Tuning en caravan

OII1.2tst

Nieuw lid
Ik ga deze zomer met mijn vol bepakte OII 1.2tsi + dakkoffer + caravantje (1000kg) naar Zuid Frankrijk, wordt de motor extra heet (dus slecht?) door tuning of is het juist beter?
 

Ericw

Forumguru
Als je de juiste versnelling aanhoudt, dus op tijd terugschakelen, zal hij zeker niet heter worden dan zonder tuning.
Het "gevaar" van extra koppel wil nog wel eens zijn dat je langer in een (te) hoge versnelling blijft rijden tijdens een klim(metje), waardoor de temp nog wel eens op wil lopen.
 

Race Eend

Forumguru
Tijdens dit soort ritten het best euro 98 (of nog beter, ron 100 in duitsland) benzine tanken, daarmee kan de motor ook bij langdurige belasting en hogere temperaturen, bij de pingelgrens wegblijven en blijft de uitlaatgastemperatuur lager.
 

RDE

Lid
Zelf veelvuldig met een OII 1.9 TDI met caravan in bergen gereden. Deze had ik na 5 dkm laten tunen en probleemloos naar 139 dkm gereden (toen leaseauto ingeleverd). Het extra koppel is erg plezierig bij het caravan rijden, zeker in de bergen. Terecht werd al opgemerkt dat je de motor niet moet "smoren" en op tijd terugschakelt. Naast dat je het wel hoort aan de motor of merkt in het gaspedaal, had ik daar bij het rijden op de cruise het volgende handigheidje voor: zet de boordcomputer op huidig verbruik, op gegeven moment zie je dat het verbruik niet hoger kan worden bij vollast: dan wordt het tijd om terug te schakelen. Dit werkt ongeacht tuning. Je auto mag max. 1200 kg trekken, dus dat moet wel goed gaan. Daarbij: het is vakantie, geen race naar de zon zoals velen denken/doen, laat het een ontspannen rit zijn.

Ik heb mijn auto laten tunen (net als diverse collega's) bij Tunex in 's Heerenberg voor € 225,-. Super, zeker de moeite waard. Ik twijfel of ik mijn nieuwe auto (as. maandag!!) daar ook zou laten doen.

Veel vakantieplezier.
 
D

Deleted member 6398

Ben ook heel benieuwd, de mijne (2.0 TDI O2) is recentelijk ook gechipt en aanstaand voorjaar mag ie voor het eerst voor de caravan (1300 kg).
Vooral het extra koppel vind ik fantastisch.
 

Ericw

Forumguru
had ik daar bij het rijden op de cruise het volgende handigheidje voor: zet de boordcomputer op huidig verbruik, op gegeven moment zie je dat het verbruik niet hoger kan worden bij vollast: dan wordt het tijd om terug te schakelen. Dit werkt ongeacht tuning.

Deze methode gebruik ik ook altijd met m'n caravan (1400Kg) aan de haak, is erg handig en geeft je snel een indicatie dat je niet veel meer over hebt en waarschijnlijk terug moet gaan schakelen.
 

Ericw

Forumguru
Ik heb mijn auto laten tunen (net als diverse collega's) bij Tunex in 's Heerenberg voor € 225,-. Super, zeker de moeite waard. Ik twijfel of ik mijn nieuwe auto (as. maandag!!) daar ook zou laten doen.

@RDE: Twijfel je aan tuning in het algemeen of aan Tunex in het bijzonder?
 

Noord26

Forumguru
Ik zie reviews dat er mensen binnen 3 kwartier weer weg zijn. Een beetje tuner met verstand en een aantal proefritjes met een computer eraan kost je al snel minimaal 3 uur. Dus daar zet ik meteen vraagtekens bij.
Praten we hier over pure raildrukverhoging zonder rollenbanktest? Dan is 3 kwartier idd mogelijk..

:ahum:
 

RDE

Lid
@Ericw: Ik twijfel niet aan tuning en ook niet aan Tunex, ik heb er goede ervaringen mee in mijn O2. Mijn werkgever was daarvan op de hoogte (en deed het zelf ook!!). Maar maandag begin ik bij mijn nieuwe werkgever en mag onderstaand gaan rijden. En om bij aanvang dienstverband gelijk je auto laat tunen... Lijkt me nog geen goed idee. Eerst maar eens voelen hoe die 140pk in de Yeti het doen...
 

Cyrus

Actief lid
Ik denk dat je aan die 140pk TDI in je Yeti meer dan genoeg zult hebben. Dat is een geweldig, krachtig blok!
 

RDE

Lid
Oh, dat geloof ik best, maar ik ben zeven maanden vreemd gegaan door mijn O2 bij mijn vorige werkgever in te ruilen op een Peugeot 508 1.6 THP automaat. 156 PK is lekker, zeker icm met automaat. De eerste bekeuring kwam dan ook na drie weken al binnen :( . Nu ik van baan ben veranderd, ga ik toch weer Skoda rijden, toch een dergelijker auto. Bij de 508 had ik na 13dkm de gaten in de matten zitten, kofferbakrollo kapot en het navigatiesysteem al minimaal tien keer opnieuw de juiste datum en tijd verteld. En dat terwijl ik er zo zuinig op was! 't was wel een bloedmooie wagen.....
 

Cyrus

Actief lid
Die Peugeot is weliswaar qua PK's sterker, maar da's een turbo-benzine, die heeft dus lang niet het hoge koppel van de 2.0TDI dat al bij een laag toerental vrijkomt.
 

RDE

Lid
Dan toch weer even on topic:
Een beetje extra koppel is dus erg fijn en leidt bij verstandig gebruik niet tot oververhitting (of erger) van de motor. Doen dus dat tunen...
 

Cyrus

Actief lid
In principe zorgt de tuning er voor dat de motor minder zwaar hoeft te werken. Aan de andere kant: door de tuning wordt de motor ook weer zwaarder belast. In dat opzicht heffen voordeel en nadeel elkaar dus min of meer op. De winst die blijft, is dat de "drivability" toeneemt, ofwel makkelijker versnellen - zeker als er ook nog eens een caravan achter de auto hangt.

Met een 1.2TSI + caravan kan ik mij voorstellen dat je 'm laat tunen, met een 2.0TDI zou het m.i. niet nodig hoeven te zijn, tenzij je een Tabbert van >6 meter gaat trekken.

Maar als je voor de aanschaf van de auto al weet dat je een flinke caravan gaat trekken, zou ik eerder gekozen hebben voor een 1.4TSI ipv een 1.2TSI+tuning, omdat vooralsnog de 1.2TSI alleen met externe ECU's te tunen is en dat is toch niet optimaal.
 

OII1.2tst

Nieuw lid
Idd, met de kennis van nu zou ik misschien voor een 1.4tsi gekozen hebben. De caravan was toen echter nog niet in beeld. Gelukkig is deze caravan (een oudje, gekregen) slechts 1000kg inc. belading, en technisch in orde.
Maar, in de lease is zo'n 1.4tsi aanmerkelijk duurder, het maandelijkse prijsverschil * 48 maanden is veeeeeel hoger dan de prijs van een tuning.
 

Cyrus

Actief lid
Mijn opmerking 1.4TSI ipv 1.2TSI was niet gemaakt vanuit kostenoogpunt, maar slechts vanuit technisch oogpunt ;)
 

OII1.2tst

Nieuw lid
Snap ik, maar als ik de "business case" opnieuw zou maken, met als optie een 1.4tsi en een 1.2tsi + tuning, zou ik nog steeds twijfelen. Technish is een niet getunede 1.4tsi misschien beter maar wel duurder.
Maar het blijft echter hypothetisch voor mij, ik heb al een 1.2tsi.
 

Ericw

Forumguru
Heb even op "caravantrekker.nl" gekeken en zelfs met een caravan van max 1160kg geeft men daar aan dat het nog een "goede combinatie" is, dus ik zou me geen zorgen maken over jou caravan van 1000kg :)
 

joergarms

Senior Member
Rijden met carvan, getuned of niet, vergt een ietwat andere manier van omgaan met de techniek. Zoals al aangegeven werd, vooral de motor niet smoren, met circa 500 tot 1000 rpm extra, draait de motor veel makkelijker rond, gaat de koelvloeistof ook veel vaker rond waardoor de motortemperatuur minder snel zal oplopen.
Extra risico's hoeven er in principe niet te zijn na het chippen, als je maar niet denkt en probeert om inclusief caravan elke keer als eerste boven te zijn. Vaak zul je dat met gemak halen, maar je motor en aandrijflijn krijgen dan wel flink te verduren.
 
Bovenaan Onderaan