Superb 3 Uitval motor bij opschakelen naar 2de versnelling

MarsMars

Senior Member
Het klinkt wat ongeloofwaardig, maar mijn 2.0TDI valt bij koude motor regelmatig (bijna altijd) uit bij opschakelen van 1ste naar 2de versnelling.

Vanochtend stond ik dus stil op een druk kruispunt. Daarbij duurt het starten van de motor soms een seconde of 5, best lang als je langzaam omringt wordt door andere auto's :sterretjes:

Wat gebeurt er:
  • Auto rijdt probleemloos weg in 1ste versnelling;
  • Bij opschakelen naar 2de versnelling valt de motor direct uit op het moment dat ik de koppeling weer op laat komen; Alleen als ik daarbij plank gas geef blijft de motor lopen.
  • Als ik op tijd de koppeling weer intrap dan zorgt het start/stop systeem voor het weer starten van de motor. Dit kan zich een aantal keren herhalen bij weer op laten komen van de koppeling;
  • Ben ik te laat met intrappen van de koppeling dan moet ik handmatig starten;
  • Schakel ik door van 1ste naar 3de versnelling (ff meer gasgeven in 1ste natuurlijk), dan is er niks aan de hand;
  • Is de motor eenmaal warm, dan gaat het opschakelen probleemloos.

Dit gebeurt tot nu toe dus bijna elke ochtend, en elke middag bij wegrijden.

Auto moet nog terug naar de dealer voor andere dingen. Tips zijn welkom natuurlijk:jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Een diesel valt niet zo makkelijk stil, én een auto in het bezit van een stop/start systeem. Mijn eerste verdachte is het stop/startsysteem dat niet goed werkt. Ik zou zeggen probeer eens wat er gebeurt als je start/stop uitschakelt vóór je morgenochtend op pad gaat. Mogelijk dat bijvoorbeeld de temperatuursensor niet goed werkt, of dat het signaal niet goed aankomt bij het start/stop systeem, maar ik zou eerst achterhalen of het start/stop systeem de hinder genereert.
 

MarsMars

Senior Member
Ik zal het start/stop systeem dan als eerste eens uitzetten.
Geen idee waar dat zit overigens die instelling, maar daar moet ik wel achter kunnen komen door de :lezen: te lezen.
 

MarsMars

Senior Member
Knopje gevonden :jaja:. Er branden nu steeds meer oranje lampjes ipv witte!


Op de terugweg nu geen uitval gehad. Als het morgenochtend ook zo gaat dan zou het inderdaad zomaar aan de start/stop installatie kunnen liggen:pieker:
 

Antera

Donateur
Ik zou er niet te veel over nadenken en de dealer maar eens op zoeken. Dit hoort zeer zeker niet
 

eeuwige_student

Actief lid
Bij mij stopt de motor bij ingeschakelde start/stop ook al voordat de auto stilstaat. (Wel met de versnellingsbak in zijn vrij). Erg onhandig, want dan valt de stuurbekrachtiging ook uit.
 

andrehj

Forumguru
Zou het dan kunnen zijn dat de detectie van de vrijstand van de bak van de OP wat ruim is? Zodat het SS systeem denkt dat de bak in z'n vrij staat? Of dat de OP gewoon erg traag schakelt van de 1 naar de 2?
Ik denk dat het zoiets is, maar voor mij zou dit al reden genoeg zijn om het SS systeem blijvend uit te programmeren. Bij een S2/O2 kon dat volgens mij door het minimale accuvoltage te veranderen naar 15 Volt of zo, ik weet niet of dat bij een S3 ook nog kan. Maar dat kan @Antera vast zo vertellen.
 

MrEdge_

Forumguru
Het enige dat ik me voor kan stellen is dat het SS systeem de snelheid niet goed doorkrijgt. Als je aan het opschakelen bent zou je toch minimaal 15 km/u moeten rijden en dat is echt te snel voor het uitschakelen van de motor.

Ik adviseer ook een ritje naar de dealer, want meer oranje dan wit op je dashboard lijkt me nooit de bedoeling.
 

MarsMars

Senior Member
Vanochtend deed het start/stop systeem het niet volgens het display. Dus testen met in- en uitschakelen had geen effect. Motor is in ieder geval niet afgeslagen :tegek:

Het afslaan gebeurt als de versnelling al in 2 staat en ik de koppeling op laat komen. Lijkt dan wel of de auto denkt dat de versnellingsbak in zijn vrij staat en dus de motor laat afslaan.
Waarom dit alleen gebeurt als de bak in zijn 2 staat is natuurlijk wat vreemd en dat het enkel met koude motor gebeurt, tenzij de sensoren dit allemaal in de gaten houden voor het start/stop systeem...

Auto gaat begin volgend 2016 naar de dealer. Die zitten nog steeds ramvol met afleveringen van Superbs!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij zit er helemaal geen sensor op welke de ingeschakelde versnelling registreert; er wordt slechts een vergelijking gemaakt tussen motortoerental en rijsnelheid/snelheid uitgaande as versnellingsbak...
 

ertromp

Forumguru
Volgens mij zit er helemaal geen sensor op welke de ingeschakelde versnelling registreert; er wordt slechts een vergelijking gemaakt tussen motortoerental en rijsnelheid/snelheid uitgaande as versnellingsbak...
Helaas. Er zit in het start / stop systeem bij een handgeschakelde VAG auto degelijk een sensor die de neutraalstand detecteert. Ik verwacht dat daar een fout in zit. Dat is de zogenaamde G701 sensor en zou bij diagnose naar voren moeten komen
 

ertromp

Forumguru
Oh wel leuk voor de liefhebber de techniek achter start/stop en de techniek in de S3 is nog steeds als die handleiding uit 2009 :D :
 

Bijlagen

  • Start stop systeem.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 14

hemi24

Forumguru
Beide gelijk Erik!!!

Er zit inderdaad wel een sensor op voor de Neutraal, had ik even over het hoofd gezien; alle overige versnellingen worden "berekend". (Kun je zien door auto rijdend in neutraal te zetten en het toerental te variëren: schakelindicator geeft dan de bijpassende versnellingen weer).

Maar zou het dan ook niet de sensor van het koppelingspedaal de boosdoener kunnen zijn?
 

eeuwige_student

Actief lid
Als ik het lees zou die dus moeten uitschakelen als de snelheid 4 seconden onder de 3km per uur zit. Vandaag in de file kunnen testen dat de mijne regelmatig uitschakelt als de snelheid onder de 7km/uur zakt. Soms start die de auto daarna weer gelijk. Lijkt mij dan ook niet normaal.
 

MarsMars

Senior Member
Beide gelijk Erik!!!

Er zit inderdaad wel een sensor op voor de Neutraal, had ik even over het hoofd gezien; alle overige versnellingen worden "berekend". (Kun je zien door auto rijdend in neutraal te zetten en het toerental te variëren: schakelindicator geeft dan de bijpassende versnellingen weer).

Maar zou het dan ook niet de sensor van het koppelingspedaal de boosdoener kunnen zijn?
Hoezo 'berekend'??

Het is me vandaag opgevallen dat ik bij koude motor, langzaam rijdend tot bijna stilstaand en in zijn vrij in het display "3" zie staan, oftewel de auto denkt dat ik in zijn 3de versnelling zit. Motor slaat dan dus ook niet af met ingeschakelde start/stop.

Doe ik dit bij warme motor, dan verschijnt er niks in het display en schakelt de motor uit rond de 5 km/u.

Kan dus zomaar zijn - ook gezien de overige reacties - dat er niks mis is met het start/stop systeem, maar dat de sensoren die dit systeem voeden beetje in de war zijn:(
 

hemi24

Forumguru
"berekend" uit de verhouding tussen motortoerental en toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak. Valt dit in een bepaalde range: geeft je auto aan dat de overeenkomstige versnelling is ingeschakeld (te zien in de schakelindicator).

Zet de auto bij een gangetje van 80 km/h maar eens in neutraal en speel maar eens met het gaspedaal...
 
Bovenaan Onderaan