2 forum.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 56
  • Skoda3 forum.jpg
    Skoda3 forum.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 44

nemo

Senior Member
Heey,
welkom! gave kar! ik ben ook dol op gadgets, als het meezit heb ik binnenkort ook xenon :)
ik vind het interieur van je wagen erg mooi!

EdK

Forumguru
En van een nike petje over naar een skoda petje ?? :winkie:

En welkom op het forum , en waar je hopelijk ook een steentje aan kan toevoegen !!

Michel

Forumguru
Welkom op dit forum. Wel een correctie op de uitrusting: een Fabia I kent geen hoofdairbags, dus de jouwe zal dan ook max. 4 airbags hebben.

Ik weet in ieder geval bij deze dat de mijne nog een tijdje mee kan!

fabia_2liter

Nieuw lid
Ohja, dat bedoel ik :tongue: 4 airbags (waarvan 2 zij-airbags). tis al laat he.. :)

Ja die blokken gaan hardstikke lang mee, maar vergeet niet (afhankelijk per motorblok en rijstijl) om je pijlstok regelmatig uit te laten, mijn GTI (okay, zal wel niet ingereden zijn door een oud oma'tje) verbruikte na 200.000km ongeveer 1 liter olie per 1000km met praktisch hetzelfde blok. Maar had nog een hele mooie motorloop. :)

nemo

Senior Member
Hey Fabia 2liter. Olie zal inderdaad per blok verschillen, mijn Fabia staat inmiddels op 178000 en verbruikt <1:10.000 liter olie!

___JC___

Forumguru
Welkom hier en een zeer nette Fabia!
Een vriend van me had vroeger ook een Golf III GTI maar dan een 16 klepper. Die gaan dus wel als de brandweer! De 8 klepper is eigenlijk ook niet de titel GTI waardig vind ik net als de Golf IV GTI.

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit :aangenaam: gezellige forum en en gefeliciteerd met je mooie wagen. Daar zal je nog veel plezier aan beleven.

fabia_2liter

Nieuw lid
Dank dank, hoop nog veel van jullie te kunnen leren :grin:

Nou, waar kan je zo'n opruimbakje voor de middenconsole halen en wat kostieee :tongue:

Fabia

† In Memoriam
Vreemd volgens mij hoort íe er standaard in te zitten in een Elegance. Ik heb een Elegance gehad en daar zit íe in. Kijk eens op Marktplaats of op Ebay.

Prachtig, een ouderwetse 'Elegance', heel mooi. Met ouderwets bedoel ik niets negatiefs, ik wou dat ze nog werden gemaakt. Ik zou mijn 'nieuwerwetse' Elegance zo inruilen voor een oude, met 4 electrische ramen, kanteldak, 8 boxen, stoelverwarming, klein leerpakket, etc.

cvegreen

Forumguru
Mooie fabia heb jij daar gekocht. Dat zal wel goed vooruit komen met zo'n motorblok voorin. Je hebt een pak meer luxe aan boord dan mijn classic.Maar ja die van mij is maar een classic ook he . Mooie velgen ook. Wees er zuinig op en hopelijk verbruikt hij niet te veel olie.

Bovenaan Onderaan