Twee verschillende achterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemo

Senior Member
Hi guys :)

Na een grondige inspectie van mijn auto nadat ik mijn dakdragers had gemonteerd, kwam ik erachter dat ik twee verschillende achterbandjes heb. Geen idee waarom dat zo is, ik vraag me alleen af of het mijn rijcomfort verminderd.
Als reserveband heb ik een Pirelli waarvan (waarschijnlijk de andere helft van het duo) de ander dus al onder de auto zit. Nu lijkt het me niet de bedoeling dat ik mijn reserveband eronder zet, maar ik vind dit wel apart waarom het zo is.
Is het ook niet een soort van verplicht om dezelfde achterbanden te hebben?

cvegreen

Forumguru
Hier in België mag het niet dat je met 2 verschillende banden op 1 as zit. tussen achter en voor mag het een ander merk zijn maar bv op de achteras moeten links en rechts hetzelfe merk en type zijn. Zelfs de profieldiepte moet ongeveer gelijk zijn. Voor ook natuurlijk . Maar voor het merk pireli en achter bv michelin dat mag maar links achter pireli en rechts achter michelin mag niet . Op mijn hyundai accent zat voor toyo en achter een ander ongekend merk (ben het merk vergeten) , dat raakte zonder problemen door de keuring .

Gieliovd

Forumguru
Naar ik weet is het niet verplicht in Nederland. Het is alleen wel aan te raden voor de veiligheid.

Voor de rest ziet het er niet uit.

nemo

Senior Member
Precies, het ziet er niet uit.

Hoe meet ik de profieldiepte op? Er zitten zoveel profieldingetjes in. Is er een bepaald punt (rand/midden?) waar je dat moet meten? En wat is het wettelijk minimum?

cvegreen

Forumguru
Naar ik weet is het niet verplicht in Nederland. Het is alleen wel aan te raden voor de veiligheid.

Voor de rest ziet het er niet uit.

Amai , hier in België willen ze zelfs nog verder gaan . Ze zouden willen dat op gans de wagen altijd hetzelfde merk type zit en ook ongeveer over alle 4 de wielen evenveel profiel op de banden. Dat wil dus zeggen dat je iedere keer als je banden zou leggen er meteen 4 moet doen. Er is gelukkig veel protest op.

cvegreen

Forumguru
Precies, het ziet er niet uit.

Hoe meet ik de profieldiepte op? Er zitten zoveel profieldingetjes in. Is er een bepaald punt (rand/midden?) waar je dat moet meten? En wat is het wettelijk minimum?

Hoe het zit in Nederland weet ik niet , maar van als er 1 blokje gelijk komt met het loopvlak is de band aan afkeur toe en moet dan dus vervangen worden . Door de wet moet je er dan ook meteen 2 doen, wat meestal toch ongeveer evenveel slijtage vertoont tussen links en rechts.

Gieliovd

Forumguru
Je hebt soms slijtage indicatoren doordat een bepaald profiel anders gekleurd is of ondieper dan de rest.

Je kunt het meten door midden op je band ergens tussen het profiel een meting te doen.

Dit kan met een speciale profielmeter of met een schuifmaat. Met een duimstok of rolmaat ben je zo aan het klooien...

Jochus

Actief lid
Misschien was die ene band ooit je reserveband, en ligt die die stuk is nu als reserveband? ff controleren of ie niet volgespoten is met schuim ofzo? Dan zou je 'n reden hebben om te klagen bij je verkoper...

En zoals cvegreen zegt, hier in Belgie moet je gelijke banden hebben per as. En ik denk niet dat dat zomaar zonder reden is!

Gieliovd

Forumguru
Iets vergeten: Het wettelijk minimum voor profieldiepte in Nederland is voor personenauto's 1,6 mm.

Fabia

† In Memoriam
Ik zou de twee achterbanden vervangen door de voorbanden en voor nieuwe banden nemen. Ik zou niet graag met twee verschillende banden op een as rijden.

Gieliovd

Forumguru
Goed plan ja. Veertien inch bandjes kosten toch niet zoveel. Mooi een setje Michelin Energy eronder ofzo.

Vacaro

Senior Member
Amai , hier in België willen ze zelfs nog verder gaan . Ze zouden willen dat op gans de wagen altijd hetzelfde merk type zit en ook ongeveer over alle 4 de wielen evenveel profiel op de banden. Dat wil dus zeggen dat je iedere keer als je banden zou leggen er meteen 4 moet doen. Er is gelukkig veel protest op.

Even puntjes op de i zetten: gevonden op de website www.wegcode.be

-Banden op dezelfde as moeten momenteel dezelfde afmetingen, loadindex en snelheidsindex hebben.
-De profieldiepte van de hoofdgroeven van de banden moet minstens 1,6 mm bedragen over 3/4 van het loopvlak. Deze profieldiepte is noodzakelijk om de grip op het wegdek te kunnen garanderen. De kanten van het profiel doorbreken bij regenweer de waterfilm en de groeven zorgen voor de afvoer van het water. Op die manier wordt het droge contactoppervlak met de weg zo groot mogelijk gehouden.

Weet ook dat op dezelfde as geen radiaal en diagonaal banden mogen.

purk

Senior Member
als ik het zo lees dan lijkt het erop dat je niet twee de zelfde merk banden op een as moet hebben.

Wel maat, loadindex en snelheidsindex.......zolang je je hier aan houd is er geen probleem en maakt het echt niet uit of er twee verschillende merken banden op een as zitten.

OOk is het niet toegestaan in nedereland om een radiaal en een diagonaal band op een as te hebben. APK afkeur.

Mark

Banned
als ik het zo lees dan lijkt het erop dat je niet twee de zelfde merk banden op een as moet hebben.

Hier in België moet dit wel, anders heb je een rode kaart op de keuring.
Dit geld trouwens ook voor aanhangwagens die je aanbied ter keuring, links en rechts op dezelfde as dezelfde type banden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan