Octa RS
Actief lid
Het leek mij wel leuk om mijn projectje OC2 RS up to date te houden voor degene die het leuk vinden.
Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/even-voorstellen.48585/ voor de introductie (mijn eerste forum waar ik lid en tevens 1e bericht dus was wat akward)
Waarom een OC2?
Eerlijk gezegd was ik nooit echt aangetrokken tot het merk maar toen ik een aantal jaren geleden bij een Skoda( en VW/Audi) dealer ging werken als SA was ik vrij snel overstag...van alle VAG merken viel het mij positief op hoe goed de auto's in elkaar zaten tov de anderen. Raar want alle merken gebruiken voor groot gedeelte dezelfde basis en onderdelen voor zover ik weet, maar goed ik wijk af lol.
De Octavia 2 VRS was altijd mijn lieveling vanwege handbak en heeft sindsdien onbewust op mijn bucketlist gestaan maar helaas nooit realistisch in budget...tot vorige week! Ik durf te zeggen: de goedkoopste in NL.
Met het verschil in prijs tov andere OC2 die te koop staan hield ik ruim budget over om verrassingen aan te kunnen, best wel belangrijk. Gelukkig genoeg ervaring om tijdens bezichtiging van deze in te kunnen schatten wat er nog aan gebeuren moest maar eerlijk is eerlijk gezien het olieniveau op moment van kijken hield ik rekening met het ergste.
Nu ben ik nog geen week verder en dit zijn de huidige ontwikkelingen:
- olieverbruik: bij ophalen heb ik een liter olie erbij moeten doen en ben nu ongeveer 300 km verder en nog steeds op peil; ziet er (fingers crossed) positief uit. Verder liep tie wat raar in toerental tijdens stationair en was 1 xenon bulb kapot, naja helaas want ging toch al naar LED ombouw. Benzine en injectorenreinger erin en gaan!
Oja, laatste distr riem en WP vervanging was gedaan in 2017 dus een prio op korte termijn (180K of max 7 jaar is mijn regel)
- gebruik: wat rijdt het toch strak, snel en comfie! Was ff vergeten hoeveel ruimte er is tot ik een kratje met spullen in de kofferbak wilde zetten....moest erin stappen met 1 been om deze helemaal naar achter te zetten (was ook wel wat zwaar krat hoor)
- Murphy's Law struck yesterday... jawel onderweg terug naar huis ging het gevreesde Motormanagementlampje branden en ben gelijk naar de vakgarage bij mij in het dorp gereden om uit te laten lezen. In mijn hoofd gingen alle senarios rond metname over hoeveel er wellicht weggedrukt zouden kunnen zijn voor dat ik de auto kocht maar het waren er maar 3:
1. massastoring mbt achterruitverwarming (is mee te leven)
2. storing mbt kapotte xenon
3. melding mbt luchtmengsel (ergens lekkage in het systeem vandaar toerental probleempje)
Aangezien ik tevreden ben met hun service (ook voor de toekomst) EN het vrij snel kan heb ik gelijk mijn lijst met uit te voeren onderhoud laten inplannen en alle andere zaken die ik verwacht of wil laten checken.
Vandaag zijn de dimlichten, stadslicht en grootlicht omgebouwd naar LED (www.xenonodijk.nl) en zelf ga ik de rest vervangen met LED lampen morgen; tevens 2 nieuwe sleutelbehuizingen met nieuw geslepen baarden incl codering, nu nog ff Skoda logo stickertjes fixen.
Nou hoop dat dit niet te lang was als je het einde gehaald hebt, bedankt voor de interesse en eind maart deel 2 en hoop dan wat foto's te posten.
Tot dan, Herman
Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/even-voorstellen.48585/ voor de introductie (mijn eerste forum waar ik lid en tevens 1e bericht dus was wat akward)
Waarom een OC2?
Eerlijk gezegd was ik nooit echt aangetrokken tot het merk maar toen ik een aantal jaren geleden bij een Skoda( en VW/Audi) dealer ging werken als SA was ik vrij snel overstag...van alle VAG merken viel het mij positief op hoe goed de auto's in elkaar zaten tov de anderen. Raar want alle merken gebruiken voor groot gedeelte dezelfde basis en onderdelen voor zover ik weet, maar goed ik wijk af lol.
De Octavia 2 VRS was altijd mijn lieveling vanwege handbak en heeft sindsdien onbewust op mijn bucketlist gestaan maar helaas nooit realistisch in budget...tot vorige week! Ik durf te zeggen: de goedkoopste in NL.
Met het verschil in prijs tov andere OC2 die te koop staan hield ik ruim budget over om verrassingen aan te kunnen, best wel belangrijk. Gelukkig genoeg ervaring om tijdens bezichtiging van deze in te kunnen schatten wat er nog aan gebeuren moest maar eerlijk is eerlijk gezien het olieniveau op moment van kijken hield ik rekening met het ergste.
Nu ben ik nog geen week verder en dit zijn de huidige ontwikkelingen:
- olieverbruik: bij ophalen heb ik een liter olie erbij moeten doen en ben nu ongeveer 300 km verder en nog steeds op peil; ziet er (fingers crossed) positief uit. Verder liep tie wat raar in toerental tijdens stationair en was 1 xenon bulb kapot, naja helaas want ging toch al naar LED ombouw. Benzine en injectorenreinger erin en gaan!
Oja, laatste distr riem en WP vervanging was gedaan in 2017 dus een prio op korte termijn (180K of max 7 jaar is mijn regel)
- gebruik: wat rijdt het toch strak, snel en comfie! Was ff vergeten hoeveel ruimte er is tot ik een kratje met spullen in de kofferbak wilde zetten....moest erin stappen met 1 been om deze helemaal naar achter te zetten (was ook wel wat zwaar krat hoor)
- Murphy's Law struck yesterday... jawel onderweg terug naar huis ging het gevreesde Motormanagementlampje branden en ben gelijk naar de vakgarage bij mij in het dorp gereden om uit te laten lezen. In mijn hoofd gingen alle senarios rond metname over hoeveel er wellicht weggedrukt zouden kunnen zijn voor dat ik de auto kocht maar het waren er maar 3:
1. massastoring mbt achterruitverwarming (is mee te leven)
2. storing mbt kapotte xenon
3. melding mbt luchtmengsel (ergens lekkage in het systeem vandaar toerental probleempje)
Aangezien ik tevreden ben met hun service (ook voor de toekomst) EN het vrij snel kan heb ik gelijk mijn lijst met uit te voeren onderhoud laten inplannen en alle andere zaken die ik verwacht of wil laten checken.
Vandaag zijn de dimlichten, stadslicht en grootlicht omgebouwd naar LED (www.xenonodijk.nl) en zelf ga ik de rest vervangen met LED lampen morgen; tevens 2 nieuwe sleutelbehuizingen met nieuw geslepen baarden incl codering, nu nog ff Skoda logo stickertjes fixen.
Nou hoop dat dit niet te lang was als je het einde gehaald hebt, bedankt voor de interesse en eind maart deel 2 en hoop dan wat foto's te posten.
Tot dan, Herman