Tussencategorie bijtellingen

tomh

Nieuw lid
Ik rij een Fabia 2 1.4 16V van de zaak en nu hoorde ik vanochtend dat er waarschijnlijk een categorie bijkomt voor de bijtelling. Eerst was het zo dat de zuinige auto's 14% bijtelling betaalden en de rest 25%. Nu hebben ze een categorie er bij bedacht met 20% bijtelling. Dit kan de automobilist enkele honderden euro's per jaar schelen. Helemaal blij keek ik dit vandaag na op het internet, blijkt dat dit alleen geldt voor auto's met een CO2 uitstoot van 111 tot 140 gram CO2 per gereden kilometer. De gegevens op gezocht van m'n Fabia, blijkt die 155 gram uit te stoten... Val ik nog niet in die goedkopere categorie! :mad:

Kan er niet wat aan de uitstoot van de auto gedaan worden zodat ik wel onder die 140 gram uit kom?
 

redfoxert

Senior Member
De uitstoot word niet op individuele basis bekeken maar men kijkt naar de opgaaf van de fabrikant. Voor jou zal er dus niets anders op zitten dan gewoon die extra 5% te slikken of met je lease maatschappij tot een overeenkomst komen voor een andere wagen welke wel binnen de marge valt.

Overigens kunnen de autos die normaliter binnen de marge vallen door de berijder ook flink afgetrapt worden met een hoger verbruik en dus uitstoot. De opgave van de fabrikant is dan ook een gemiddelde.
 

LenK

Forumguru
Hier is al een draadje over en wel onder Off topic want het gaat niet over Fabia of Skoda alleen.
In dat draadje wordt ook de inbouw van GasFX mbt de 20% bijtelling besproken.
 

tomh

Nieuw lid
Ohw, die had ik niet gezien. Ik kijk eigenlijk alleen in het Fabia 2 gedeelte namelijk... ;) Maar dan mag deze van mij wel weg anders, ik kijk wel verder in de andere (waren ook al meer reacties op :) )
 
Bovenaan Onderaan