Tweedehands 1.6 of 2.0 TDI kopen

fiestaman

Forumguru
Ik zou voor de 2.0 kiezen, maar ik woon in België, dat is allemaal anders denk ik.
Maar toch, qua verbruik ben ik verschoten. Als ik rit van 50km doe, 40km autostrade, 10km 70/u baan, zit ik op 4,7l.
Wat dik ok is voor 2l dsg

Good luck!
 

andrehj

Forumguru
De oudere 140 pk 2.0 TDI varianten hebben nog geen moderne common rail, maar zo'n herriemakende pompverstuiver. Die zou ik dus links laten liggen.
Dan over de keuze tussen 1.6 en 2.0: De 1.6 is zuiniger, MITS je niet te snel rijdt. Op hoge snelheid (boven de 120, of misschien ligt de grens nog wel lager) gaat het verschil naar nihil, omdat de 1.6 dan te hard moet werken.

Overigens zou ik nog maar eens heel goed nadenken over je aanschaf, want ondanks dat die RS wat meer verbruikt, ga je met je "nieuwe" S2 veel meer afschrijven, zodat je maandlasten grofweg gelijk zullen blijven.

Rekenvoorbeeld met wat aannames over de afschrijvingen:

Uit je verhaal maak ik op dat je huidige O1 RS nu een waarde heeft van zo'n 5000 euro. Over vier jaar is dat misschien 2000 euro, wat een afschrijving geeft van 750 euro per jaar.
Verbruik 1:12. Bij 30.000 km dus 2500 liter, maal € 1.70 is 4250 euro per jaar.
Wegenbelasting (afhankelijk van provincie): 680 euro.
Totaal 5680 euro.

Op een S2 van 16.000 euro schrijf je in de komende 4 jaar misschien wel 12.000 euro af, dus 3000 euro per jaar.
Verbruik 1:18. Bij 30.000 km dus 1667 liter, maal € 1.40 is 1190 euro per jaar.
Wegenbelasting (afhankelijk van provincie): 1600 euro.
Totaal 5800 euro.
 

Connexie

Forumguru
@andrej: Dat is inderdaad een redelijk valide rekensommetje, waarbij het verschil marginaal is. Wat je echter overhoud is het onderhoud (en natuurlijk rente over 11.000 Euro aanschafwaarde van de S2) voor de cijferfetisjisten onder ons).
Als de O1 RS al wat ouder is, zal er voldoende onderhoud langs gaan komen. Dit kan de eigenaar wellicht goed inschatten (wat is al gedaan, wat komt er normaliter nog een keer aan).
Als je de vervanging nog een jaar uit kunt stellen en geluk hebt met onderhoud, verdien je zowiezo.
Moet je wel over de geestelijke en financiele aanslag van 100 Euro bezine / week heen kijken...
 

eriktv

Forumguru
Ik ben ook zeker een rekenaar en heb alle cijfers van de huidige auto's paraat. We hebben nu echter besloten om van twee O1's van 2003 terug te gaan naar één nieuwere auto. Maandelijkse lasten waren altijd €170 mrb / €42 verzekering wa+. Met een Superb gaan we naar €137 mrb / /€49 allriskverzekering. Goedkoper

Qua verbruik verwacht ik hetzelfde of iets gunstiger dan de oude diesel. Onderhoud zal uiteraard minder zijn (ook al hebben we feitelijk nog maar weinig schokkends gehad).

Samenvattend: door €6000 bij te leggen hebben we een veel jongere auto, die waarschijnlijk minder reparaties zal vergen en meer rijplezier zal bieden. Een jaar RS rijden was erg leuk, maar 99% van de tijd zal ik hem zelf niet missen. Waarom een Superb? Gevoel. Mooie auto en groot, fijn voor onze tripjes naar Tsjechië, Zuid-Duitsland en vakanties.

Terugkomend op mijn aanvankelijke vraag: qua betrouwbaarheid geen wezenlijke verschillen. Ik neig nu vanwege onze Autobahnkilometers naar een 2.0TDI, maar denk ook dat ik met een 1.6 prima tevreden zal zijn. Er staat nu een 2.0 te koop in de buurt, ik zal eens proefritten gaan maken om de beide blokkem te vergelijken. Bij eventuele verliefdheid knoop ik in mijn oren dat ik eerst informatie zal inwinnen over het betreffende blok. 100% kloppende historie is sowieso een absolute eis als ik een auto koop. Ik houd jullie op de hoogte, tot zover dank.
 

Octavia32

Forumguru
Ga voor de 2.0 heel fijn blok en lekker wat koppel en al helemaal naar chiptuning, dan loopt die ook weet iets zuiniger
 

Connexie

Forumguru
Op de Autobahn ga je de 2.0TDI zeker missen. Het schiet met een 1.6TDI echt niet op. Maar als je dan eenmaal op snelheid bent, knort ie comfortabel. Tijdens de vakantie, volle bepakking en bak op het dak was het op de Autobahn echt mikken bij het inhalen en de snellere mannen voor laten gaan. Met de 2.0TDI heb je meer kans en rij je niet continu met het gevoel dat je financieel gedreven wat hebt moeten laten.
Denk dat je wat dat betreft zeker voor een 2.0TDI moet gaan. Maar een mooi complete 1.6TDI met weinig km's, voor een nette prijs: proefrijden en zien of het bevalt. eventueel daarna kietelen met een chippie, zit je ook rond de 140 pk.
:pieker:
 

mwhite

Forumguru
ik heb een 1.6 weliswaar met chip en kan goed meekomen..
ook afgelopen zomer met caravan 1100kg met gemak 120 met verbruik van 1:9
woon-werk 50km enkeltje 1:18
 

Connexie

Forumguru
Helaas staat mijn werkgever geen chip toe. Dat is dus een wezenlijk verschil. En een ABT-chip is ook niet direct een privé oplossing, gezien het prijsverschil met bijvoorbeeld JD. Als leaserijder moet je nu eenmaal de garantie intact laten.
Een 1.6tdi (met garantie bij aanschaf) geeft vergelijkbare zorgen, dan is een 2.0tdi ineens minder vreemd.
 

DeVisdude

Senior Member
Ik rijd mijn S2 combi "groenelijn" sinds 4500km, en ik moet zeggen dat die opvallend goed weg komt met die motor. Tja... je moet er geen strepen mee willen trekken.
 

Bakkertje

Forumguru
De keren dat ik met mijn Superb groenestreep in DE kom gaat ie redelijk vlotjes tot aan de 180, daarboven moet je aardig geduld hebben. Ik heb hem zelfs een keer op 217 km/uur gehad (bergaf dat wel) Op een vlakke weg haal ik met m'n S2 ook de 200. En daarmee hoef je je zelfs op de autobahn niet te schamen.
Ook een 2.0 TDI komen ze vlot voorbij met de 530's dikke E klasses en A6-en, maar dat zijn er doorgaans niet zo heel veel.

Op de Nederlandse wegen vind ik het al helemaal prima. Maar goed ieder z'n ding natuurlijk.

Ow en doordeweeks alleen rijd ik gemiddeld 1 op 21 a 22, stuk provinciaal, 120 km snelweg en 100 km snelweg.
 

fiestaman

Forumguru
En, al meer te weten gekomen ivm je keuze? ;)
Niet makkelijk, de ene zegt zus, de andere zo.

Ik heb toen ik mijne moest kopen ook getwijfeld. Stond heel lang boven aan, de greenline, waarom: aankoopprijs ok, verbruik ok, tax ok.
Dan toch maar gaan rijden met een 2l. De dag erna terug gebeld naar de garage, verkocht! :D
Dit omdat het ook een dsg was, zeg ik er wel bij. Mss dat ik bij een manuele 2l bak neen had gezegd en de 1.6 zou genomen hebben... :sterretjes: Keuzes hé :jaja:
 

eriktv

Forumguru
Gezien de ervaringen m.b.t. betrouwbaarheid kon ik niet bij voorbaat een rationele keuze maken, dus ik heb van de week proefritten gemaakt in een 1.6 en een 2.0. Ik ben zeker positief verrast door de 1.6 en beide blokken nodigen (mij) uit tot rustig rijden. De vermogensopbouw is zoveel gelijkmatiger dan de 1.9!

Mijn conclusie: 1.6 voldoet voor mij prima, de plus van de 2.0 is de zesbak voor onze Autobahnkilometers. Ik blijf rustig rondkijken en kijk vooral naar het totaalpakket. Voor een 2.0 zal ik in Duitsland kijken, maar als ik een mooie 1.6 zie staan in NL is dat ook zeker een optie.

Tip voor zoekenden: de 2.0 die Nienhuis in Midwolde uit Duitsland heeft gehaald ziet er erg netjes uit! Niet mijn uitvoering, dus ik durf hem hier te delen ;)
 

andrehj

Forumguru
Heel recent stond er hier een erg mooie 2.0 TDI DSG Elegance uit België te koop. Daar had je volgens mij een erg goeie koop aan gehad.
 

GugiSuperb

Nieuw lid
Eriktv

Na jaren een O1 1.6 comfort (tot 330.000 km) te hebben gereden hebben wij in mei van dit jaar een SII gl 1.6 tdi uit 2011 gekocht. Elke keer dat ik er in mag rijden vind ik het een genot. Het is inderdaad geen strepen trekker, eigenlijk best fijn, dat past toch niet bij mij. Een grote auto en specifiek een superb rijdt erg lekker. Wij halen verbruiken tot 1 op 24. Het lange gemiddelde staat op 1 op 21. Erg grappig met zoeen grote auto met slechts 105 pk en dan toch lekker rijden.
Voor ons voldoet de 1.6 tdi ruimschoots
 

GugiSuperb

Nieuw lid
Op Spritmonitor heb je zelfs iemand die 4.37 l per 100 km gedurende 170.000 km heeft verbruikt. :thumbsdown: Zijn Username is Veloplus.... Trapt deze persoon zelf bij of zo? http://www.veloplus.ch/AlleProdukte.aspx :pardon:
Het geheim van zuinig rijden is niet remmen....
We hebben de auto sinds mei. We gaan het koude seizoen in en daarmee neemt de luchtweerstand en wrijving (rolweerstand en motor) weer toe en zal het verbruik ook toenemen.
Sorry for the off topic eriktv. Ik ben gewoon erg enthousiast over de Superb 1.6tdi greenline.

groet Gugi
 

peterrapid

Forumguru
Sorry maar ofwel rijdt die gast continue 90 voor heel lange afstanden maar dat verbruik is nogal onrealistisch denk ik. Een Seat Leon met 1.6crtdi motor dus zo goed als dezelfde als in de Superb verbruikt gemiddeld al tussen de 4.5 en 5l en hij weegt dan nog eens een stukje minder ...
 

eriktv

Forumguru
Gisteren ben ik bij R&S Auto's in Groot-Ammers geweest, omdat ik daar toch in de buurt was. Bij elke zoektocht op occasionsites komen hun Octavia's en Superbs bovenaan door hun scherpe prijs. Nog even een proefrit gemaakt in een O2FL 1.6TDI en tot de conclusie gekomen dat ik vooral geduld moet hebben.

Het probleem is namelijk dat ik bij inruil tot nu toe aanzienlijk lagere biedingen op mijn RS krijg dan ik dacht. Zou neerkomen op een afschrijving van een kleine €4000 in 1 jaar / 8.000km. Ik ga dus eerst wachten tot ik de RS verkoop met het zoeken van een nieuwe, want ik kan niet geloven dat ik zelf zo weinig zal vangen. Voor dat geld kan ik aardig wat tanks V-Power tanken :facepalm:

Blijf een lichte voorkeur voor de 2.0 hebben, die ik dan uit Duitsland zou (moeten) halen, maar als de perfecte uitvoering in een 1.6 te koop komt laat ik die niet staan.
 

Tafkah

Forumguru
Sorry, ben ik weer.. Ervaringsdeskundige in 1.4TSI en 1.6CRDI ...:D

Mocht je tegen een 2014 1.6 Groene lijn aanlopen, maak dan eerst wel even een proefritje. Om deze in de 20% te krijgen hebben ze aardig wat truukjes uitgehaald. Vooral de 6 versnellingsbak is niet een aanwinst voor de auto.
Dat % geneuzel heb je als particulier niets aan, maar bepaald wel de rij-eigenschappen van de auto. Als particulier heb je wel weer vrije keuze.. :deuk:

Met een beetje netjes rijden is 1:20 overigens redelijk makkelijk mogelijk, en zelfs beter zit er in (weer, file, afstand en snelheid beinvloeden het wel).
(1:10/11 met 1200kg sleurhut + 4 fietsen op het dak).
 

DeVisdude

Senior Member
Yup, die 6e versnelling is niet veel bijzonders.
Hopelijk kan vagtechniek daar komende zaterdag verandering in brengen ;)
 
Bovenaan Onderaan