Vakantie(snellaad)tips?

Vakantie komt eraan. In laadpassenland zijn door de bomen de bossen niet meer te zien.
IONITY heeft (met abonnement keuze uit 2 soorten) prijzen flink verlaagd. Volgens mij betaal je dan met creditcard of zo. Van €0,79 naar €0,39.

Zijn er andere aanbieders? Tesla superchargers voor niet-Tesla’s begreep ik. Moet ik me nog in verdiepen, maar ook stuk goedkoper dan de meeste laadpassen (Shell of ANWB).

Wie heeft advies en trucs om met name goedkoop te kunnen snelladen.

Bij de Lidl of Aldi gaat meestal ook prima maar dat gaat niet zo snel.

Naar welk land ga je? ff wat uitzoekwerk vooraf loont inderdaad. Het Ionity tarief verschilt per land. In Frankrijk bijvoorbeeld €0,33. Tesla heeft ook een abonnement, dan betaal je ook rond de €0,33 in bijvoorbeeld Frankrijk. Dus je zou kunnen kijken welke de beste dekking heeft in het land waar je heen gaat en daar een abonnement van nemen. Zorg iig dat je beide apps op je telefoon hebt, dan kan je altijd nog op t moment zelf een abonnement afsluiten.
Bij Tesla is wel m'n ervaring dat je vaak maar 60kW haalt. Dus iets langere stops nodig.

Ik ga richting Zwitserland en Oostenrijk via Duitsland dus.
Heb inmiddels de app van ABRP en die is wel erg compleet merk ik. Je kan bepaalde aanbieders aan- of uit- zetten.
Thuis vol vertrekken en laden onderweg bij IONITY en voor €50 in Wenen aankomen. Lijkt mij netjes.

desuperB

Nieuw lid
Tsja snelladen. Voor Frankrijk heb ik Chargemap. Kaart kost geld. Moet prima lukken door France, maar nog niemand over gehoord. Zelf nog AnwB..Shel Recharge..en E-Flux. Ook de Tesla app en de gegevens Eniaq ingevoerd, dus? Moet zeggen, dat ik dus ook veel info heb gezocht voor the best, maar moet dit nog ervaren. Heb thuis een laadpaal en heb tot nu in Zuid (midden Limburg) en Noord Nederland (Heerenveen) net voldoende. Nu met betere temp. zal het ruimer worden. Ionity wordt veel genoemd voor Duitsland? Ik vind dat als er geen ervaring is, de aanbieders in vaagheid uitblinken en de klant het zelf moet uitzoeken. Das geen bezwaar, maar alles is vaag en met het zwalkbeleid uit Den Haag etc. niet verwonderlijk, dat er vele zijn die op de EV rem trappen. Fastned met alle kaarten, of je bankpas? Tis duidelijk, ervaring gaan opdoen binnenkort. Iedereen suc6 over de grens.

Japanese Power

Donateur
Meerdere ritten in het buitenland gedaan de afgelopen 2,5 jaar: BE-DU-DK en enkel en alleen de Recharge tag gebruikt. Nog nooit ergens niet kunnen laden omdat de tag niet werd geaccepteerd.

Mijn ervaringen kriskras door Europa tot nu toe:

Fastned: Erg handig voor Nederland en directe omgeving. Alleen snelladen, zitten vrijwel altijd langs de snelweg bij een 24x7 tankstation dus ook midden in de nacht veilig en handig voor stops. Met een Gold Member lidmaatschap krijg je 30% korting.

Ionity: Redelijke dekking over heel Europa, maar ze zitten soms wat achteraf, om niet te zeggen: op absolute gribusplekken waar je 's nachts echt je auto niet uit wilt (Bierset, ergens achter het vliegveld van Luik bv.). Via Skoda kan je een Powerpass abo afsluiten maar de tarieven daarvan zijn nu niet zo gunstig - als je rechtstreeks bij Ionity een Passport abo afsluit ben je veel goedkoper uit.

Tesla: Absoluut de beste dekking. Om te laden moet je hun app gebruiken want Tesla palen hebben geen RFID lezer. Met een abo krijg je dezelfde prijzen als Tesla rijders en die zijn ronduit laag. Tesla Superchargers zitten ook altijd bij een hotel of andere plek waar je wat kan eten, maar soms wel een paar minuten van de snelweg af. Wel altijd even opletten hoe je je auto neerzet want Tesla laadpalen hebben maar een kort kabeltje wat afgestemd is op laadpoort linksachter.

Voor Duitsland is het handig je even te orienteren op EnBW, dat lijkt de grootste lokale aanbieder te zijn. De app is zo geinstalleerd en dan heb je geen laadpas nodig. Ik heb er echter geen ervaring mee: In Duitsland altijd Ionity en Tesla gebruikt.

Voor Frankrijk zou ik ook even kijken naar Total Energies. Idem: Laden via de app. Let in Frankrijk op dat er op diverse plekken nog per minuut ipv. per kWh afgerekend wordt. Dat kan soms gunstig zijn, soms ronduit ongunstig.

Voor al deze bovenstaande providers geldt: Als je een abo afsluit heb je dat er na gemiddeld zo'n twee laadbeurten al uit. En de meesten kan je per maand afsluiten en opzeggen.

Scandinavie: Circle K Charge

Luxemburg: Enodrive - vooral voor langzaam laden geeft deze hele goedkope prijzen bij Chargy.

Schotland: Chargeplace Scotland. Op de site beweren ze dat ze geen laadpassen naar het buitenland opsturen, maar als je doorklikt doen ze dat wel. De post duurt er alleen wel een maand over... De webapp die ze hebben werkt alleen bij nieuwe laders en da's maar de helft van het laadpaalpark wat ze beheren. En Chargeplace Scotland had geen integrate met de laadpassen van de rest van de wereld., toen wij er waren (2 jaar geleden). Al met al was Schotland echt nog even een uitdaging met een EV.

Hiernaast heb je altijd een simpele laadpas nodig die overal werkt en je gewoon de CPO prijzen geeft, zonder abo, korting of wat dan ook. Dat is je plan-B. Ik heb een kaart van E-Flux maar als je kijkt bij de laadpas top 10 dan zijn er heel veel vergelijkbare. Er komen ook steeds meer laders waar je met je PINpas of QR code kan betalen. Da's plan C.

Voor routeplanning gebruik ik ABRP (met Premium abo), maar voor navigatie ben ik daar dan weer niet zo weg van. Zeker niet nadat ABRP me 's avonds laat onderweg naar wintersport de verkeerde berg opstuurde. Omdat er een klein prutweggetje op de kaart stond waarmee je van de ene naar de andere berg zou kunnen komen. Maar daar lag dus een skipiste overheen. Sindsdien gebruiken we voor en-route navigatie naar een (door ABRP aanbevolen) laadpunt gewoon Google Maps of Waze. Wat wel handig is, is dat ABRP continu de bezettingsgraad van je komende lader laat zien, zodat je kan zien of het druk is en al moet gaan denken aan een alteratief om Ladestau te vermijden.

Daarnaast vind ik ChargingTime een handige app, vooral als je iets meer op de bonnefooi onderweg bent. Deze laat simpelweg alle laadmogelijkheden langs je route zien, incl. bezettingsgraad - hoewel dat laatste volgens mij sinds enige tijd een abo vereist.

JJ te G

Donateur
@Backpacker : Update Schotland.

ChargePlace Scotland verstuurt géén RFID-cards meer naar het buitenland.
Een RFID-kaart kan je wel naar een verblijfadres in het VK laten opsturen. Deze kaart kost momenteel 12 GBP.
Voorheen moest je een Britse bankrekening of een Wise-account hebben om te koppelen, sinds april 2024 kan je ook je NL creditcard of bankpas koppelen.
De iOS-app is helaas niet in Nederland te laden. Daarentegen heeft CPS een goede webpay mogelijkheid en worden steeds meer chargers uitgevoerd met een betaalterminal.
Boven het Caledonian Canal heb je eigenlijk alleen maar aanbieders die aangesloten zijn bij ChargePlace Scotland.

Met alle vertrouwen rij ik via de M6/A74(M) (de westelijke route) naar Schotland. De A1(M) is de wat langzame route met grote filekans bij Alnwick en bij Edinburgh.
Langs de snelwegen zijn de verzorgingsplaatsen vaak voorzien van snelladers van meerdere aanbieders zoals Gridserve, Ionity, Tesla etc. Ionity zit altijd dicht bij een Starbucks of andere faciliteiten.
Tesla zit in tegenstelling tot in NL meestal in de dodgy uithoeken van parkeerplaatsen of transferia. Ook zijn er regelmatig géén faciliteiten. Bij Gridserve kan je vooralsnog alleen laden met creditcard of bankpas.
FastNed heeft wel laadstations in het VK maar is een beetje ondervertegenwoordigd langs de doorgaande routes.

Als je een voorkeur voor Tesla laders hebt dan zijn de laatste snelladers voor de Highlands te vinden in Fort William, Aviemore, Perth of Inverness. Daarna heeft Tesla geen snelladers meer en ben je aangewezen op de laadstations van ChargePlace Scotland. Gelukkig heb je in veel plaatsjes zowel AC als DC-laders (max. 50kW)

P.S.
Een turtle-charger op 230V zou wel kunnen werken op een UK stopcontact maar deze socket is maximaal geschikt voor 13A/3kW.
Zelf heb ik voor nood een lader van Third Rock Energy gekocht. Deze zit nog nieuw in zijn verpakking...

P.S. (8-7-2024): Met ingang van 17-6-2024 is de app van ChargePlace Scotland ook in de Nederlandse app-store te downloaden. Ik ga er vanuit dat dit ook geldt voor Android

Laatst bewerkt:
Daarentegen heeft CPS een goede webpay mogelijkheid
Ik hoop dat ze dat inmiddels goed op de rit hebben. Toen wij er twee jaar geleden waren werkte dat bij een groot aantal palen niet. Na diverse keren en met verschillende credit cards dit geprobeerd te hebben, hebben we toen de helpdesk gebeld. Die helpdesk is goed, maar vertelde wel doodleuk: Ja, die paal is te oud, dat werkt niet met dat webpay systeem. En dat bleek dus voor ongeveer de helft van hun palen te gelden. Zonder dat iemand bedacht had dat het handig was dat meteen in dat webpay systeem te melden.

De helpdesk kon in ieder geval wel op afstand de paal activeren, waarbij de rekening op mijn account gezet zou worden. En de afrekening daarvan moet ik nog steeds ontvangen...
deze socket is maximaal geschikt voor 13A/3kW.
Ja, da's een ander dingetje in het VK. Waar we op het vasteland naar 3x25A gaan als 1x25A niet meer genoeg is, gaan de Engelsen door naar 1x40A ofzo als hoofdaansluiting. Drie-fasen kennen ze daar niet zo goed. En dat verhaal geldt ook voor AC laadpalen. Onze Enyaqs kunnen AC laden met 11 kW, maar alleen als je een drie-fasen aansluiting hebt (3x16Ax230V=11kW). Als je een Enyaq een 1-fase aansluiting aanbiedt dan maakt het niet uit wat er op de paal staat, de auto is beperkt tot 1x16A, dus 1x16Ax230V = 3.6 kW. In het VK heb je best veel AC aansluitingen bij hotels enzo die op papier 7.2 kW zijn maar daar trekken onze auto's dus maar 3.6 kW uit. Best een dingetje om rekening mee te houden als je 's avonds leeg bij je hotel-met-lader aankomt, en verwacht de volgende ochtend weer vol te kunnen vertrekken.

hemi24

Forumguru
Wat een gedoe..!

Rij zakelijk, maar eigenlijk nog nooit een keer paal gehad waar de tag van leaseplan niet werkte..!

Smeeuwis

Donateur
Uitgebreide reviews, handig aangezien wij volgend jaar weer naar VK / Schotland hopen te reizen. Dit jaar is het Frankrijk en Spanje. Ik heb al gezien dat ik daar met de ANWB en Fastned passen eigenlijk overal wel terecht kan.

Eén vraag (beetje domme misschien maar kan het niet zo goed vinden): om de Tesla superchargers te kunnen gebruiken, moet je dan de standaard Tesla app downloaden, waarmee berijders ook hun auto bedienen? Of is er een aparte app voor nodig?

Man man man wat een ellende met die laadpassen. Stel je eens voor dat benzinestations zo zouden werken. Enigste wat nodig zou moeten zijn is een credit card of bankpas.
Goed dat dit vanuit de eu wordt aangepakt.

Rallye

Forumguru
En dan nog (ook voor benzine trouwens) bij elk laad (of benzine-)station langs de snelweg de prijzen van de volgende drie stations vermelden….. Heb je ook nog concurrentie,

JJ te G

Donateur
Bekijk het eens uit een andere hoek: om te tanken heb je een bankpas nodig, die ruil je nu in voor een laadpas of een app.

Laatst bewerkt:
speciale pas voor het gebruik
Bij steeds meer palen kan je gewoon met je pinpas, credit card en zelfs met Apple/Google Pay terecht. Soms omdat er een RFID lezer zit waar je die pas of je telefoon tegenaan kan houden, in andere gevallen via een QR code die je naar een webpagina brengt waar je je cc nummer kan intikken. Je betaalt dan de standaard (hoge) prijs.

JJ te G

Donateur
En eigenlijk zou je met Plug & Charge zonder pasje of app gewoon moeten kunnen laden. Alleen heeft de VAG groep anders bepaald

Het is toch van de zotte dat je bij benzinepomp met een Rabobank pas meer betaald voor dezelfde benzine als degene na jou komt met een ING pas. Dat gebeurd er nu ook met al die honderden verschillende laadpasjes, verschillende tarieven, al dan niet met creditcard card of hoe je ook kunt betalen. Iedereen betaald iets anders.

Maar Tesla en Ionity zijn de goedkoopste snelladers is mijn conclusie.

Bovenaan Onderaan