Turbo revisie, tweedehands of toch nieuw?

Scodah

Lid
Hallo allemaal,

Mijn 02C uit eind 2012 (1.2tsi cbzb) heeft wat turbo issues, al best een tijdje eigenlijk.

EPC gaat af en toe branden, turbo druk valt weg, contact uit > aan en weer door.
Goed is het niet natuurlijk.

Ding heeft inmiddels 180k gelopen waarvan ruim 80k bij ons.

Bij het uitlezen was de melding mechanisch defect turbo, de code zelf heb niet ik ook al stond ik er langs ...

We hebben besloten omwille van de auto prijzen om nog even door te rijden met de auto. De ketting is deze week vervangen (zat nog <1mm marge in de rek), en dat de koppeling een keer komt nemen we ook voor lief.

Dan de turbo.
Nieuw via onze garage, grofweg 1100/1200 piek ex montage.
Tweedehandse pik je mee voor zo'n 350 na goed zoeken.
Revisie kost ongeveer hetzelfde.

Mijn dilemma is het volgende. Maan garagehouder is actief in de rallysport en heeft via die kanalen een goede contact die o.a. turbo revisies doet. Die man begint er niet meer aan bij deze type turbo.

VAG techniek doet niets met turbo revisies bij deze motoren omdat ze er naar eigen zeggen te veel problemen mee hebben gehad.

Wat is wijsheid? Als de auto net 4 jaar was geweest, was het direct een nieuwe geworden maar het verschil op deze leeftijd kan ik voor mezelf moeilijk verantwoorden

Mijn garage wil een uitzondering maken en een andere turbo voor me monteren als ik die zelf aanlever (eigen voorstel).

Daarnaast weet ik dat mechanische defect aan de turbo vaak aan de actuator/wastegate stang ligt. Is dat iets wat je zelf kunt vervangen zonder vag gereedschap/software?

En kunnen jullie ervaringen / advies geven over het wel of niet reviseren van de turbo (zal dan ruilen worden voor een opgeknapte) of een 2dehandse monteren?

Vind 800piek verschil toch behoorlijk, zoals gezegd vooral voor deze auto.

Bedankt!
 

eriktv

Forumguru
Lastig vraagstuk, misschien weet iemand of je bij een revisie iets kunt verbeteren waardoor je de genoemde problemen kunt voorkomen? Of dat er bij nieuwaanschaf een verbeterde versie beschikbaar is? Als er zo vaak problemen mee zijn kan ik me voorstellen dat een slim bedrijfje daarop inspeelt.
 

Scodah

Lid
De problemen waarover ik lees lijken vaak een soortgelijke oorzaak te hebben. Maar volgens mij komt het niet vaak genoeg voor om er een verbeterde versie van te maken. Al zeker niet met een uitlopend model (zo zal ik het zelf maar even noemen :tongue:).

Aan de andere kant zou een turbo normaal gesproken een auto leven mee moeten kunnen. De garage heeft laatst precies dezelfde auto ingeruild die probleemloos 400k heeft gelopen. Onderhoud uitgezonderd natuurlijk.

Ik vraag me alleen af of een revisie echt zo vaak mis gaat. Of dat een tweedehandse die niet open is geweest zo'n onverstandige keuze is in dit geval.
 

Tees

Donateur
Over of er updates van de turbo geweest zijn: jazeker!
In de O2 CBZB zelf zijn al 4 verschillende versies gemonteerd (en daarnaast 2 verschillende types van elke versie, kan niet zien wat t verschil is). De originele versie liep tot 5/2010, toen is op 5/11 weer een nieuwe versie gekomen en later die maand weer, en op 11/11 wéér. De versie van 11/11 is in 2016 vervangen door een nieuw type.

Het onderdeelnummer is 03F145701, de bovengenoemde versies hebben, in volgorde, de letters F, G, M, H en K gehad, het andere type had ook nog een X erachter. De meest recente versie is met letter R(X). Ik zou denken als je een R-model kan vinden op de sloop, met 100k oid op de teller, dat dat geen slecht idee is.

Wat betreft jouw probleem: de actuator geeft idd vaak problemen, maar dat is een onderdeel dat los vervangen kan worden (heeft een eigen onderdeelnummer). Dat onderdeel is véél goedkoper dan de hele turbo, dus ik neem aan dat jouw garagist daarnaar gekeken heeft (zo te horen snapt ie er wel wat van). Maar de foutcode zou daar ook uitsluitsel over kunnen geven.
 

Scodah

Lid
Mijn versie is de 03f145701k. Even goed inzoomen maar het staat er echt :) 20221204_113920.jpg

Dat de auto gechipt is, zou dat met het vervangen van de turbo nog iets uitmaken? Chippen gebeurt in de ecu toch? Of iniedergeval niet in de mahle unit van de turbo, laat ik het zo stellen.

De K is dan ook al een van de meest recente versie begrijp ik. Daar zouden de meeste updates iniedergeval in moeten zitten en zou het 1 op 1 over kunnen.

Iemand enige idee war de r update is geweest ? Om een idee te krijgen wat ik dan "mis"?
 

Tees

Donateur
Dat soort dingen worden over het algemeen niet publiek gemaakt. VAG brengt elke maand wel nieuwe versies van onderdelen op de markt, ik denk dat ze dat niet allemaal toelichten. Maar dit wordt over het algemeen om 2 redenen gedaan: er is een probleem gevonden in een van de onderdelen, of ze kunnen bepaalde onderdelen niet meer krijgen en moeten dus het ontwerp ietsjes aanpassen.
 

Scodah

Lid
Hmm ik las nog iets interessants..


Zou het schild voor de turbo makkelijk te verwijderen zijn na al die jaren? Zit met vrij dikke bouten vast, van wat ik me kan herinneren ongeveer m8. Die zal je niet snel kapot draaien.

En remmenreiniger op het asje spuiten aan de kant van de actuator, kan ik daar veel mee om zeep helpen denken jullie?
 

Eltjo

Forumguru
Ik denk ook, net zoals zelf aangaf, dat de turbo actuator wel eens een mechanisch probleem zou kunnen geven omdat ik de indruk krijg dat het niet altijd problemen geeft.
De mechnische werking van de actuator zelf is makkelijk te testen; het is immers een blaasbalg die met wat druk erop moet werken en dicht moet zijn. Daar zijn vast youtube filmpjes over te vinden. Het kan ook zijn dat het mechaniek van de variablele turbokleppen zwaar gaat. Ook daar heb ik filmpjes van gezien.

Als het de turbo zelf is die echt vervangen moet worden, moet je de montagekosten in het oog houden voor het geval je voor een gebruikte turbo gaat, zoals tees voorstelt. Hoeveel km’s nog te rijden, kans dat die nogmaals vervangen moet worden (door een gebruikte turbo) en montagekosten, t.o.v. het verschil in aankoop nieuw-gebruikt.

Remmenreiniger lijkt me weinig schade kunnen, maar of het roest ook verwijdert... Ik zou daarna inspuiten met wd40 o.i.d.
Tuning zit idd in de ecu.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Heeft een CBZB variabele turboschoepen? Ik dacht dat dat voornamelijk in zwaardere turbomotoren en TDIs zat?
 

catch me

Forumguru
Deze heeft geen variabele geometrie maar een klep die open en dicht gaat, probleem bij dit type turbo is dat er teveel speling komt op de as waardoor deze kantelt in het uitlaatspruitstuk en hierdoor klemt. Gevolg druk te hoog of te laag. Mede hierdoor kan de actuator ook stuk gaan. Deze wordt elektrisch bedient echter inwendig zijn de tandwieltjes van kunstof en de tanden gaan dan stuk.
Persoonlijk zou ik voor een gereviseerde gaan omdat hierbij vaak een nieuw uitlaatspruitstuk gebruikt wordt en nieuwe core uiteraard.
Je kan ook kiezen of kijken voor een nieuw uitlaatspruitstuk als de turbo en de actuator verder nog oké zijn, scheelt aanzienlijk geld en is als de turbo gedemonteerd is makkelijk te wisselen.
Let wel op welk type uitlaatspruitstuk erop zit namelijk met een rechte of schuine flens.
Een goede gereviseerde turbo zal rond de 400/450 ex de btw en actuator zijn.
Alleen een nieuw uitlaatspruitstuk rond de 200,- ex btw

 
Laatst bewerkt:

Scodah

Lid
Hmm dus dat is ook nog een optie zo te lezen.

Is het niet zo dat een turbo alleen met vag apparatuur te monteren is? Las dat er grote kans is dat de actuator anders direct doorfikt. Dat weerhoudt me er nogal van om er zelf aan te gaan pielen.

Vind een beetje sleutelen anders prima, remblokken, schijven, vering enzo lukt ook prima dus gelukkig niet helemaal 2 linker handen.
 

catch me

Forumguru
Dat hoeft bij deze niet, wel nieuwe pakkingen bestellen en GEEN vloeibare pakking gebruiken.
Inlaat en uitlaatdeel zitten "koud" tegen elkaar, op het uitlaat (spruitstuk) zit een klein pas pennetje, geheel kan dus maar op één manier erop. Kan niet misgaan.
Misschien handig om bij de eigen turbo de actuator los te koppelen en de speling te bekijken op de wastegate klep. Hoef je de turbo zelf niet voor te demonteren, wel het hitteschild
 

Scodah

Lid
Nederland wordt steeds slimmer :shutup:

Ik denk dat ik m wel heb.
Schild eraf en voelen of de as "aan" zit. Als daar speling op zit gaat waarschijnlijk de wategate niet ver genoeg open onder druk en schiet de boel in de noodloop bij overdruk.

Voor alsnog lijkt dat me de meest logische scenario. Bij rustig rijden is er doorgaans nix aan de hand. Bij veel schakelen of meer vermogen vragen treedt het probleem op, nu ik er over nadenk meestal ook rond de 3000 toeren.
Dat is volgens mij ook ongeveer het moment dat de turbodruk al vrij hoog is en de wastegate de boel eigenlijk flink moet gaan compenseren.

Zou een VAG techniek zo'n wastegate kunnen afstellen? Dat komt vrij nauw op bar lees ik i.c.m. de actuator.

Symptomen klinken iniedergeval overeen te komen met de wastegate. Of het is wellicht verstandiger om gelijk de spruitstuk te vervangen, dan is de wategate meteen vervangen en ook de drukveer die m dicht houdt.

Als ik voel hoe soepel dat asje met de hand te bewegen is lijkt het me sterk dat de oog waaraan het vast zit is uitgelubberd.
 

catch me

Forumguru
Bij dit type is er niks af te stellen, er zit geen verstel mogelijkheid op de actuator en wastegate klep.
Alles hangt samen met hoeveel speling er op de as van de wastegate klep zit of die van de actuator.
Maar meestal is het de as van de wastegate klep waardoor deze problemen komen.
Deze week hadden we een klant waarvan de speling op de wastegate teveel was, maar waar ook de het gat waar de actuator op de wastegate klep zat volledig uitgesleten was. Dat werd een gereviseerde turbo met nieuwe actuator.....
Ik zou in jou geval eerst eens kijken wat er precies defect is, hitteschild eraf en speling van de as van de wastegate klep bekijken.

 

Scodah

Lid
Eindelijk eraan toegekomen om eens te gaan kijken. Bouten van de schild komen gelukkig goed los na al die jaren :).

Kap kan niet helemaal op zij, de lambdasonde zit er doorheen/ in de weg.

Qua speling op de wategate klep, is alles te veel?
 

catch me

Forumguru
Hangt er van af hoeveel. Je zal de actuator los moeten koppelen van de wastegate klep om goed te kunnen beoordelen hoeveel speling op de as zit en of er een punt in de draai beweging van de as zit waar deze bv meer "kantelt " dan draait en dan te zwaar draait zodat de druk te hoog wordt.
 

Scodah

Lid
Laatste update, ding is gaar is de samenvatting .

Auto is weer bij de garage geweest voor een lekkage en ze hebben gelijk het schild losgehaald en goed gekeken.

Heb er een foto van gezien en de borgring die de actuator aan de wastegate vast houdt past bijna horizontaal door het gat heen. De nok aan het einde van de actuator zelf was ook flink versleten dus het zaakje doet nu zomaar wat.

Dus spruitstuk en actuator moeten worden vervangen.

Die 2 bij elkaar opgeteld kijk ik toch weer meer richting een gereviseerde.

Mag ik hier vragen of iemand ervaring heeft met lr turbo in weert?
 

Maggy

Forumguru
Keertje turbo gekocht voor een 530D, 1e turbo lekte olie, geen probleem, omgeruild. (Dat wil je natuurlijk niet= extra gezeik, en arbeid) Zijn revisie exemplaren. Wel vriendelijk toendertijd, 4-5 jaar terug.
 

Scodah

Lid
Idd de extra arbeid ja, ik kan wel iets maar hoor te veel wisselende verhalen over het wel of niet moeten afstellen na montage, dus dat laat ik doen. Is toch telkens krap 500 extra.

Bedankt voor je reactie
 
Bovenaan Onderaan