VAGCOM mogelijkheden?

FabiaZenZ

Nieuw lid
De navolgende VCDS opties heb ik succesvol kunnen instellen gebruik makende van een Chinese kloon kabel en de bekende Seat instellingen pdf in mijn Skoda Fabia-II Greenline TDI 1.2:


2.1 Een deur open bij RCU 1 x drukken, bij twee keer drukken alle deuren open. Opmerking: Deze optie is ook wel bekend als de 'anti-car-jack' functie.

2.2 Automatisch deuren van 't slot bij verwijderen sleutel uit contact.

2.3 Automatisch deuren op slot indien sneller dan 15km/h
Functie: De deuren gaan automatisch op slot als de auto sneller rijd dan 15 km per uur. Om te voorkomen dat later je laptop of jas gejat wordt bij 't stoplicht.

3.4 Laat knipperlichten of/en remlichten knipperen bij een noodstop
Functie: Laat knipperlichten of/en remlichten knipperen bij een noodstop.

3.5 Comfort Turn Signals (CTS)
Functie: Als de knipperlicht hendel 1x bediend wordt wordt er automatisch een vooringesteld aantal keer
geknipperd. (standaard 3). Waarde op 5 gezet.
Deze functie kan hier ook uitgezet worden. Via Adaptation kan dat ook, inclusief het aantal.
Zie Afbeelding 10: BCM PQ25 - Byte 12.
Opmerking: Bij onze oosterburen is deze optie bekend als 'autobahnblinken'.

4.3 Parkeerlicht

5.1 Verwarmde buitenspiegels bij aanzetten achter achteruit verwarming (Automatisch uit na 10min, nog te testen die 10 minuten)

7.11 Staging
Component: KOMBI H05 0404 (17 – Instruments)
Adaptation
Functie: Bij het aanzetten van het contact worden de wijzers van de toerenteller en de snelheidsmeter naar
maximaal gedraaid en weer terug. Totaal nutteloos maar wél heel leuk :) Ook wel bekend als needle sweep. Deze
functie kan helaas niet aangezet worden voor de Ibiza 6J. Voor de Fabia II GL weer wel!

Zie YouTube voor voorbeelden, zoek op “needle sweep”. Bv. voor de
Fabia II Greenline.



Waar ik twijfelde bij de volgende opties omdat de VCDS versie 10.6.2 in de long coding geen enkele hulp gaf d.m.v. help text en de opties voor de Fabia-II verschilde met de SEAT settings, waren de volgende drie settings die ik nog wil invoeren:


3.6 Bochtverlichting (halogeen)Component: BCM PQ25 (09 - Cent. Elect.)
Byte: 12
Bit: 6
Functie: Uitzetten dat de mistlampen vóór als bochtverlichting gebruikt worden. Ik wil controleren of dit AAN te zetten is...

3.7 Er waren 7 opties inplaats van de 6 bij de Seat. BCM PQ25 (09-Cent. Elect.) Byte 12, bit 5
3.8 Parkeerlicht functie
Component: BCM PQ25 (09 - Cent. Elect.)
Byte: 13
Bit: 0, 1 en 3
Functie: aan/uitzetten parkeerlicht functionaliteit.


Wie kan mij de screenshots toesturen van de long codings van de 3 bovenstaande entries in VCDS versie 11.2.x beta? Zodat ik de help text kan lezen en de juiste opties aanvink?

Alvast heel hartelijk dank!
Mvg, VMR


Zou ik die needle zweep aan kunnen laten zetten bij dealer...?
Het is 100% nutteloos maar moet toegeven dat het wel heel erg cool is :D

En zo ja waar moet ik dan naar vragen want bij mijn dealer zijn het niet de slimste monteurs....
 

Noord26

Forumguru
Ik heb vernomen dat in VCDS ook iets aangepast kan worden als je na inbouw in je Fabia II GL van Xenon de melding 'lamp-defect' bij het gebruiken van het grootlicht gecorrigeerd kan worden. Iemand hier ervaring mee waar dat zit in de software?

Wil namelijk ook een kabel en software aan gaan schaffen, ipv ergens te laten doen. Omdat bij een software update deze instellingen kunnen verdwijnen?
 

My1stIbi

Actief lid
Ik heb nog geen ervaring met wat je beschrijft. Wel zijn er een aantal diagnostic opties die aan of uit gezet kunnen worden. Al hielp dat niet bij een Ibiza Eco met LED-stadsverlichting...

Als je een kabel aan gaat schaffen zou ik je afraden om een 'Chinese' kabel te kopen. Sommige werken wel, maar de meeste niet. En support is er als regel niet. Een Ross-Tech kabel is duurder, maar je hebt daar goede support op, weet dat er updates op komen en dat die dan ook werken. Als een codering dan niet werkt kán het stomweg niet (door beperkingen in een controle module b.v).
Verder krijg je 't 'goede gevoel' dat je de ontwikkelaars van de software geeft waar ze recht op hebben er gratis bij :) (m.a.w. met een Chinese kabel pleeg je feitelijk diefstal).
VCDS-lite is gratis maar beperkt, o.a: "Won't work with CAN-Bus vehicles" en die heb je voor de Fabia II echt wel nodig.
 

darkprojectx

Forumguru
beetje vervelend, ik heb geen Longcode in mijn versie van VAGCOM..

ik wil heel graag deze optie aanzetten (gezien ik hier vrijwel dagelijks op files in rijdt)

3.4 Emergency Flashing Active
Component: BCM PQ25 (09 - Cent. Elect.)
Byte:
12

Bit: 3 en 4

en deze optie;

[46 - Comfortsysteem] (du: Komfortsystem / en: Central Conv.), dan naar [Recode - 07], daar staan (afhankelijk van de module) Byte 00 Bit 0 Selectieve deuropening: 1 x openen: alleen bestuurdersdeur gaat open; 2 x openen: alle deuren gaan open

weet iemand hoe ik deze opties in oldskool VAGCOM kan regelen? Dus via de modules en niet via de longcode?
 

Djinn_4fun

Actief lid
@darkprojectx bij mijn fabia gaat alleen de bestuurders deur open als ik 2x op sluiten klik achterelkaar.'
Misschien dat de jouwe dat ook heeft.
 

My1stIbi

Actief lid
@darkprojectx:
Welke versie heb je dan?
Je kunt de bit-waardes rechtstreeks coderen in VCDS. bit 0 is de meest RECHTER bit, bit 7 de meest linker.
Dus als er dit staat:
00100001 = binaire waarde (decimaal: 33, hex: 21)
76543210 = bitnummers en je wilt 3 en 4 aanzetten, dan wordt dat:
00111001 = binaire waarde (dec: 57, hex: 39)

De hex waarde kan je eventueel ook gebruiken.
 

VMR

Nieuw lid
'Needle sweep' of 'Staging' heet het. Gewoon vertellen dat de toerenteller en snelheidsmeter helemaal uitslaan en weer terug. Als het niet lukt hoor ik het wel.

PS: Over de monteurs: Tja ken dat :(
 

Antera

Donateur
Ik heb vernomen dat in VCDS ook iets aangepast kan worden als je na inbouw in je Fabia II GL van Xenon de melding 'lamp-defect' bij het gebruiken van het grootlicht gecorrigeerd kan worden. Iemand hier ervaring mee waar dat zit in de software?

Wil namelijk ook een kabel en software aan gaan schaffen, ipv ergens te laten doen. Omdat bij een software update deze instellingen kunnen verdwijnen?

Je moet de xenon functie aanzetten maar werkt alleen bij OEM xenon niet bij aftermarket xenon. En staat in instrument 17
 

Antera

Donateur
sloten verwijderen dan maar dan heb je ook geen klik meer :-)

de klik is van de motortjes is geen instelbaar geluid :super:
 

Antera

Donateur
klik van de sloten kan niet en geen OEM ( Original Equipment Manufacturer) alarm dan is het niet mogelijk.
 
Bovenaan Onderaan