Uitlaatgas in het interieur

gehaktbal

Forumguru
Sinds gisteren heb ik last van uitlaatgas-geur in het interieur.
Het zijn geen hele walmen, maar voornamelijk nadat ik van een rotonde af kom is het duidelijk waarneembaar.
De dampen zijn wel zodanig aanwezig dat ik na een rit van een half uur een prikkelende keel krijg.

Als ik zelf de geur zou moeten beschrijven, zou ik zeggen dat het van vóór de katalysator af komt. Maar dat staat dan weer haaks op mijn ervaring van de rotonde, daaruit zou ik namelijk juist verwachten dat het van achter uit zou komen.

Heeft iemand een idee wat de eerste logische plekken zouden zijn om te controleren?
Het betreft een 1.0 TSI combi uit 2019.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Kan het via de EGR komen? Zomaar een lekkage ergens vóór de katalysator zou voor meer herrie moeten zorgen, maar een lekkage in het EGR circuit zou wel stil(ler) kunnen blijven.

gehaktbal

Forumguru
Geluid en gedrag van de motor lijken niet specifiek anders te zijn. Het is echt voornamelijk de geur die ik nu ruik.

Bedoel je dan voornamelijk dat het gasklephuis zelf intern lekt?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik weet niet hoe dat uitlaatgas ter regeneratie naar de inlaat gebracht wordt, maar dat leidingwerk zou ik zeker eens bekijken.

Tees

Donateur
Volgens mij zit de EGR onder/achter het gasklephuis. Ik zie alleen het verband met de rotonde/bocht niet, waarom zou dat wijzen op dat t van achteren komt?

Ik verwacht eigenlijk wel dat t na de motor zit. Als het rond de EGR zit, dan zou er valse lucht aangezogen worden en dat geeft bijna altijd een probleem met motorloop of (als t erger is) een storing. Een (klein) lek in de uitlaat geeft normaliter geen fout of storing. Hooguit dat de lambda verkeerd loopt en de motor daardoor te rijk gaat lopen. Dat kan trouwens wel weer een verhoogde geur opleveren, want minder volledige verbranding.

Het beste kan je een lek/rooktest laten uitvoeren door een garage. De uitlaat kan je ook nog old-fashioned controleren door een doek tegen de pijp aan te duwen en kijken of er voldoende weerstand opbouwt. Als je dat combineert met iemand die onder de auto kijkt of er ergens waarneembaar rook vandaan komt, dan kan je wellicht zelf ook al wat vinden.

gehaktbal

Forumguru
Ik zie alleen het verband met de rotonde/bocht niet, waarom zou dat wijzen op dat t van achteren komt?
Als je kofferbakrubber, of bijvoorbeeld de ventilatieklepjes achter je bumper niet goed afsluiten, kan ook uitlaatgas in je kofferbak terecht komen. Als je dan een bocht of rotonde neemt, mengt die lucht zich pas door de auto heen.

Ik zal binnenkort eens een rooktest uitvoeren, dat is een hele goede inderdaad.

Arjan1985

Forumguru
Kan het nog een olie lekkage zijn die druppelt op je uitlaat? Dat ruikt heel sterk als je langzaam rijd of achteruit rijd.

Bovenaan Onderaan