Uitlaat voorpijp flexibel 1.4

Srananmang

Senior Member
Goedendag,

Mijn fabia heeft een lekke flexibele gedeelte van de uitlaat.
Sinds aanschaf is de 'zuinigheid' één op 11 maximaal en zit nu op één op 9:banghead:, één keer 8 en vaak 10.
Dit klinkt in mijn oren niet logisch voor een auto van 2008 met een 1.4 motor.

Zou het vervangen van de flex gedeelte dit oplossen?:pieker:
Wat is ongeveer de ratio liter/km voor deze 1.4 Fabia van 2008?

Indien ja:
Ik wil niet lassen en zie dat ze van de 100 tot de 300 euro gaan.
Iemand ervaring met een bepaalde type/merk/o.i.d?:)
Ik heb van de dealer begrepen dat mijn voorpijp incl. Katalysator is...?


Vervangen zal me wel lukken denk ik, maar moet wel het juiste onderdeel hebben en wil niet straks iets bestellen en het weer moeten terug doen:nono: en is nu mijn enigste rijdende en beschikbare auto, dus kan niet ff uitlaat er onderuit halen en ff checken, dan moet ik gelijk alle pakkingen vervangen.

Alvast bedankt.

Deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook via https://skoda.7zap.com/ even je VIN invullen en dan naar de onderdelen voor je uitlaat zoeken. Dan nog even een blik werpen op de uitlaat die er nu onder hangt en dan moet het lukken om de goede te kiezen.

Verbruik is inderdaad aan de hoge kant. Ik rij een 1.4 (BXW) op LPG met een verbruik van 1L per 11 a 12 km. Op benzine is hij een stukje zuiniger. Meeste km's zijn wel over provinciale wegen.
 

Srananmang

Senior Member
Eindelijk tijd hiervoor!
TMBDC65J383111570 VIN nummer./chassis
In ELSA vindt ik 2 verschillende voorpijpen:cry::cry::cry:.
Handige website - www.skoda.7zap.com - maar kom er nog niet helemaal uit.
Heb het een en ander gevonden, maar weet nog echt niet welke uitlaat onder de mijne hoort.:cry::cry::cry:

Ik heb een BXW 1.4L motor, waarschijnlijk de uitvoering elegance:arghh:
Code op de versnellingsbak: CZ XX1 02T 301103 AB >AlSi9Cu3<
In ELSA kan ik kiezen uit gearbox code's HZM/JHN/JHQ/LVC/LVE...... weet niet welke bak ik dus eigenlijk heb:sterretjes:

Wie o wie kan mij verstellen welke voorpijp*artikelnummer ik heb?
 

Cordoba

Forumguru
Voor de voorpijp is alleen de motorcode (BXW in jouw geval) nodig, de rest zegt weinig met betrekking tot de uitlaat, voor een Combi zul je een iets langer achterdeel hebben dan voor een hatchback, maar verder moet alles voor motorcode BXW passen. Normaal gesproken (was bij mijn Fabia met BBY-blok uit 2003 ook zo) is de kat een onderdeel dat je volledig apart kan vervangen.

Wat het verbruik betreft: dat is echt hoog, mogelijk eens uitlezen, ik vermoed dat er een foutcode in staat, en dat er mogelijk een lambdasonde niet goed is, maar in elk geval denk ik dat je motor een te rijk mengsel krijgt (tenzij je een hele zware rechtervoet of heel afwijkende bandenmaat hebt). Mijn 2003 Fabia had over bijna 100.000 km gemeten een verbruik van minder dan 1:16, en het merendeel van die km's gemaakt in de ochtend- en avondspits in de randstad, dus niet echt gunstige omstandigheden.
 

Srananmang

Senior Member
Heb de dealer net gebeld, heb twee codes gevonden. Deze aan auto materialen doorgegeven en nu krijg ik de keuze uit een euro 4 of euro 5 motor.... Iemand Enid idee???


Vwb het verbruik, ik gok dat de tweede sensor een valse waarde geeft en dat hierdoor de injectie/motorstand naar hoogste niveau wordt ingesteld.
Heb ik eerder meegemaakt met een kapotte draad van de lambda bij een starlet.
Bij mij was het een keer dat ik alleen snelwegkilometers maakte met gemiddeld 120/130km.h en dat was 1 op 11.

Als ik op alleen motorcode zoek vindt ik ook verschillende uitziende uitlaten:cry:

Lassen wil ik liever niet, dat kost ook makkelijk 100 tot 150 euro.

Automaterialen geeft aan 310 tot 330 afhankelijk van euro 4 of 5.

Codes van dealer:
6q0254502r
En
6q0253059hd

Origineel bij dealer 1.100,- inclusief:fool:
 
Zo! Da's flink aan de prijs. Mag dan wel op zijn minst een rvs exemplaar zijn..?
Of je een Euro 4 of euro 5 motor hebt kun je via ovi.rdw.nl checken

Plaatjes bij uitlaten zijn niet altijd een match met de werkelijke uitlaat, dus op plaatjes zou ik niet vertrouwen!
 

Srananmang

Senior Member
Nee inderdaad kloppen de plaatjes niet, maar...
DSC_1324.JPG DSC_1326.JPG

Welke voorpijp is nu de mijne:dankje:
453253500.png

Ik dacht eerst 1a kijkend naar de nummers van dealer.
Maar lijkt idd niet op 1a en wat ik erop heb zitten, de aansluiting van 1a en de mijne.
Nu denk ik 2....

Ik ga er zo onderliggen lekker weer voor:banghead:
 

Srananmang

Senior Member
Nu ben ik toch bijna zeker kijkend naar de ophangpunten dat het 1a is en daarmee het artikelnummer dat daarbij hoort....
_20200228_175909.JPG

Ik heb een mogelijkheid vanuit Groningen die een nieuwe kan opsturen voor € 215,- inclusief. Stuur ze dit op kijken of die van hun er hetzelfde uitziet.
 
Bovenaan Onderaan