"VAG-COM" op je windows mobile telefoon of Pocket Pc!

Octavia_II

Actief lid
Heren (en dames),

ik heb erover gedacht om VCDS (aka VAG-COM) te kopen, maar ik heb uiteindelijk toch besloten om deze (http://www.arlab.it/) software met bijbehorende adapter ( http://www.skpang.co.uk/catalog/pro...d=169&osCsid=9434eb5ad8a1d111b3c49abeb523c766 ) te kopen en ik moet zeggen het bevalt hartstikke goed!

Eigenlijk alles wat VAG-COM kan, maar dan op je telefoon (of pocket-pc)! :super:

Natuurlijk is het schermpje van je telefoon veel kleiner als die van een laptop, maar je loopt dan ook niet met je laptop te zeulen!
En het is (indien je de bluetooth variant hebt) lekker draadloos!! :crazy:

Ps. 't is maar dat jullie weten dat er meer dan alleen VCDS is. :945:

Groe(n)ten,

Charlie
 

Tallguy

Forumguru
Wat een prijs man! Dan moet het wel heel veel toegevoegde waarde hebben (en ik denk dat het in het begin leuk is en daarna in de hoek van een kamer verdwijnt).
Meer gadgetwaarde is mijn persoonlijke mening.
 

Gieliovd

Forumguru
Kun je toelichten wat deze apparatuur toevoegd aan het rijden met je Skoda?
Je weet niet wat VAG-COM is? Als ik mij niet vergis is dat dus de methodiek vóór CAN-BUS zeg maar om de auto uit te lezen en wat bitjes te veranderen.

Edit: ok, je wist het dus wel. Leek me ook vreemd dat je het niet wist! Het was niet negatief bedoeld!
 

VEEJAY

Forumguru
Jawel ik weet wat het is, maar wat voor leuks kun je er concreet mee doen behalve dingetjes zoals anti-carjack en afstellen van je regensensor.. Ik kan wel die website gaan lezen, maar gewoon ff wat praktijkervaringen leek me leuk om te lezen..
 

Octavia_II

Actief lid
Jawel ik weet wat het is, maar wat voor leuks kun je er concreet mee doen behalve dingetjes zoals anti-carjack en afstellen van je regensensor.. Ik kan wel die website gaan lezen, maar gewoon ff wat praktijkervaringen leek me leuk om te lezen..

Hoi Veejay,

nou hierbij dan mijn "praktijkervaringen":
1. brandstofverbruiksindicatie (op de maxidot) aangepast zodat deze nu het werkelijke verbruik aangeeft en niet te optimisch is (scheelde 4%)
2. dubbele mistlamp funktie achter geactiveerd
3. gordel reminder uitgezet (ik gebruik de gordel toch altijd)
4. "piep" geactiveerd zodra ik de deuren open/sluit
5. "piep" en "knipperlicht" alleen aangezet als de deuren goed gesloten zijn
(dus als de deuren/kofferbak niet goed dicht zijn, dan krijg ik geen piep en knipperlicht bij het sluiten van de deur via de afstandsbediening en weet dan dus dat er iets niet goed gesloten is)
6. alarmlichten-aan-bij-nood-remming geactiveerd
7. Teardrop Wiping-functie achter angezet (ruitenwisser op achterruit gaat 5 seconden na het sproeien nog 1x vegen om de druppels te verwijderen)

Verder kun je online nog heel veel uitlezen o.a. turbodruk, olietemp, brandstofverbruik, injectiehoeveelheid, temperatuur koelvloeistof, egr klep stand, accuspanning, wanneer de volgende service gedaan moet worden etc....

(Vooral de koelvloeistof temperatuur was een leuke, als de temp werkelijk 75°C was, dan stond de temperatuurmeter op mijn dashboard al op 90°C !!)

Ps. Natuurlijk weet ik dat het veel geld is, maar een hobby mag toch geld kosten ?!? (En als wij onze auto's niet als hobby zien, dan heeft dit forum geen bestaansrecht !)

Met vriendelijke groet,

Charlie
 

nomad

Senior Member
nou hierbij dan mijn "praktijkervaringen":
1. brandstofverbruiksindicatie (op de maxidot) aangepast zodat deze nu het werkelijke verbruik aangeeft en niet te optimisch is (scheelde 4%)

4. "piep" geactiveerd zodra ik de deuren open/sluit
5. "piep" en "knipperlicht" alleen aangezet als de deuren goed gesloten zijn
(dus als de deuren/kofferbak niet goed dicht zijn, dan krijg ik geen piep en knipperlicht bij het sluiten van de deur via de afstandsbediening en weet dan dus dat er iets niet goed gesloten is)
6. alarmlichten-aan-bij-nood-remming geactiveerd
7. Teardrop Wiping-functie achter angezet (ruitenwisser op achterruit gaat 5 seconden na het sproeien nog 1x vegen om de druppels te verwijderen)
1. Waar kun je dat instellen ? Nog niet gevonden.... :worshippy:

4. Kan volgens mij alleen met af-fabriek alarm.

5. Staat dat niet standaard aan ? Als 1 van mijn dueren niet goed dicht is, gaat ie niet op slot.

6. Dat werkt niet bij alle auto's (heb je het ook daadwerkelijk getest ?)

7. Goeie. Die moet ik nog even aanzetten.
 

Octavia_II

Actief lid
1. Waar kun je dat instellen ? Nog niet gevonden.... :worshippy:

4. Kan volgens mij alleen met af-fabriek alarm.

5. Staat dat niet standaard aan ? Als 1 van mijn dueren niet goed dicht is, gaat ie niet op slot.

6. Dat werkt niet bij alle auto's (heb je het ook daadwerkelijk getest ?)

7. Goeie. Die moet ik nog even aanzetten.

1. Kun je programmeren (met een diagnose tool) in het instrument cluster, kanaal 3 uit mijn hoofd.

4. Klopt (En die heb ik dus :yeah:)

5. Bij mij in ieder geval niet, als in de afstandsbediening gebruik knipperen de lampen altijd, ongeacht of de deur half in het slot zaten. (Nu dus niet meer ;))

6. Weet dat dit niet bij alle auto werkt, denk ook dat de mijn helaas 1 van deze serie is. Heb het (gelukkig) nog niet uit hoeven te proberen :crazy:

7. Vond het persoonlijk toch niet zo'n fijne optie, heb deze weer uitgezet...

Groet,

Charlie
 

nomad

Senior Member
5. "piep" en "knipperlicht" alleen aangezet als de deuren goed gesloten zijn
(dus als de deuren/kofferbak niet goed dicht zijn, dan krijg ik geen piep en knipperlicht bij het sluiten van de deur via de afstandsbediening en weet dan dus dat er iets niet goed gesloten is)

welke controller moet je daarvoor hebben ? Weet je dat toevallig nog ?
 

Octavia_II

Actief lid
welke controller moet je daarvoor hebben ? Weet je dat toevallig nog ?

Hoi Nomad,

de bewuste controller is 0x46 (Central Comfort Module).
Bij mij is dit de 1K0-959-433-AK.

Ik heb van Byte 8 bit 7 "aangezet" (bit 6 stond al aan).

Op het moment dat ik nu de deur/kofferbak (motorkap nog niet getest) niet goed in het slot heb, dan krijg ik geen "bevestiging" van de knipperlichten en de bijbehorende alarmpiep.

Hiermee weet ik altijd of de deuren wel of niet goed dicht zitten. :super:

Groe(n)ten,

Dezsö
 

Ronnie

Forumguru
Kun jij ook de basishoogte van Xenon lampen afstellen in het VAG-com?
Yep:
Headlamp Adjustment:
[Select]

[55 - H. Light Range]
[Basic Settings - 04]
Set channel to "000"
[Do It!]
Wait about 20 seconds
Manually adjust headlamps
[Done, Go Back]
 

jaap

Lid
Yep:
Headlamp Adjustment:
[Select]

[55 - H. Light Range]
[Basic Settings - 04]
Set channel to "000"
[Do It!]
Wait about 20 seconds
Manually adjust headlamps
[Done, Go Back]

Bedankt voor de info. Er staat ook bij "Manually adjust headlamps" betekent dat dan dat er ook nog een schroevendraaier aan te pas komt om de hoogte te bepalen?
 

Ronnie

Forumguru
Voor de basisafstelling wel, daarna wordt de positie opgeslagen in het geheugen.
Bij inbouw van B.V. een gastank moet de hoogte immers ook aangepast worden.
Ik zal even de juiste link opzoeken.
Gevonden, maar van mijn PC gekopieerd:
Voor het hele verhaal naar de website van GerritSpeek.nl gaan, links helemaal onderaan"Xenon afstellen" dan is het helemaal duidelijk.
Citaat Gerrit Speek:

Er zijn bepaalde testvoorwaarden die je moet weten voor je aan de procedure kunt beginnen:
- De auto moet horizontaal staan en veren en schokbrekers in normale positie (settled on its suspension).
- Handrem moet UITgeschakeld zijn.
- Contact moet AAN staan.
- Koplampen moet UIT staan.
N.B.: Er zijn berichten van lager gelegde auto's welke een foutmelding geven in óf Basic Settings group 001 óf group 002. Als de hoogte sensor(en) van de auto aan zijn maximum zit, is het misschien nodig om het huis van de sensor een beetje te buigen om normale xenon-aanpassing mogelijk te maken.
  1. ga naar [Select]
  2. dan naar [55 - Xenon Range] (sommige nieuwe auto's: [29 - Left Light])
  3. dan naar [Basic Settings - 04], Groep 001
  4. [Go !]
  5. wacht minimaal 20 seconden op de motoren van de koplamp totdat die bewogen hebben. De koplampen zijn nu in de positie waarin ze kunnen worden aangepast. Zet de koplampen aan. Pas de lichtstraal aan met behulp van de juiste bouten terwijl de lampen gericht zijn op een geschikt richtdoel.
  6. ga naar Group 002. De Xenon Range controller weet nu dat deze positie zijn nieuwe Home positie is.
  7. klik op [Done, Go Back] en je bent klaar.
 

jaap

Lid
@Ronnie: Bedankt voor je heldere uitleg. Ze staan bij mij te laag. Belde gisteren met mijn dealer (zal naam even niet noemen) of ik even langs kon komen dat hij mijn koplampen af kon stellen, want die staan wat te laag. Hij zij dat dat niet gaat omdat ze zichzelf stellen. Het is jammer dat ik hem moest vertellen dat de basishoogte in de VAG-com aangepast kan worden.
 

Ronnie

Forumguru
@Ronnie: Bedankt voor je heldere uitleg. Ze staan bij mij te laag. Belde gisteren met mijn dealer (zal naam even niet noemen) of ik even langs kon komen dat hij mijn koplampen af kon stellen, want die staan wat te laag. Hij zij dat dat niet gaat omdat ze zichzelf stellen. Het is jammer dat ik hem moest vertellen dat de basishoogte in de VAG-com aangepast kan worden.
Van zulke dealers hoef je ook geen naam te noemen!!
 
Bovenaan Onderaan