Uitval rechterkant

N

nosmanav

Van ene op andere moment heb ik het volgende probleem:
-Rechterspiegel doet niets meer. Kan deze niet meer instellen met elektrische instelknop in de deur
-Bijrijdersdeur en rechterachterdeur gaan niet meer open
-Alarmlampje knippert niet maar brandt constant als ik de auto afsluit

Alle problemen lijken zich voor te doen aan de rechterkant van de auto.
Koplamp-, knipperlicht- en remlicht rechts werken allemaal nog wel.
Mijn linkerspiegel elektrisch instellen gaat wel en ook gaan de deuren aan die kant goed open en dicht.

Als ik de auto afsluit met de transponder (de sleutel) hoor ik wel dat deuren worden afgesloten maar als ik op het 'Open' knopje druk gaan de deuren aan de rechterkant niet open. Zelfs als ik aan de binnenkant van de deur de deur handmatig wil openen met de hendel gaat dat niet!

Doordat het probleem zich plotseling voordoet denk ik aan een zekering maar als ik het schema bekijk zie ik geen zekering die zich voornamelijk met de rechterkant bezighoudt.

Iemand een suggestie?
Auto= Skoda Yeti uit 2010

Tees

Donateur
Dit klinkt voor mij sowieso als een bekabelingsprobleem. Maar ik denk niet in het rechter voorportier, want dan zou rechtsachter gewoon werken. Maar ergens aan de rechtervoorkant zou t probleem moeten zitten inderdaad, misschien bij de verzamelunit (daar komen meerdere stekers samen en worden dan vanaf daar samengevoegd als 1 of 2 grotere stekers naar de comfortunit) in de A-stijl rechts.
Of natuurlijk de beruchte marter die zich tegoed heeft gedaan aan je bekabeling rechtsvoor.

Edit: ik heb de stroomdiagrammen er even op nageslagen, maar waar ik dacht dat de portierregelapparaten rechtsvoor en rechtsachter ergens samen zouden komen in een verzamelunit, kan ik dat niet terug vinden. De bedrading zal vast ergens langs elkaar lopen richting de comfortunit, maar dat staat helaas niet in de stroomdiagrammen.

Alle klachten die je hebt met uitzondering van het slot rechtsachter zijn gekoppeld aan het portierregelapparaat in je voordeur rechts. Deze regelt alle electronica in die deur, en is met 1 steker gekoppeld in het scharnier van de deur. Ik zou me dus eerst focussen op de bekabeling die daar vandaan komt. Misschien zit de steker in het scharnier (zie bijlage) niet goed vast?

Bijlagen

• S97-7661.png
    S97-7661.png
    11,7 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Bedrading in de rubberslof aan de LINKER zijde al gecontroleerd op draadbreuken ?
Is een meer voorkomend probleem daar men de draden in fabriek eigenlijk te kort maakt en dat er hierdoor telkens teveel spanning ( mechanische) op de draden komt
De bediening van je spiegels word gedaan vanaf je linker portier, dus vandaar dat ik ook zeg kijk in rubberslof in linkerportier !!

Antera

Donateur
Kan wel in de rechter deur zitten deels van de besturing gaat via het voorste portier. Vaak een kabelbreuk zoals genoemd of slechte verbindingen in de deur overgang. Ook de motor in je portier kan de problemen veroorzaken. Lastig zoeken maar in die regio moet je zijn.

• Leuk
Waarderingen: Tees
N

nosmanav

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ben zelf niet heel technisch aangelegd en hoopte stiekem op een antwoord als 'ligt aan zekering nummer x' maar als het echt met kabels te maken heeft breng ik de auto wel weg naar de garage. Wel zo veilig. Nogmaals dank voor het meedenken.

kyanni

Nieuw lid
hallo iedereen,
ik ben hier terecht gekomen omdat wij het identieke probleem hebben met onze Yeti uit 2010.
ik lees hier dat het kan liggen dus aan de kabelboom van de de rechterportier, maar hoe kan ik die in godsnaam controleren als die deur niet open wilt? is er een manier om die deur te openen (zonder breekwerk uiteraard)

Tees

Donateur
Welkom kyanni, allereerst wordt het zeer gewaardeerd als je je eerst even voorstelt in de Meet en Greet

Het gaat bij jou om rechtsvoor? Gaat de deur niet open als je rechtsvoor met de sleutel opent? Als dat niet het geval is, dan ben je wat verder van huis dan de meesten die een soortgelijk probleem meldden hier.

Antera

Donateur
Word hopen dat je hem open kan trekken door herhaaldelijk open te drukken met de Ab of aan de hendel. Zo niet dan zou ik even contact opnemen met deurslotreparatie.nl die kan jouw er vermoedelijk wel mee helpen

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of bij de Yeti ook een stekker zit achter de bekleding bij de bijrijdersvoeten? Misschien eerst eens checken of daar bijvoorbeeld geen losse stekker zit. Hoe zit het met elektrische raambediening voor de bijrijdersdeur, werkt deze wel vanaf het bijrijdersportier, maar niet vanaf bestuurderszijde?

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Gaat de deur niet open als je rechtsvoor met de sleutel opent?
Rechtsvoor is dus passagierskant en heeft derhalve geen slot om hem mechanisch met sleutel te openen.
Linksvoor daartegen is gewoon met sleutel te openen , moet alleen ff in je manual kijken waar staat hoe je het slot zichtbaar maakt en dus de sleutel erin gestoken kan worden om te openen.
En verder is wat Antera al zegt, even contact opnemen met deurslotreparatie, ben je het goedkoopst uit

Tees

Donateur
Verdorie Ed, ik dacht altijd dat er aan de passagierskant ook een sleutelslot zat...kijk net naar mn Faab, maar daar zit ie ook niet :neenee:. Ik gebruik ook altijd de AB...

kyanni

Nieuw lid
na lang zoeken en denken, hebben we samen met de garage het uiteindelijk gevonden;
door het wiel eraf te halen en een deel van bekapping konden we eindelijk aan de kabelboom van het rechterportier,
hier zagen we dat er 2 kabeltjes gebroken waren die we gesoldeerd hebben en zo eindelijk de deuren terug konden openen en de kabeltjes vervangen.

Bovenaan Onderaan