De 1.2 TSI motoren zijn mechanisch identiek. Turbo etc is allemaal gelijk. Ook aandrijfassen/koppeling zul je geen verschil in kunnen ontdekken. Evt de versnellingsbakverhoudingen, om het verbruik te kunnen verbeteren etc, echter maakt dat niets uit voor de kráchten die de delen kunnen verdragen.
De 63kw is gelijk aan de 77kw, alleen zijn standaard software is anders. Dit gebeurd door de gehele VAG-groep heen. (zoals hier al wordt aangemerkt over oa de 1.8 TSI 120pk en 160pk). Het is nl goedkoper om een motor door de software te knijpen, dan allerlei onderdelen te ontwikkelen die net even zwakker zijn (een turbo ontwikkelen en afstelling voor maken kost maanden, zonde als je een prima turbo op de plank hebt liggen).
Veel tuners weten inderdaad totaal niet WAT ze tunen, ze tunen simpelweg een regelapparaat/softwarestand. Daarom zie je dat bij een tuner als ZIPtuning etc de 1.8 TSI van 120 naar 146pk gaat, maar de 160pk (wat geheel hetzelfde is), wel naar 210+pk. Ze hebben die motorkap simpelweg nog nooit opengetrokken en hebben simpelweg de software uitgelezen, bewerkt en klaar (de grote +15% button op het toetsenbord é voila!). Het is triest maar waar....
Waarom dit nu bij de 1.2 TSI gebeurd is overigens iets anders. ABT weet ook wel dat dit gelijke motoren zijn, echter ABT tuned deze motoren met een externe ecu. Deze externe ecu moet 'samenwerken' met de originele software en de signalen naar de ecu toe, verdraaien. Als de originele turbodruk opgegeven in de fabriekssoftware bij de 63kw op 0.6 bar staat en bij de 77kw op 0.8 bar staat, kun je de waardes zegmaar 0.2 bar verdraaien, zonder dat de motor in noodloop zal gaan. Bij de 77kw kom je dan op 1.0 bar, waar de 63kw op 0.8 bar blijft steken. Vandaar de verschillen na de tuning.
Zou je de originele motorsoftware aan kunnen passen binnen deze ecu's, dán kan je de 63kw uiteraard direct naar getunde 77kw waardes kunnen brengen (140pk in dat geval!).