Update project OC2 RS deel 1

Octa RS

Actief lid
Het leek mij wel leuk om mijn projectje OC2 RS up to date te houden voor degene die het leuk vinden.
Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/even-voorstellen.48585/ voor de introductie (mijn eerste forum waar ik lid en tevens 1e bericht dus was wat akward)
Waarom een OC2?
Eerlijk gezegd was ik nooit echt aangetrokken tot het merk maar toen ik een aantal jaren geleden bij een Skoda( en VW/Audi) dealer ging werken als SA was ik vrij snel overstag...van alle VAG merken viel het mij positief op hoe goed de auto's in elkaar zaten tov de anderen. Raar want alle merken gebruiken voor groot gedeelte dezelfde basis en onderdelen voor zover ik weet, maar goed ik wijk af lol.
De Octavia 2 VRS was altijd mijn lieveling vanwege handbak en heeft sindsdien onbewust op mijn bucketlist gestaan maar helaas nooit realistisch in budget...tot vorige week! Ik durf te zeggen: de goedkoopste in NL.
Met het verschil in prijs tov andere OC2 die te koop staan hield ik ruim budget over om verrassingen aan te kunnen, best wel belangrijk. Gelukkig genoeg ervaring om tijdens bezichtiging van deze in te kunnen schatten wat er nog aan gebeuren moest maar eerlijk is eerlijk gezien het olieniveau op moment van kijken hield ik rekening met het ergste.
Nu ben ik nog geen week verder en dit zijn de huidige ontwikkelingen:
- olieverbruik: bij ophalen heb ik een liter olie erbij moeten doen en ben nu ongeveer 300 km verder en nog steeds op peil; ziet er (fingers crossed) positief uit. Verder liep tie wat raar in toerental tijdens stationair en was 1 xenon bulb kapot, naja helaas want ging toch al naar LED ombouw. Benzine en injectorenreinger erin en gaan!
Oja, laatste distr riem en WP vervanging was gedaan in 2017 dus een prio op korte termijn (180K of max 7 jaar is mijn regel)
- gebruik: wat rijdt het toch strak, snel en comfie! Was ff vergeten hoeveel ruimte er is tot ik een kratje met spullen in de kofferbak wilde zetten....moest erin stappen met 1 been om deze helemaal naar achter te zetten (was ook wel wat zwaar krat hoor:cool:)

- Murphy's Law struck yesterday... jawel onderweg terug naar huis ging het gevreesde Motormanagementlampje branden en ben gelijk naar de vakgarage bij mij in het dorp gereden om uit te laten lezen. In mijn hoofd gingen alle senarios rond metname over hoeveel er wellicht weggedrukt zouden kunnen zijn voor dat ik de auto kocht maar het waren er maar 3:
1. massastoring mbt achterruitverwarming (is mee te leven)
2. storing mbt kapotte xenon
3. melding mbt luchtmengsel (ergens lekkage in het systeem vandaar toerental probleempje)
Aangezien ik tevreden ben met hun service (ook voor de toekomst) EN het vrij snel kan heb ik gelijk mijn lijst met uit te voeren onderhoud laten inplannen en alle andere zaken die ik verwacht of wil laten checken.
Vandaag zijn de dimlichten, stadslicht en grootlicht omgebouwd naar LED (www.xenonodijk.nl) en zelf ga ik de rest vervangen met LED lampen morgen; tevens 2 nieuwe sleutelbehuizingen met nieuw geslepen baarden incl codering, nu nog ff Skoda logo stickertjes fixen.
Nou hoop dat dit niet te lang was als je het einde gehaald hebt, bedankt voor de interesse en eind maart deel 2 en hoop dan wat foto's te posten.
Tot dan, Herman
 

JeSko

Forumguru
Heerlijk dit! Bij zo'n topics duw ik gelijk op VOLG, ben erg benieuwd naar je ervaringen en je lief en leed in dit topic, komt vast goed. :thumbsup: :D
 

Octa RS

Actief lid
@Ralleye 1 xenon vv kost je al gauw € 160-180, LED ombouw van alleen dimlichten kost €185 incl monteren en aangezien electriteit niet echt mn ding is heb ik het laten doen (ook groot licht en stadslichten voor tegen meerprijsje). Maar ik wijk weer af lol... De helderheid van LED was de reden icm kosten uiteraard en het ziet er gewoon goed uit
 

Octa RS

Actief lid
IMG_6710.jpg
Morgen update deel 11/2 en hopelijk dit weekeinde deel 2.... de storyline borrelt aan alle kanten in mn hoofd:tegek:,moet goed komen!
 

Octa RS

Actief lid

Update project OC2 RS deel 1 1/2​

Nou daar gaan we dan :yeah:...Welkom terug lieve kijkbuis kinderen
Vergeef mijn autisme voor de ietwat gedetaileerde OCD volgorde hierna...
1-3:
rest van de lampen vervangen voor LED, alleen nog de knipperlichten voor, kentekenplaatverlichting en interieurverlichting vervangen met LED nog op het to do lijstje (welke overigens per dag langer wordt ipv korter door nieuwe ontdekkingen van ouderdomskwaaltjes.
Overigens werken de LED bulbjes voor de kentekenverlichting ging niet lekker, de led R blijft ronddraaien en valt uit
1711136041150.jpeg 1711136076336.jpeg
bekleding stoelen gereinigd en en onder de laadvloer schoongemaakt en begin te vermoeden dat ik daar de eerste was die daar kwam..zelfs de band van het reservewiel is nog van 2007, lijkt hier wel een barn find
bestellen: led knipperlichten, een nieuwe set LED kentekenverlichting en volwaardige 17"velg met band
Mocht iemand deze velg (zie profiel pic) hebben laat mij het weten

2-3:
lampensetje en benzinesysteemreiniger gehaald en bij tanken toegevoegd
OOhhhh Alie, oh Alie......(late night shopping went sideways)

4-3:
Op Marktplaats een dubbele kofferbakbodem (zgan) en kwaliteits rubber inlegmat bemachtigd met dank aan Ludo (Skoda liefhebber en restorer) voor zeer schappelijke prijs en het afhalen duurde iets langer dan gepland door Skoda gezelligheid
Ook Febi Bilstein gasveren voor achterklep en motorkapisolatie besteld (miste..)

5-3:
Op Marktplaats een 2e hands origineel VRS stuur besteld (zie pic, geen schade zoals huidige met een hapje eruit aan de bovenkant en versleten) van een demontagebedrijf
1711134598342.jpeg
En wéér spullen besteld...4 aanslagrubbers voor afdekkap motorblok bovenop, nieuwe tankdop met "touwtje" en 2 additieven (olie viscositeit en koelsysteem)

7-3:
De motorkap isolatie en 1 gasveer ontvangen dus nog 1 gasveer besteld.
Moet echt beter lezen tijdens bestellen om overbodige verzendkosten te mijden
Guess what? Op Marktplaats bij hetzelfde demontagebedrijf tevens de pookknop met hoes uit eenzelfde VRS gekocht. Volgens mij licht gebruikt ff afwachten...

8-3:
De pookknop met hoes ontvangen; idd betere dan de huidige en gelijk leerverf besteld...eens kijken of dat werkt om het weer mooi te krijgen
1711134647487.jpeg 1711134976881.png

9-3:
ook de tweede gasveer binnen gekregen :)
1711134674889.jpeg

12-3:
vanaf dit weekeinde al 95%l van AliExpress bestellingen ontvangen en maar 1 beschadigd product (aankoopbedragje zonder gemekker teruggekregen top!)
1711134773409.jpeg 1711134815479.jpeg 1711134834622.jpeg 1711134862333.jpeg
Nog een paar pakketjes te gaan!

17-3:
alle Skoda logo's vervangen en de Skoda emblemen voor vóór en achter kan je alleen maar plakken dus toch maar originele bestellen.
Matten geen succes qua pasvorm dus weggegeven, de lampjes van de binnenverlichting vervangen voor LED's, de gasveren vervangen en de laatste clip van de motorkapisolatie geplaatst (Crap, realiseer mij dat ik nog steeds de LED bulbs voor de knipperlichten moet bestellen en ook voor de mistlampen vóór:banghead:)
Lekker op het gemakkie de pookknop opgeknapt...de verf dekt niet in 1 keer dus schat dat er nu minimaal 7 laagjes leerverf opzitten en zie hier het verschil van vóór en na...not to shabby
1711135178071.jpeg 1711135327290.jpeg

Dus So far So good en een lesje geleerd als het over CCS (Cheap China Sh#t) gaat en morgen D-Day... het is tijd voor het onderhoud:nailbiting:maar ja how hard can it be?
In de volgende en voorlopig laatste post gaan wij zien of het idd waar is dat voor goedkopere/oudere occassions geldt: bij de aankoopprijs moet je minimaal de helft van dit bedrag reserveren/erbij optellen aan (achterstallig) onderhoud en/of onvoorziene kosten.
Nou jullie snappen wel waarom dit deel erbij gekomen is, hoop dat het de moeite waard was:dankje:
Dit weekeinde het echte deel 2 so stay tuned!
 

Bijlagen

  • 1711134815528.jpeg
    1711134815528.jpeg
    245,3 KB · Weergaven: 9
  • 1711134800222.jpeg
    1711134800222.jpeg
    83,7 KB · Weergaven: 6

Octa RS

Actief lid
Update project OC2 RS deel 2

Welkom bij deel 2... je weet wel, het deel voor deel 3 maar daar later meer over:wacht:

Afgelopen dinsdagmiddag heb ik de auto omgeruild voor een leenauto en Steve veel plezier gewenst en nogmaals
"gewaarschuwd" dat hij echt op een 2e dag moest rekenen maar hij bleef positief bij zijn verwachting van 1 dag:banghead::maakmegek:
(Spoiler: Uiteindelijk is het 3 dagen geworden)

Woensdagochtend het eerste telefoontje van de garage, guess what? De RS was helemaal gecheckt op alle punten zoals ik gevraagd had en het was idd wat veel zei hij (maar wel een mooie opdracht) en akkoord gegeven op alles. Let the games begin!

Donderdag eind van de ochtend het volgende telefoontje, hij was ver gekomen maar er waren nog wat reparaties naar boven gekomen tijdens de werkzaamheden waaronder de dynamo (bij terugplaatsen brak 1 van de bevestigingsoortjes spontaan af) en had nog een halve dag extra nodig...as expected.

Ok gisteren was het zover, na mijn werk zsm (naja zo snel als met een Up mogelijk is lmao) naar de garage!
Kreeg keurig uitleg over wat er allemaal gedaan was en helaas moet toch ook de kachelradiator nog vervangen worden, goed doorspoelen was te vergeefs, te veel vervuiling.

En dan nu De Lijst van reparaties:
Distributieriem set +waterpomp
Multi-v riemenset
Expansievat
Dynamo
Thermostaat
Koelvloeistof G12+ rose 5
Koelsysteem helemaal doorgespoeld ivm veel viezigheid erin.
Div ophangings delen voor v.v + aandrijfashoes LV buitenste
Ophanging rubber
Ophanging rubber
Aandrijfashoes wielzijde
Stabilisator verbinding
Vierkant uitlijnen
Stuurwiel v.v zelf geleverd
Alle motorsteunen v.v ivm ingescheurd en los
Motorsteun achter
Motorsteun
Motorsteun
Oliefilter
Carterpan demonteren + reinigen
Olie Mobil 5w30 Super 3000 Formula V
Luchtfilter
Interieurfilter
Xenum motor flush
Brandstoffilter
Bak olie v.v
Xenum complex benzine system cleaner
Remvloeistof verversen
Airco systeem Leeghalen/vullen
Drukschakel.airco
Achter remblok + schokbrekers+aanslagrubbers v.v
Pijpverbinder m10 60x70 mm
Schokdemp. achter
Stofhoesset achter
Remblokset
Div. Vacuum slangen v.v ivm plastic gescheurd + vacuum pomp
pakking ivm olie lekkage
Onderdrukleiding
Onderdrukslang
Klepdekselpakking
Vacuum pomp pakking
Iemand al een idee waar waar de stelling van deel 1 1/2 heen gaat?

Vandaag op weg terug naar huis dacht ik bij een oprit, ik trek eens ff lekker naar 4500 toertjes in 2e maar dat leverde een naar oranje lampje op.....again! Ok je blijft rustig, begint alles te checken (temp, hoe loopt de motor en reageert deze anders dan eerst?, analysecomputer in mijn hoofd begint te scannen...wwaaaahhhh) en thuis aangekomen begonnen de toeren weer raar te doen bij stationair. Zou er nog ergens een valse lucht probleem zijn of een sensor issue?
Maandag dus weer bellen en hopelijk eind van de middag even uitlezen en, indien geen ernstig issue, afspraak inplannen voor dit en de kachelradiator.

Wat kunnen wij tot nu toe concluderen?
Koop (als je er weinig van af weet of geen interesse in auto's hebt) niet iets goedkopers met de gedachte/illusie dat er geen kosten extra bijkomen, ga googlen en kijk wat alles kost, lees forums enzo, welk onderhoud is er geweest etc etc en hou echt een extra budget aan van 60-100% van de aanschafprijs (gegarandeerd 100% bij een auto als, in dit geval de mijne, een VRS oid) om teleurstellingen te voorkomen.
Kijk, ik rekende hierop toen ik de RS kocht en was geestelijk voorbereidt door ervaring met auto's maar ik hoopte stiekum onder de 100% te blijven en nee het is niet helemaal gelukt door de kachelradiator maar ja warmte is wel echt lekker om te hebben met dit weer.
Naja nu heb ik een droge mond gekregen van al dat praten, dank als je het weer tot hier gered hebt!
Tot deel 3 allemaal
 

Bijlagen

  • IMG_6769.jpg
    IMG_6769.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6770.jpg
    IMG_6770.jpg
    50,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6771.jpg
    IMG_6771.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 16

Octa RS

Actief lid
Update project OC2 RS deel 3

Hallo allemaal! Tis weer ff geleden maar bij deze deel 3 en helaas (of gelukkig:pieker:) een vrij korte update voor mijn doen.
Wat was ik de ochtend na de vervanging van de kachelradiator blij....WARME AUTO YEEEEHHHHHH.
En geen motormanagementlampje meer, probleem was binnen 2 minuten opgelost. Bleek dat eraan het originele vacuumpompje 1 aansluiting zit en de vervanging heeft er 2; naja de 2e afgedopt-gereset en alles weer normaal.
Bandendruk was ook al ff een probleem en ook 2 banden gerepareerd die leegliepen maar gisteren nr 3 wat nu weer een lek ventiel was....nog 1 band te gaan.
Oja ook nog originele nagelnieuwe NOS uitlaattips gescoord op MP, kon het niet laten:facepalm:
Nu nog (bijna) mint Zenith velgen 18" vinden....
Trouwens, Kopacek is echt niet goed voor mij; ik heb mij ingehouden en niks gekocht maar de winkelmand probeerde het echt wel.

Mensen.....fijne Koningsdag/weekeinde allemaal!
 
Bovenaan Onderaan