Uurtje in de Superb 1.8 TSI DSG7 Combi

sitechris

Donateur
Net even een uurtje gestuurd in de Superb 1.8 TSI Combi met DSG 7 bak. Het is niet mijn eerste rit in de Superb, heb eerder al eens in de 2.0 TDI 140 pk DSG gereden (dit was overigens de DSG6). Ik was toen zeer positief over die auto.

Weer even plussen en minnen
+ Ruimte is riant plus
+ Interieur van hoogwaardige kwaliteit (alleen jammer van plastic houten strippen, ik zou altijd voor andere sierlijsten kiezen)
+ Uitstekende value for money.
+ 1.8 TSI motor is uitermate prettig. Mooie 'laufkultur', voldoende power in breed toerengebied en relatief zuinig. Uitstekende motor. Ik zou hem wel laten chippen, want je merkt wel dat de motor aardig wat kilootjes moet meeslepen, maar ik kan me goed voorstellen dat je zeker in NL prima uitkomt met deze motor. Snel even wat sprintjes gedaan in S stand. 80-120 in 5,7 sec en 100-160 in 11,1 seconden. Heel behoorlijk, zeker omdat de auto pas 1500 km op de teller had.
+ Besturing is des VAG's. Niet direct of sportief, maar wel comfortabel en rustig. Prettig imo.

Helaas constateerde ik ook wat vervelende minpunten
- De banden (Continental 17 inches) maakten enorm veel herrie. Ik ben wel benieuwd of dit exemplarisch is, of dat meer Superb rijders hier last van hebben. De Octi heeft er ook last van, maar deze Superb nog wat meer! Kan me ook niet herinneren dat ik in mijn vorige Superb rit (jaartje terug) daar nu zoveel last van had. Maar wellicht ben ik dat vergeten. Voor mij iig absolute showstopper.
- De DSG 7 automaat viel me erg tegen. Ik heb er eerder mee gereden in een Octi 1.4 TSI en was onder de indruk van de bak. Nu juist niet, vooral bij wegrijden is de bak irritant. Het gaat altijd abrupt en oncomfortabel. Soepel wegrijden behoort niet tot het repertoire. Ook de S stand kan me niet bekoren. De auto wordt er te nerveus mee, de normale D stand harmonieert beter met de turbomotor. Wel prettig, de erg snelle schakeltijden. En gelukkig kun je deze DSG ook weer fatsoenlijk handmatig rijden. Bij volgas in handmatige modus schakelt de auto niet automatisch terug. De DSG 6 heeft die hinderlijke gewoonte wel. Maar mijn overall conclusie, de DSG7 voelt zich niet helemaal thuis in de Superb. Daar is de bak net wat 'te wild' voor.
- Ik ben niet helemaal te spreken over onderstel van de Superb. Vooras net wat te zacht, achteras net wat te hard. Auto doet niet helemaal wat je van zo'n limo mag verwachten. Geeft net wat te hard informatie door om echt comfortabel te zijn. Een Octavia veert imo net wat comfortabeler.

Algemene oordeel: goede auto, maar hij zakt bij mij wel iets op de ladder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een Laguna, Mondeo, Passat net wat prettiger vindt rijden. Net iets comfortabeler. Maar wellicht dat mijn oordeel wel wat gekleurd wordt door de wellicht exemplarische bandenherrie.
 

Gieliovd

Forumguru
Leuk verhaal Chris, kritisch maar rechtvaardig.

Leuk dat je ook onderbouwen kunt.

Mijn vraag al een tijdje: waarom kun jij zoveel auto's testen??
 

___JC___

Forumguru
Ik herken het commentaar niet eigenlijk moet ik zeggen. Ik heb geen combi, maar bij mij is de auto juist erg stil. Je hoort de banden bijna niet. Het geluid is echt veel minder dan bij mijn Octavia?!

Het onderstel is inderdaad wat zacht geveerd, maar overhellen doet de Superb weinig. Ik heb al wat snelle bochtjes genomen, maar dat gebeurd allemaal vrij neutraal en netjes. Je kan wel lekker vlot over drempels met de Superb. Zal door de bodemspeling en de lange wielbasis komen. Uiteraard heb ik over grip niks te klagen met 4x4.

De pluspunten ben ik overigen wel met je eens Chis. ;)
 

LenK

Forumguru
Even jouw merk banden vermelden dan. Het fameuze cuppen zal bij die km stand nog niet aan de orde zijn, dus ligt het herrieverschil aan de oortjes of het het merk/type van de banden.
 

sitechris

Donateur
Leuk verhaal Chris, kritisch maar rechtvaardig.

Leuk dat je ook onderbouwen kunt.

Mijn vraag al een tijdje: waarom kun jij zoveel auto's testen??

via mijn broer, die werkt bij leasemij en zij krijgen vaak auto's ter beschikking van importeur om die te leren kennen (verkoopt wat makkelijker). En dan maken we altijd ff een ritje...
 
Ik herken het verhaal met betrekking tot de DSG-7. Ik rijd weliswaar een Ocatavia met dezelfde motor-versnellingsbak combinatie en ben intussen al sinds mei bezig om dit probleem eruit te krijgen. Vorige week heeft mijn auto bij Pon gestaan en heeft de DSG een software update gehad. Het lijkt nu iets beter te zijn geworden, maar het is niet als de DSG-6 zoals ik hiervoor had.
 

Pendragon

Forumguru
Het DSG-7 probleem had ik ook in m'n Superb. Ik had er zelf minder last van dan m'n vrouw, want die ging altijd voorzichtig van z'n plek en dan had je er veel meer last van. Het ging gewoon niet soepel. De schakeling van z'n 1 naar 2 en dan 3 zat zo dicht op elkaar dat het ging schokken. Als je het gas verder in drukte (zoals ik vaak deed) dan ging de overgang van de versnelling later en dus minder schokkerig, maar ja, dan zit de vrouw met de rug strak in haar stoel :)
 

sitechris

Donateur
sjow, die 80-120 en 100-160 tijden zijn echt niet slecht, zal vast meer dan 160PK af fabriek inzitten.

Klopt, de auto voelt ook snel aan, gewoon prima prestaties. Het was mijn eerste rit met een 1.8 TSI, vind het een zeer overtuigende unit.
 

Octavarium

Actief lid
Mooie review! Komt ook zeer rechtvaardig over. Kan me er helemaal in vinden, maar ik zou als pluspuntje het uiterlijk van de combi aanhalen: In mijn ogen kan daar geen VW, Audi of BMW aan tippen, zeker niet voor die prijs! Maar da's uiteraard weer een kwestie van smaak.

De 1.8TSI is inderdaad een juweel van een motor. Ik sta iedere dag weer versteld van hoe makkelijk en vanzelfsprekend mijn auto als een speer wordt voortgestuwd :)
Een vriend van me heeft een Porsche 911 automaat met 300pk en ik ben serieus de eerste 30 meter sneller dan hij, ik zit eerder op de 50 (daarna maakt hij gehakt van me) :)

Wat betreft het minpunt mbt. bandenherrie: Eén en al herkenning en dat is dus niet exemplarisch imo. Wat mij betreft echt een verbeterpunt voor Skoda in het algemeen. In mijn O2 combi hoor je ook iedere oneffenheid en op vlak wegdek een constante "grind", meer dan bij bijv. een Golf 5 hatch (mijn vorige auto). Mijn BMW van 11 jaar ouder is ook stiller. Ik heb het idee dat de O2 hatch stiller is mbt. bandengeluid.
 

Bart_G

Lid
- De banden (Continental 17 inches) maakten enorm veel herrie. Ik ben wel benieuwd of dit exemplarisch is, of dat meer Superb rijders hier last van hebben.
Misschien mierrenn**ken, maar exemplarisch wil juist zeggen dat meer mensen er last van hebben. Het woord slaat niet op dat het op enkele exemplaren voorkomt, maar dat het een voorbeeld (example) is voor gelijkwaardige auto's. ;)
Staat zo dom als je een wat 'moeilijker' woord twee keer fout gebruikt in een verder nette en informatieve review.

Wel jammer dat die DSG blijkbaar niet helemaal thuis is in die auto. Is daar meer over geschreven al? Zelf heb ik een portemonnee die niet verder reikt dan een Fabia GL, dus zal ik daar niet mee te maken hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
Weer wat geleerd... exemplarisch blijkt een synoniem te zijn voor representatief... ik heb ook altijd gedacht dat het betekende dat het alleen voor dat exemplaar van toepassing was. Dit wordt in de diverse autobladen overigens ook consequent verkeerd toegepast...
 

RogerS

Forumguru
Ik heb een proefrit gemaakt in de 1.8 met DSG7 maar niets gemerkt van het schokkerig wegrijden. Ik zal er eens opletten als ie vrijdag de 13e augustus wordt geleverd..
 

Roel

Lid
Ik heb dan wel geen DSG, maar vind de 1.8 TSI een heerlijk smeuig blok. Je kunt er mee "dieselen" en 50 in de 6e versnelling mee rijden, maar je trekt net zo makkelijk vanaf de 50 in de 6 naar de 220+ door.

Ik vind de motor wel wat minder explosief als mijn vorige 1.8T, maar ja, je kunt niet alles hebben.....

Verder kan helaas het bandengeruis beamen. Bij mij zitten de Pirelli's eronder en deze maken ook veel herrie; jammer. Als er iemand een type band weet, welke minimaal dezelfde rijeigenschappen heeft en nog eens veel minder lawaai maakt, dan hoor ik dit graag.
 

Skody

Actief lid
Heb na m'n aanrijding in Italië er van de Italianen Bridgestone's Pontenza onder gekregen. Rijden absoluut zachter dan m'n Continental Sport onder de Superb Combi..
 

TDI_DSG

Senior Member
ik heb conti's sportcontact 18 inch onder mijn superb combi 1.8 dsg zitten. Ook die hoor je wel hoor. Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat de motoren steeds stiller worden en het windgeruis ook minimaal is waardoor je weer andere dingen gaat horen (in dit geval de banden dus)
 

quorumz

Actief lid
50 in mijn 6, hehe hoef ik met mijne niet te proberen. zelfs 80 in mijn 6 geeft me een ongemakkelijk gevoel alsof mijn motor elk ogenblik kan afslaan
 
Bovenaan Onderaan