Type koelvloeistof

Orange860

Senior Member
Ben van plan om komende week onze Kia Ceed (wees gerust, het is niet mijn auto) een beurt te geven.

Wil dan ook de koelvloeistof vervangen. Er zit nu blauwe in. Met dank aan de dealer.

Nu vroeg ik mij af:

Vervang ik de koelvloeistof, na het doorspoelen van het systeem, met universele blauwe koelvloeistof die ik om de twee jaar moet vervangen.

Of

Bespaar ik mij wat werk, spoel ik eea goed door en vul het af met de rode longlife vloeistof die ook in de Skoda gaat?

Advies is welkom!
 

Desperado

Forumguru
Volgens mij kun je gerust verwisselen. Als het systeem goed schoon is. Maar dat verplicht wisselen om de 2 jaar heb ik me nog nooit druk om gemaakt, dus wat dat betreft zou ik er gewoon blauwe in gooien.
 

Cordoba

Forumguru
De blauw/groene heeft chemisch een andere basis dan de roze/rode vloeistof voor o.a. de VAG-groep. Ik dacht ook wel eens iets gelezen te hebben dat er ook andere kunststoffen in het koelsysteem zitten, die andere koelvloeistof niet goed verdragen. Blauw/groene koelvloeistof in een VAG-motor is vragen om problemen, of het omgekeerd ook problemen geeft weet ik niet, maar ik zou het risico niet nemen.

Wat het vervangen van die koelvloeistof betreft: ik vraag me af wat het nut daarvan mag zijn, als we de omzet van de garage even buiten beschouwing laten.
 

Noord26

Forumguru
Da is juist het punt: voor een C'eed gaat er volgens voorschriften blauwe in. Een Kia is geen VW. Ik zie het nu niet in van onnodig iets wisselen.
 

Orange860

Senior Member
Auto moet een beurt. En bij deze km stand staat een koelvloeistof wissel.

Wilde met longlife dat de volgende keer vermijden.

Maar ik laat hem leeglopen, spoel m door en gooi er in wat er in zat. Althans, nieuwe uit de fles. Blauw dus.
 

Noord26

Forumguru
Ervaring leert dat een keer meer wisselen met normale vloeistof (ongeacht welke vloeistof) altijd nog beter is als uitgaan van het LL interval. Op langere duur. ;)
 

skodaboy

Forumguru
de meeste merken hebben 'hun eigen' kleur van koelvloeistof volgens de voorschriften.

in jouw gevallen is dit voor Kia blauw.

Renault gebruikt meestal gele koelvloeistof.
Citroên en Peugeot gebruiken groene koelvloeistof.
VAG en Opel gebruiken dan weer rode koelvloeistof.
enz...
 

EfEr

Actief lid
Ik begrijp dat ieder merk z'n eigen type, samenstelling en kleur heeft van de koelvloeistof met de garantie dat deze vloeistof geschikt is voor dit type/merk auto.
Nou zijn er legio universele garagebedrijven en ketens die zich gespecialiseerd hebben in het onderhoud van onze gewaardeerde vierwieler. Hebben deze bedrijven dan een scala aan koelvloeistoffen voor elk merk en type auto? Ik heb de indruk dat door deze bedrijven dit onderscheid niet zo maken en dat half Nederland probleemloos rond rijdt met de koelvloeistof die op dat moment voor handen was en waar de verkoper een goede marge op kon maken.
 

Desperado

Forumguru
Zo werkt het niet. Mijn werkgever had standaard rood en blauw in de bulk en afwijkende kleuren werden gewoon besteld bij de groothandel. (levertijd binnen een uur)
 

turboturbo

Forumguru
Nog een verhaal over een andere kleur:
Mijn airco monteur vertelde me dat hij de koelvloeistof had bijgevuld met een speciale koelvloeistof die gebruikt kan worden om eender welke kleur koelvloeistof aan te vullen (de radiateur moest eens los ivm vervanging van de condensor)
De kleur daarvan was...... *tromgeroffel.... pets!* - GEEL. :pieker:

EDIT: nu ik me dit bedenk; misschien voor komende beurt deze zomer maar eens alle koelvloeistof laten vervangen door uitsluitend G12++ zodat er weer louter inzit wat erin hoort te zitten....? Doe ik daar verstandig aan, of is dat overbodig?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Heb je het nu over de koelvloeistof voor de airco, of voor de motor? Ik dacht wel eens gezien te hebben dat VAGtechniek groene vloeistof heeft voor de airco, maar ben niet 100% zeker. Voor de motoren, hebben ze als VAG-specialist natuurlijk de roze/rode koelvloeistof op voorraad.
 

turboturbo

Forumguru
Koelvloeistof voor airco? Dat hoor ik voor t eerst :fool:. Zal me er eens in verdiepen hoe dat zit :lezen:. Ik dacht dat de koudemiddel gewoon door de condensor ging!?

Nee hij had het dacht ik over koelvloeistof van de radiateur; aangezien de condensor daar op geschroefd was moest hij die ook eraf halen en daarbij ging een beetje verloren zei hij....

Anyway; ik zoek volgend jaar een andere airco boer - achteraf beviel ie me toch al niet.

Maar even aan de dealer voorleggen tzt wat zij ervan denken...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Koelvloeistof/koudemiddel is maar net hoe je het noemt, bovendien gaat daar nog wat olie bij, voor de airco pomp.
Als het voor de radiateur is, zie je het ook in het expansie/voorraadvat van de koelvloeistof (daar zit normaal de roze G12/G12+/G12++ in)

Normale gebruikte naam is dacht ik koelmiddel, maar hoeveel mensen het ongemerkt koelvloeistof noemen durf ik niet eens te schatten.
 

Desperado

Forumguru
Voor de airco heet het koudemiddel, nou ja, zo wordt het voornamelijk genoemd.
Trouwens.....weet je wel hoeveel mensen een radiator en een aircoradiateur in hun auto hebben :tegek:
 
Bovenaan Onderaan