Turbo problemen

wimhensen24

Nieuw lid
Beste mensen. Ik heb sinds 2010 de Greenline diesel in bezit. Prima auto. 66.000Km op teller, service beurten op tijd(niet altijd bij dealer)Ben een rustige rijder. Het probleem. Reed met 5 volwassen op 80 km weg en op een zeker moment viel de trekkracht weg. Voorgloeilampje en motormanagement gingen branden. Kwam heel langzaam op snelheid, maakte weinig toeren. Naar garage en die dachten dat het een lekke slang van de turbo was. Kon gewoon naar huis rijden. Onderweg 3 mensen afgezet en constateerde dat ik weer snelheid kreeg. Motormanagement bleef echter wel branden. Volgende dag naar plaatselijke Skoda garage. Auto uitgelezen en gereset. Alles slangen en kabels gecontroleerd. Nu lijkt het probleem weg te zijn, echter men deelde mij mede dat het mogelijk de turbo is die stuk is. Duur kosten plaatje. Iemand een idee/ervaring met dit probleem. Kan zo'n storing vanzelf oplossen?? Ben een beetje handig met sleutelen, kan ik zelf een turbo vervangen(scheelt heel veel Euries).
 

Havana

Forumguru
Door een gereviseerde te nemen kun je sowieso al honderden euro's besparen. Dealers monteren altijd nieuwe. Via de Duitse eBay kun je mooie exemplaren bemachtigen. Je oude turbo moet je dan terugsturen.

Met het monteren heb ik zelf weinig ervaring, maar volgens mij is het geen rocket science. Maar dat weet @Antera denk ik beter.

Maar ik zou eerst zeker willen weten dat het wel de turbo is. 66k is wel heel weinig voor een turbo, die zou toch minstens 200k mee moeten gaan...
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Begrijp ik het goed dat je auto weer normaal reed/liep toen je je passagiers afgezet had?
 

woutr

Forumguru
Dan lijkt het mij niet de turbo te zijn anders had je dat wel gemerkt. Een turbo die stuk gaat met 66000 km lijkt me ook sterk. Je auto is in een noodloop gegaan denk ik, nu nog uitzoeken waarom ;)
 

Michelv.

Forumguru
Dan schiet de auto in noodloop, grote kans dat het met het reinigen van het inwendige van de turbo te verhelpen is (vastzittende regeling die je schoepen aansturen), dit is een kostenplaatje van rond de 300 euro, zou even contacten met Vagtechniek daarvoor. Lijkt me niet dat een turbo met 66.000 al kapot is namelijk, hoewel het altijd kan natuurlijk.

Bij de dealer doen ze dit niet en vervangen ze gelijk de turbo, wat waarschijnlijk dan 1500 kost.
 

wimhensen24

Nieuw lid
Inderdaad noodloop. Prijskaartje van 1700 Euro........:sterretjes:Maar de opties die jullie aandragen ga ik zeker uitproberen. Bedankt.:thumbsup:
 

Schep

Forumguru
Daar zou ik ook op inzetten.
Afdoppen, wegschrijven en weer door.

Ook een dusdanig vuile EGR klep vind ik met 66.000 km best snel, aan de andere kant, met 10.000 km per jaar zullen er redelijk wat korte stukjes gereden zijn, dat wil je zo'n dieseltje ook niet aandoen.
 

oco1979

Forumguru
Zowel kort als lang hebben last van.
Beetje change hebben.
Na software update is de kans "zeer" groot.(antisjoemelsoftware)
 

wimhensen24

Nieuw lid
Op advies van een Skoda monteur GEEN software opdate(sjoemelsoftware)laten uitvoeren i.v.m. schade aan een bepaalt onderdeel. Zeer betrouwbare monteur(buurman). Maak ook gebruik van brandstoftoevoeging(reiniging) dan toch EGRKLEP?????of heeft dat er geen effect op. En Ja inderdaad kleine afstanden, maar ook grote, naar buitenland en 8x per jaar naar Friesland vanuit Den Haag. Lijkt me toch wel dat de motor dan 'schoon'brand......:thinking:
 

Spinal

Forumguru
Zonder foutcodes is het lastig advies geven. In geval het de turbo is zal de foutcode waarschijnlijk zijn te weinig of te hoge turbodruk vanwege vastgekoekte internals, dan gaat hij in noodloop. Dat heb ik zelf ook gehad. EGR klep heb ik geen ervaring mee
 

wimhensen24

Nieuw lid
bedankt voor je reactie Spinal. Blijft echter het vreemde verhaal over de passagiers die de auto hadden verlaten. Toen kreeg ik het idee dat het probleem over was en dat ik weer power had. Na het bezoek aan de garage(diagnose) blijven alle lampje op dashboard uit........en rijdt de auto weer als van ouds.....
 

Spinal

Forumguru
De foutcodes blijven in het geheugen staan dus als het lampje gebrand heeft moet er een code in staan, ook als het lampje weer uit gaat.
Heb je bij het afzetten van de passagiers de auto opnieuw gestart? Dan wordt de noodloop gereset.
 

turboturbo

Forumguru
Het is hier al gezegd.... Maar een turbo is of stuk of niet. Het is niet dat ie ineens het weer doet.

Dus wegvallen vermogen = zeer waarschijnlijk noodloop.

Ik verdenk ook de EGR. Gloeispiraal lampje kan daar zeker op duiden. Codes zullen het precies uitwijzen.
 

wimhensen24

Nieuw lid
Het vreemde is dat de persoon van de garage het totaal niet heeft gehad over de EGR, alleen maar over het feit dat de Turbo vervangen zou moeten worden. Ik had dus twee keuzes: 1. Resetten boardcomputer of auto laten staan en nieuwe turbo erin.....Ik heb voor het eerste gekozen. Als het de EGR zou zijn had hij dat toch wel gezegd.....:pieker:
 

turboturbo

Forumguru
Dat zou je denken idd maar je bent niet de eerste waar (volstrekt) onnodig een turbo wordt vervangen...

Ga maar eens voor een second opinie naar een andere garage... Dan horen we wel of wij hier in de goede richting op zaten te denken, of niet.
 
Bovenaan Onderaan