Uitlaat pot word wel heeel erg heet

Wik

Lid
Hoi.
Als je voor de auto (greenline) staat met de motorkap open,
dan zit er linksachter bijna tegen het schutboard, een soort pot.
Ik denk de uitlaat of roetfilter?
Zit allemaal hittebestendig materiaal omheen ook, dus hij mag heet worden denk ik.
Maar soms als ik thuiskom na een ritje, dan 'ruik' ik de hitte.
Ruikt soms alsof er metaal te heet word, dan krijg je zo een geurtje waarvan je denkt, hmmm das niet goed.
Ik ruik dat niet altijd, maar bijvoorbeeld gisteren was het er weer.
Dan doe ik de kap open en rond die plek is het echt enorm! heet.
Dat het plastic van de motor niet aan het smelten is vind ik een wonder, echt 'heet' dus.

Is dit normaal? herkennen of hebben jullie (greenline) rijders dit verschijnsel ook wel eens meegemaakt?

Ik weet niet of dit nu normaal gedrag is of dat ik alvast een brandblusser mee moet gaan nemen. :-)

Ik weet dat een uitlaat heet word, maar dat het dan zo gaat ruiken alsof het TE heet aan het worden is?

Greenline heeft ondertussen al 21000km er op zitten zonder problemen.

Laatste verbruik ruim 1 op 25, dus ik ben verder super tevreden.

groet
Wik
 

Wik

Lid
Ja had ik ook wel gelezen, maar er is verschil tussen heet en heel erg heet. :-)
Vandaar de vraag.
Ik lees trouwens net dat het roetfilter straks niet meer verplicht is, dus dan kunnen we die er uit slopen.
Misschien scheelt dat weer iets in het verbruik.
Ik snap deze wereld niet zo goed, eerst verplichten die dingen, en nu opeens hoeft het niet meer?

Wik
 

joergarms

Senior Member
Die hitte ontstaat simpelweg door het regenereren van het roetfilter. Oftewel; de roetdeeltjes worden verbrand met de nodige hitte als gevolg. In Zuid Frankrijk dus niet op een grasveldje parkeren, want dan kom je wel in de plaatselijke krant.

En dat verhaal van het roetfilter niet meer nodig? Heb je een bron?
 

joergarms

Senior Member
Aha, nog geen akkoord, zal vast wel een addertje onder het gras zitten. Iets van, de GL heeft een homologatie verkregen MET roetfilter, daar mag deze dan ook niet van verwijderd worden...
 

Wik

Lid
Als dat filter verwijderd word, dan kan het verbruik dus zuiniger worden ook?
Hitte kost energie dus is ook stukje verbruik?
En niet te spreken over brandgevaar.

Die hitte ontstaat simpelweg door het regenereren van het roetfilter. Oftewel; de roetdeeltjes worden verbrand met de nodige hitte als gevolg.
 

Monteurtje

Forumguru
De uitlaat direct na de turbo, in dit geval roetfilter, wordt heel erg heet. Temperatuur kun je uitlezen. Gaat richting de 700 - 800 graden. tijdens regenerenen. Heb je wel eens filmpjes gezien van een motorblok op een testbank. Als ze die maximaal belasten is het uitlaatspruitstuk roodgloeiend.
Ga er maar vanuit dat al het matriaal erom heen bestand is tegen die temperaturen.
 
het zal voor nieuwe auto's gelden, aangepast naar nieuwere normen, daarvoor zal een roetfilter niet meer nodig zijn.
Dus niet maar even je huidige roetfilter er uit slopen.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de berichten goed begrepen heb zijn autofabrikanten niet meer verplicht om via een roetfilter aan de emissie-eisen te voldoen, maar mogen ze zelf bepalen hoe ze het doen. Dat betekent dat voor auto's waar een typegoedkeuring mét roetfilter is gegeven, dat roetfilter er ook gewoon op moet zitten.

Wat de temperaturen betreft: de verbrandingstemperatuur van een gewone diesel zonder turbo ligt al boven de 900 graden, en bij een turbodiesel kan ie nog wel iets hoger liggen.
 

rlammers

Nieuw lid
Een heet metaal lucht heb ik ook wel een paar keer gehad, altijd nadat ik ca 1 1/2 uur op de snelweg heb gezeten.

Ik ruik het alleen het sterkst aan de linkerkant van de auto (bakboord) en dan vooral aan de achterkant. Op de brug zag ik dat daar de geluiddemper zit, dus heb ik het er maar op gehouden dat die gewoon heet wordt. De laatste tijd ruik ik het niet meer (inmiddels 33K gereden).
 

Cordoba

Forumguru
Als je het achter ruikt even opletten of het niet van een remtrommel komt: verschillende VAG-auto's hebben nog wel 'ns het probleem dat een trommelrem (achter dus) lichtjes aanloopt. Bij normaal rijden, merk je daar vaak zo goed als niets van, maar bij lange ritten wordt de remtrommel wel loeiheet. Je kunt het constateren als de auto met het bewuste wiel van de grond staat, en als je dan aan het wiel draait, merk je dat dat zwaar gaat of dat het wiel snel afremt.

Bij een nieuwe uitlaat kan het voorkomen dat je de uitlaat even ruikt na een lange rit, na een paar lange ritten moet dat toch verdwenen zijn.
 
Bovenaan Onderaan