VAG-motoren en LPG

SteGo

Donateur
Misschien zegt het feit dat ik via de zoekfunctie geen resultaten kon vinden op het trefwoord 'lpg' al genoeg, maar wellicht is hier iemand met (technische) kennis van zaken aanwezig die er zijn/haar licht over kan laten schijnen. ;)

Ik vraag me af welke VAG-motoren geschikt zijn om op LPG te rijden en misschien net zo belangrijk, welke motoren juist absoluut niet? Is er wellicht iemand die een lijst heeft met geschikte/ongeschikt motoren?

Nu ik zelf voorzichtig aan op zoek ben naar een vervanger voor mijn Citigo zit ik bijvoorbeeld te kijken naar een Fabia II pré-facelift. En dan kom ik de 1.4 en 1.6'jes tegen waarvan ik toch eigenlijk best wel benieuwd ben of dat een beetje wil in combinatie met LPG. En zoja, wel of geen klepsmeersysteem?

lpg.png
 

Desperado

Forumguru
Als ik een gokje mag wagen; ik denk dat wat goed op benzine rijdt ook op lpg prima gaat. Vroegah werd er nog wel eens een speciale lpg cilinderkop gemonteerd, maar dat is niet meer.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb altijd geleerd:

'Met een witte blijf je zitten' en 'Op gas moet je koken'.

Nr 1 is inmiddels redelijk achterhaald. Mss nr 2 óók wel
 

Ronnie

Forumguru
De mijne ( fabia 1 1.4 16v BKY motor) heeft probleemloos 325.000 km op lpg gelopen zonder verdere aanpassingen. Alleen heb ik er Bosch platinum bougies ingedraaid.
 

PizzaPieter

Forumguru
In mijn commerciële VAG tijd (1998-2003) waren er verdomd veel problemen met de benzine motoren waar gas ingebouwd werd.

Da's al even geleden, toen wit nog k*t was en rood vanzelf oranje werd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
Als ik een gokje mag wagen; ik denk dat wat goed op benzine rijdt ook op lpg prima gaat. Vroegah werd er nog wel eens een speciale lpg cilinderkop gemonteerd, maar dat is niet meer.
Daar twijfel ik dus eigenlijk wel een beetje aan. In de jaren voordat ik m'n Citigo kocht ben ik al eens vaker met het onderwerp LPG bezig geweest, maar toen eigenlijk altijd in combinatie met Japanse auto's. En toen kreeg ik toch wel heel vaak te horen dat het eigenlijk geen verstandig plan was omdat motoren van Daihatsu, Toyota en Suzuki niet geschikt zouden zijn voor LPG. Met name de kleppen en de klepzittingen zouden te zacht zijn voor gebruikt van LPG.

Een motorblok waarvan ik wel vaak het gelezen dat het goed overweg kan met LPG is het aloude ongeblazen 1.6 16V blok van Renault dat in enorm veel auto's ligt van Renault en Dacia. Maarjah, ik ambieer om andere redenen dan weer geen Renault. :D

Van VAG wist ik tot dusver eigenlijk alleen dat het 1.0 MPI driecilindertje dat o.a. in Up!/Citigo/Mii ligt redelijk goed met LPG overweg lijkt te kunnen. Getuige een aantal reviews van VW Up-jes op LPG die ik had gelezen. Al heb ik wel eens ergens gelezen dat de CNG-gestookte variant zoals de mijne er wel voor is geoptimaliseerd om op gas te rijden. Maar wat VAG er dan technisch aan heeft aangepast weet ik niet, en of er vanuit technisch oogpunt nog verschil zit in motorslijtage bij CNG of LPG zou ik ook niet weten.

Ik heb altijd geleerd:

'Met een witte blijf je zitten' en 'Op gas moet je koken'.

Nr 1 is inmiddels redelijk achterhaald. Mss nr 2 óók wel
Witte auto's zie je tegenwoordig overal ... dus dat zal wel achterhaald zijn idd. Al is het niet mijn smaak.
En dat je op gas moet koken .. tjah, op precies datzelfde gas als er uit je gasfornuis komt rijd ik momenteel al. (CNG) En dat is af-fabriek en werkt tot nu toe eigenlijk probleemloos. Al zijn er daarmee in het verleden wel problemen geweest met o.a. de drukregelaar in veel auto's. Ik moet even afkloppen *klop**klop*, tot nu toe met mijn eigen Citigo geen problemen gehad. Drukregelaar is in het verleden voordat ik hem kocht al wel eens vervangen overigens.
 

nakharry

Forumguru
Rij een Fabia II Combi Sport 1.6 16V MPI (105 pk) op LPG (Vialle) met smeersysteem (Flashlube) en heb (afkloppen) 232.000 probleemloze km weg tot nu toe.

Flashlube was niet noodzakelijk bij deze motor werd mij destijds verteld en ik moet eerlijk zeggen dat ik m ook geregeld vergeet bij te vullen (geen waarschuwingslampje gemonteerd, alleen puur fysieke controle).
 

SteGo

Donateur
@nakharry wat voor systeem van Vialle heb jij in de Fabia?
Ik heb online al wel vaker positieve verhalen gelezen over het systeem van Vialle waarbij LPG vloeibaar geinjecteerd wordt, of heb jij een systeem met een verdamper?
 
Bovenaan Onderaan