Amundsen Update SW / FW of leave as is?

zickeh

Lid
Dag allen! Sinds eergister ben ik trotse eigenaar van een Skoda Rapid 1.2TSI Greentech Business Line Pro uit 2014, met 60k KM op de teller, en hij rijdt fantastisch!

Ik heb graag alles up to date, zo ook de Amundsen+ firmware en navigatie versies. Door alle (lees; 1000en pagina's op forums) ben ik een beetje door alle bomen het bos kwijt... Volgens mij is het niet up te daten en alleen nieuwere SD-kaartjes te koop via de Skoda Dealer/Retail Shop? Het SD-kaartje met V9 is overigens niet te lezen op mijn Win11 laptop, ook niet op Win7...

Is er iemand die me kan vertellen wat ik heb (up to date?) en wat er überhaupt te updaten is? Bijvoorbeeld het laden van de radio logo's...

De volgende info heb ik kunnen vinden:

- Amundsen RNS315 (met nav SD-kaart 3AA 919 866, Europe West V9)
- Onderdeelnummer
5JA035192L
- Softwareversie
0410
- Systeem hardwareversie
H76
- Navigatiegegevens onderdeelnr.
3AA919866
- Navigatiegegevens versie
0069
- Navigatiegegevens gegevensdrag.
EUR_W_V9

Is er iemand die meteen ziet of er iets out of date is, vernieuwd kan worden of klopt het dat dit een soort van instap/basis dubbeldin radio (met nav) is van VW/Skoda waar alles zo dichtgetimmerd is dat er niets aan te veranderen/vernieuwen/aanpassen/instellen is? Als ik zo de prijzen hoor wat een Skoda dealer ervoor vraagt kan ik beter wat bijleggen (paar tientjes) voor een aftermarket dubbeldin radio en niet meer gebonden zijn aan dit dichtgetimmerd systeem?

Nogmaals dank voor de hulp iedereen! Ik heb pagina's gelezen van verschillende forums en weinig wijzer geworden...
 

Tees

Donateur
De Amundsen+ was in die tijd het meest uitgebreide model dat er in een Skoda gemonteerd werd. Je kaarten zijn wat aan de oude kant, de meest recente versie (en naar verluidt ook de laatste die uitgebracht wordt) is V12 (2021). Voor een eurootje of 35 kan je een SD kaartje op Marktplaats kopen en die kaarten updaten.
Firmware zou ik zelf niet updaten tenzij je problemen ergens mee ervaart.

Ik heb zelf ook een Amundsen+ (uit 2012) in m'n Octavia, en ik zie voorlopig geen enkele reden om die te vervangen. Enige wat ik eventueel mis is DAB+, maar zelfs dat is te fixen door een nieuwe antenne aan te leggen (best wat werk).

Dus tenzij je heel graag iets als Android Auto of Apple CarPlay wilt, zie ik niet in waarom je nu voor veel geld een nieuwe unit zou kopen...
 

zickeh

Lid
Tees, perfect antwoord, hartstikke bedankt! DAB+ hoeft niet persé, net zoals de radio logootjes...

Ik laat het lekker voor nu dus lekker zo, en mocht ik een kaartje op MP tegenkomen zal ik tzt kijken hoeveel we de nav gebruiken ipv gewoon Google Maps op onze Android telefoontjes.

Nogmaals dank voor je verhelderend, duidelijk en snel antwoord! :dankje:
 

Rallye

Forumguru
@Tees

1) De Amundsen plus was in de meeste Skoda’s het instapmodel navi -de Columbus is altijd de top, als was die in de Rapid denk ik niet leverbaar.

2) Een beetje off topic, maar hoezo kun je DAB+ krijgen met alleen een extra antenne?
 
De RNS315 was idd de enige optie; heb zelf een Toledo gereden met dit systeem.. voor DAB moet je ook een andere tuner hebben. Totaal andere frequentieband en modulatie dus daar kan een reguliere tuner hélemaal niets mee.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben het niet helemaal met @Tees eens.
De Amundsen+ (of columbus, Bolero etc..) hebben nou niet echt de beste audio kwaliteiten aan boord.
Nadat mijn columbus gestolen is, is deze vervangen door een 2DIN JVC en dat was echt een serieuze verbetering aan functionaliteit en geluidskwaliteit.

Inmiddels zijn er nog betere systemen die ook nog beter passen (Er zijn wat mensen met Zenec ervaring hier op het forum).
Dus als je het mij vraagt zijn er wel degelijk betere alternatieven voor de Amundsen en persoonlijk zou ik geen geld uitgeven aan de upgrade van een dergelijk systeem, maar eerder investeren in een aftermarket toestel.

Just my 2cts
 

Tees

Donateur
Excuses jongens, ik baseerde m'n ervaring op die van de O2, waar dacht ik de Amundsen+ wel de meest uitgebreide versie is die geleverd is? Of was er ook nog een Columbus in de O2 (die ben ik namelijk nauwelijks tegengekomen toen ik deze kocht)? Of die heel goed is qua audio, is een heel ander verhaal. Voor mij prima, maar ik ben (zeker in de auto) niet zo'n audiofiel.

En de RNS315 is in allerlei versies geleverd, met of zonder bluetooth, met of zonder DAB+. En ik heb geloof 'geluk' met de meest uitgebreide versie, met BT en DAB.
 

EdK

Forumguru
En ik heb geloof 'geluk' met de meest uitgebreide versie, met BT en DAB.
Dit komt omdat de eerste eigenaar van jouw wagen zo slim is geweest om ongeveer €100,00 extra neer te leggen voor de optie DAB+
Tot enkele jaren terug was dit bij bijna alle Skoda's nog een optie namelijk.
Nu heeft men de prijs gewoon verhoogd en wordt het standaard ingebouwd.
Ik heb bij de Fab toen ook de optie nog aangevinkt samen met het reservewiel ipv het flesje PUR bende waar het niemand mee lukt om de band te repareren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Volgens mij heeft de eerste eigenaar dat niet aangevinkt Ed, ik héb het namelijk niet, maar volgens mij kan ik t wel vrijschakelen. Net als tegenwoordig zijn er auto's geleverd met opties die latent aanwezig zijn. Alleen moet er dan een DAB antenne/versterker geplaatst worden, dat is me de moeite voorlopig niet waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
@Rallye Ik heb t zelf dus ook niet geprobeerd, maar op basis van o.a. die sites die jij ook noemt geconcludeerd dat t mogelijk moet zijn (ik zou nog eens de radio eruit moeten halen om het zeker te weten).
Maar voorlopig vind ik het de moeite niet waard, ik luister zelden radio en voorlopig doet FM het nog.
 

Tees

Donateur
@Okki die is volgens de verkoper voor de MIB2, TS heeft de RNS315 (Amundsen+), da's een generatie eerder.
Op Marktplaats wemelt t van de advertenties als je zoekt op RNS315 kaart V12, volgens mij kan er weinig misgaan...
 

zickeh

Lid
Idd @Okki, mijn Amundsen is een generatie eerder zoals @Tees zegt: die kaart is voor Rapid vanaf 04/2015. Mijn prachtexemplaar is van 2014 :) geen probleem, weet nu dat er genoeg op Marktplaats te vinden is :jaja: nogmaals bedankt:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

zickeh

Lid
Haha, vertel mij wat... Dat was ook de reden om toch ff een topic te starten want kwam er totaal niet meer uit :tegek:

Voor mij nu meer dan helder!
 

Tees

Donateur
Tis ook ingewikkeld dat VAG heel veel jaren dezelfde namen heeft gebruikt voor hun multimedia systemen. Daarom vind ik de codes (zoals RNS315) ook veel helderder, dan weet je tenminste over welk apparaat je het hebt. Maar ja, dat staat dan weer niet voorop t apparaat...
 

Cordoba

Forumguru
Wat de zenderlogo's betreft: ik heb die voor mijn audiosysteem (Fabia modeljaar 2017) gewoon op een SD-card of een USB gezet, en vervolgens het audiosysteem zelf die logo's van de drager laten plukken. Als je niet steeds de (voorkeuze) zenders verandert, werkt dat goed.
 
Bovenaan Onderaan