Uitschakelen buitenspiegelverwarming?

chriss

Senior Member
Ik heb laatst (voor het eerst) de buitenspiegelverwarming ingeschakeld om te ont- wasemen. Werkt prima. Maar dat vergeet ik natuurlijk vervolgens uit te schakelen. Deze stand van de schakelaar heeft een paar dagen op spiegelverwarming gestaan. Weet iemand of dit automatisch uitschakelt (zoals de achterruit verwarming) of dat deze altijd aan blijft, ook na opnieuw starten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Skoda-gewoonte tot nu toe (in elk geval bij mijn vorige en mijn huidige voertuig): spiegel- en achterruitverwarming gaan spontaan uit na 10 minuten. En al laat je de schakelaar "aan" staan: die spiegelverwarming schakelt niet uit zichzelf in als je het contact uit en daarna weer aan zet: uit blijft gewoon uit.
Wil je ze de volgende ochtend weer ontdooien, dan zul je de schakelaar fysiek moeten uitzetten en dan weer terug aanzetten.

Ik verwacht dat het nu niet anders is - kwestie van onbedoeld/onnodig stroomverbruik door deze zware verbruikers te willen vermijden.
 

Cordoba

Forumguru
Als je twijfelt: aan laten staan en na de volgende rit gewoon voelen aan het glas, dan voel je direct of het koud of warm is.
 

BramBam

Forumguru
Volgens mij werkt spiegelverwarming alleen als draaiknop op aan en de achterruitverwarming aan staan. Als achterruitverwarming uit gaat, gaat spiegelverwarming dus ook uit. Was in ieder geval zo op mijn O2.
 

SuperBartje

Forumguru
Ik heb natuurlijk als eerste in de manual gekeken, en vervolgens gezocht in dit forum. de manual meldt:
■ De spiegelverwarming werkt alleen bij draaiende motor en tot een buitentemperatuur van +35 °C

Inderdaad ! ik zou zweren dat het er in stond. Dan heb ik Canon-Eye' s 10-minuten antwoord zeker eerder hier op dit geweldige informatieve forum gelezen. :D

Wat ik wel typisch vind: tot +35 graden: in de instructieboekjes van andere (oudere) types maar tot +20 graden :sterretjes:

Als je twijfelt: aan laten staan en na de volgende rit gewoon voelen aan het glas, dan voel je direct of het koud of warm is.
Dat mag nou net niet volgens de manual...: :lezen:
"Let op
● Raak de spiegelvlakken van de buitenspiegels niet aan als de spiegelverwarming
is ingeschakeld."
 

Canon-Eye

Forumguru
Inplaats van aanraken, kun je er ook even met de plantenspuit wat vocht op spuiten. Als ze aan staan, dan is dat in no time opgedroogd.

@BramBam Overigens is mijn ervaring ook dat de spiegelverwarming niet afhankelijk is van de achterruitverwarming. Ik gebruik 'm namelijk ook om bij natte spiegels (geparkeerd in de regen) al die druppels eraf te stomen zodat ik er ook weer wat in kan zien. Hetzelfde bij mist, als ze de neiging hebben om te beslaan. In dat laatste geval is het trouwens best hinderlijk dat ze na 10 minuten weer uitschakelen waardoor ze na een tijdje opnieuw beslaan...
 

Cordoba

Forumguru
Als je dat ná de rit doet, zijn de spiegelverwarmingen uitgeschakeld (contact uit), maar de glazen blijven nog een poosje warm
 

micky

Forumguru
bij de O3 kijk je gewoon in je comfort gebruikers en je ziet of de spiegelverwarming stroom verbruikt of niet, maar goed knop op aan is aan heel de weg, ideaal bij regen, bij mij staat het 24/7 aan 170.000 gelukkige km met de A4 hebben mij niet teleurgesteld wbt de spiegelverwarming..
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je dat ná de rit doet, zijn de spiegelverwarmingen uitgeschakeld (contact uit), maar de glazen blijven nog een poosje warm
Geldt - bij mijn Fabia dan toch - tijdens de rit ook: 10 minuten aan betekent spiegels blijven een kwartier of zo schoon, maar bij aanhoudende mist slaan ze daarna bij afkoeling toch weer dicht. Dus procedure herhalen... Vond het destijds bij mijn Audi80 toch makkelijker - daar bleven ze gewoon aan.
 

Antera

Donateur
simpel zoals vermeld. rijd een half uur rond en doe je raam open leg je hand op de spiegel en voel of die koud is of warm aanvoelt
 

micky

Forumguru
De O3 heeft mee-dimmende buitenspiegels (althans die van mij wel) dus geen last van als de achterliggers erin schijnen en overigens veeg je dat dan toch gewoon even weg...:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Tijdens het (winterse) rijden? :nono: Kouwe klauwe...
Los daarvan: ook bij meedimmende spiegels storen die vingerafdrukken op het moment dat je er iets in wilt zien. Dat is althans mijn ervaring met m'n O2C destijds.
 

Cordoba

Forumguru
Bij meedimmende spiegels kan ik me inderdaad voorstellen dat wordt afgeraden om met de vingers het spiegeloppervlak aan te raken: de gebruikte lagen (o.a. TCO om te schakelen, en de daaronder liggende laag die donker gemaakt kan worden met een spanninkje over de laag) kunnen wel eens gevoelig zijn voor zout (transpiratievocht) en in combinatie met temperatuur kan zo'n systeem mankementen gaan vertonen.

Overigens TCO = Transparant Conductive Oxyde

In dit licht bezien: even zo'n latex handschoentje aan, of een boterhamzakje over de hand of iets dergelijks en dan voelen of de spiegels warm zijn.
 

Cordoba

Forumguru
transpiratievocht kan zout en zuur bevatten, en is altijd onzeker qua bestanddelen (afhankelijk van de persoon, en zijn voeding), pekel is redelijk goed gedefinieerd, en zal minder geconcentreerd zijn, zeker als het op je spiegeloppervlak terechtkomt.
 

micky

Forumguru
Nou jullie stressen allemaal maar, ik zit er gewoon met mijn vingers aan zout of niet, als een spiegel daar niet tegen kan dan heeft ie pech, overigens rij ik al zo'n 15 jaar met automatisch dimmende binnenspiegel welke ik altijd met mijn vinger schoonveeg, nog nooit een probleem gehad dit soort verhaaltjes komt op mij over als een broodje aap die iemand ooit verzonnen heeft, google geeft bij mij ook geen resultaten, maar goed misschien zoek ik wel verkeerd:shocked:
 

MartijnW

Actief lid
Ik heb het vanochtend en vanmiddag even gechecked. De spiegelverwarming is altijd aan als het knopje op aan staat. Dit is eenvoudig te checken via de car status in de columbus.
 
Bovenaan Onderaan