Vaag probleempje Fabia 2002

LaurensOfferman

Actief lid
Beste skodisten

Gister mijn autootje (1.4 mpi AQW uit 12/2002) uitgelezen en kom deze (onderstaande foto) melding tegen. Gewist en na 5 minuten rijden weer prijs. Motortje loopt prima, verbruikt niet veel benzine en geen andere sappen. Aldus prima in orde. Ik kom vanalles tegen op het www van vacuum problemen (tdi bij de regelunit) tot aan airbag problemen.. Iemand die hier raad mee weet?

Alvast heel erg bedankt! IMG_20180708_171251.jpeg

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
 

aiva tco adoks

Forumguru
Dat is toch gewoon standaard odb uitlees app?
Ik zou iemand met vcds zoeken iets specifieker..
of even langs de dealer gaan.

Bovenstaand is mij niet helemaal duidelijk...
 

Cordoba

Forumguru
De site van Gerrit Speek geeft iets heel anders aan:
foutcode: 65535
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nl Regelmodule fout in geheugen

Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Startmotor doet het niet
  • Motor slaat niet aan
Mogelijke oorzaken:
  • Behuizing niet meer waterdicht. Motor Regelmodule (ECU) nat geweest
  • Bedrading en/of aansluitingen (!) van en naar de Motor Regelmodule
  • Aansluitingen op de Motor Regelmodule losgetrild
  • Motor Regelmodule defect
  • Slechte aarding van de Motor Regelmodule op pin 10, 14, 18 of 24
  • Geen spanning op pin 37 van de Motor Regelmodule tijdens het starten
Mogelijke oplossingen:
  • Haal de Motor Regelmodule eruit en maak alles droog
  • Controleer (maak droog en schoon) de aansluitingen van de Motor Regelmodule
  • Vervang de Motor Regelmodule
Extra info:
  • Negeer deze fout NIET als je 'm aantreft in een belangrijke Regelmodule (Airbag, ABS etc.). Ga niet zelf experimenteren, ga hiermee naar de dealer !!!
  • bron Ross-Tech: de tools van de dealer kunnen deze fout ook niet wissen. Daar zijn argumenten voor.
    • Onzorgvuldig / ondeskundig handelen met airbags en airbag gerelateerde fouten kan leiden tot ernstige verwondingen, zelfs tot de dood want je hebt te maken met explosief materiaal; zelfs het wissen van foutcode(s) kan een airbag laten afgaan
Indien aangetroffen in een andere, minder belangrijke, Regelmodule (bv. radio) begin dan eens met 'm te negeren tenzij je functie-verlies constateert. Binnen de garantietermijn behoren dealers zo'n Regelmodule te vervangen, maar er zijn gevallen bekend met deze foutcode waar de dealer ze negeert i.v.m. fouten in de software van de desbetreffende Regelmodule

  • Bepaalde oudere Motor Regelmodules van TDI's welke een vacuüm verbinding met de Motor Regelmodule hebben
  • Probleem: vacuüm verbinding verbroken, of voor de Motor Regelmodule, of binnenin de Motor Regelmodule
  • Oplossing: controleer en repareer de vacuüm verbindingen
  • Bron SvendeLaer: Foutcode 65535 wordt opgeslagen wanneer de unit niet meer [goed] communiceert. Het kan best zijn dat de unit zich op een gegeven moment verslikt heeft en nu "in een andere taal" staat te blaten. Wat je zou kunnen proberen is het resetten van die unit opdat hij weer leert in welke 'taal' hij moet communiceren. Probeer het volgende eens:
  • maak en save (!) een Autoscan, en wel hierom
  • verwijder alle foutcodes en haal de auto van contact
  • haal de minpool van de accu los, haal daarna de pluspool van de accu los en bevestig de minpool van de accu (deze volgorde aanhouden om beschadiging van de elektronika te voorkomen)
  • laat de auto zo een uurtje of 12 staan
  • haal de minpool los, bevestig de pluspool en bevestig de minpool (deze volgorde aanhouden om beschadiging van de elektronika te voorkomen)
  • alle opgeslagen waarden zijn nu weg en alle Regelmodules moeten weer met elkaar 'leren' te communiceren. Na deze aktie is ook de stand van je dagteller verdwenen [dus opschrijven wanneer je dat belangrijk vindt] en de instellingen van je radio/cd/dvd zijn ook verdwenen [dus voor het uitvoeren van de aktie eerst controleren of je alle (ontgrendel)codes en bedieningshandleidingen bij de hand hebt]

Zoals @aiva tco adoks al aangeeft, kan het handig zijn om een specifiek Vag-uitleestools te gebruiken: die zien soms meer foutcodes dan algemene apparatuur, en door extra foutcodes wordt je eerder op het juiste spoor gezet.

Zoek ook eens op het forum naar kabelboom ECU: er is een bepaalde periode geweest dat de kabelboom niet helemaal goed geproduceerd was, waardoor water in de kabelboom kon dringen en daar blijven tot de bedrading gecorrodeerd is.
 
Bovenaan Onderaan