Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!

MarcoO2

Forumguru
@ GL-Rijder: ik refereerde niet aan de post van Piair1982 van 01-08-2011 om 21.17 uur, maar aan die van 01-08-2011 om 18.22 uur. Daar was geen woord Spaans bij. ;)

GL-rijder

Nieuw lid
Heer Marco)2,
Neemt u mij niet kwalijk voor dit misverstand. Uw reactie kwam na die van de heer Hook; vandaar dat ik meende dat u op diens reactie over het achterwege blijven van enige reactie van tuners, reageerde.

Wellicht is het handig, als ik zo vrij mag zijn, dat als er gereageerd wordt, duidelijk aan te geven naar welke tekst gerefereerd wordt? Daarmee worden deze misverstanden voorkomen.

MarcoO2

Forumguru
Geen probleem hoor! Ik was niet duidelijk in mijn reactie (had niet gezien dat Piair1982 na de door mij bedoelde reactie nogmaals had gereageerd). 't Is weer helder in ieder geval! ;)

Maar al met al ben ik nog steeds wel heel benieuwd naar de reactie van de tuners. Zij zijn, samen met de technici van de VAG-groep, bij uitstek degenen die hier hun licht over kunnen laten schijnen. Ben benieuwd!

michelover

Forumguru
Denk niet dat er verschil zit in aandrijfassen en dergelijke. Kost namelijk meer geld voor de fabrikant, moeten ze dus meer onderdelen laten fabriceren. Dus waarom verschillende onderdelen voor de zelfde motor maar met minder pk's?

MarcoO2

Forumguru
wilde gok: lichtere assen = minder materiaal = minder kosten = in grote aantallen toch een besparing?

VEEJAY

Forumguru
U vraagt naar het geheim van de smit. Kennis hiervan is nu het kwalitatief verschil tussen de verschillende tuners op de markt. Ik wist ook niet dat ik mijn aandrijflijn zoveel vermogen zou kunnen verwerken. Mijn tuner wel.

Captain Hook

Forumguru
@VEEJAY: leuke cryptische zin, maar wat bedoel je nou precies?

Waarom zou niet naar buiten mogen/kunnen komen of de verschillende vermogensversies van hetzelfde blok (af fabriek) nou wel of niet dezelfde aandrijfcomponenten gebruiken?

Anders zou ECU tuning altijd een potentieel gevaar inhouden voor de levensduur van de mechanika? En in alle marketing teksten wordt dat door de tuners vrijwel altijd ontkend (verhalen over toleranties en slecht onderhoud en rottige brandstof en andere blabla). Waarom kan/mag nou gewoon niet eens duidelijk zijn hoe het in elkaar zit? :confused:

Race Eend

Forumguru
De 1.2 TSI motoren zijn mechanisch identiek. Turbo etc is allemaal gelijk. Ook aandrijfassen/koppeling zul je geen verschil in kunnen ontdekken. Evt de versnellingsbakverhoudingen, om het verbruik te kunnen verbeteren etc, echter maakt dat niets uit voor de kráchten die de delen kunnen verdragen.

De 63kw is gelijk aan de 77kw, alleen zijn standaard software is anders. Dit gebeurd door de gehele VAG-groep heen. (zoals hier al wordt aangemerkt over oa de 1.8 TSI 120pk en 160pk). Het is nl goedkoper om een motor door de software te knijpen, dan allerlei onderdelen te ontwikkelen die net even zwakker zijn (een turbo ontwikkelen en afstelling voor maken kost maanden, zonde als je een prima turbo op de plank hebt liggen).

Veel tuners weten inderdaad totaal niet WAT ze tunen, ze tunen simpelweg een regelapparaat/softwarestand. Daarom zie je dat bij een tuner als ZIPtuning etc de 1.8 TSI van 120 naar 146pk gaat, maar de 160pk (wat geheel hetzelfde is), wel naar 210+pk. Ze hebben die motorkap simpelweg nog nooit opengetrokken en hebben simpelweg de software uitgelezen, bewerkt en klaar (de grote +15% button op het toetsenbord é voila!). Het is triest maar waar....

Waarom dit nu bij de 1.2 TSI gebeurd is overigens iets anders. ABT weet ook wel dat dit gelijke motoren zijn, echter ABT tuned deze motoren met een externe ecu. Deze externe ecu moet 'samenwerken' met de originele software en de signalen naar de ecu toe, verdraaien. Als de originele turbodruk opgegeven in de fabriekssoftware bij de 63kw op 0.6 bar staat en bij de 77kw op 0.8 bar staat, kun je de waardes zegmaar 0.2 bar verdraaien, zonder dat de motor in noodloop zal gaan. Bij de 77kw kom je dan op 1.0 bar, waar de 63kw op 0.8 bar blijft steken. Vandaar de verschillen na de tuning.

Zou je de originele motorsoftware aan kunnen passen binnen deze ecu's, dán kan je de 63kw uiteraard direct naar getunde 77kw waardes kunnen brengen (140pk in dat geval!).

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer Piair1982,
Eerder merkte u op dat er wel degelijk verschillen tussen de beide versies zijn, namelijk de aandrijfassen, hetgeen, zoals u opmerkte, ook het gewichtsverschil verklaarde.
OOk werd door Captain Hook opgemerkt dat de lichtere versie trommelremmen achter heeft, alwaar de meer vermogen leverende versie met schijfremmen achter is uitgerust.

De verwarring wordt nu des te groter nu Race eend opmerkt dat zowel de motoren mechanisch identiek zijn, evenals de aandrijfassen/koppeling.

Wat is nu waar?

En resteert de vraag: kan de echter tuner nu opstaan en vertellen hoe t nu werkelijk in elkaar steekt?

En eigenlijk is het, zonder te refereren naar de bestaande popgroep Diep Triest, is de opmerking van Race eend 'Ze hebben die motorkap simpelweg nog nooit opengetrokken en hebben simpelweg de software uitgelezen ' natuurlijk diep triest.
Waarbij mijnerzijds nog de vraag resteert met wie Race Eend 'Ze' bedoelt. Een nogal wederom erg vage omschrijving.

piair1982

Forumguru
Dit was ook een aanname van mij gezien het gewichtsverschil tussen een 63 en 77 kw tsi.
Destijds gekozen voor de 63 ivm lagere wegenbelastingschaal.
Dus is tuning interessant.
Feit blijft dat het gewichtsverschil niet in de motor zit maar kennelijk in andere delen. Welke dat zijn kan iemand met etka aan de hand van een chassisnummer vertellen. Een van een 63kw en een van een 77 kw.

Edit: het is een beetje offtopic...

Vdub

Actief lid
@VEEJAY: leuke cryptische zin, maar wat bedoel je nou precies?

Waarom zou niet naar buiten mogen/kunnen komen of de verschillende vermogensversies van hetzelfde blok (af fabriek) nou wel of niet dezelfde aandrijfcomponenten gebruiken?

Anders zou ECU tuning altijd een potentieel gevaar inhouden voor de levensduur van de mechanika? En in alle marketing teksten wordt dat door de tuners vrijwel altijd ontkend (verhalen over toleranties en slecht onderhoud en rottige brandstof en andere blabla). Waarom kan/mag nou gewoon niet eens duidelijk zijn hoe het in elkaar zit? :confused:

Als je bij een bevriende dealer de zelfstudieprogramma's(papieren of pdf docus) zou kunnen lezen, of zou vinden zou je zien dat er in zon document bijv 3 motorcodes staan bij een motor en daarbij 3 verschillende kw-waardes. Nu zijn die dingen in de regel dus niet zomaar openbaar te krijgen maar er zwerft altijd wel wat rond.

@GLrijder

..
Veel tuners weten inderdaad totaal niet WAT ze tunen, ze tunen simpelweg een regelapparaat/softwarestand. Daarom zie je dat bij een tuner als ZIPtuning etc de 1.8 TSI van 120 naar 146pk gaat, maar de 160pk (wat geheel hetzelfde is), wel naar 210+pk. Ze hebben die motorkap simpelweg nog nooit opengetrokken en hebben simpelweg de software uitgelezen, bewerkt en klaar (de grote +15% button op het toetsenbord é voila!). Het is triest maar waar....
....

Ze in het verhaal van Race Eend slaat dus in dit verhaal op een tuner álà ZIPtuning. Gewoon een kwestie van goed lezen..

MarcoO2

Forumguru
@ GL-Rijder: Piair sprak dus blijkbaar een vermoeden uit, terwijl Race-Eend dagelijks aan deze motoren sleutelt (en dus "een echte tuner"is, zoals u graag wilt zien). Hij werkt bij JD (dat zal je wel iets zeggen, hoop ik) en heeft hier naar aanleiding van een verzoek mijnerzijds uitleg gegeven.

Overigens is m.i. niet de opmerking van Race Eend diep triest, maar het feit dat veel tuners maar wat aanklooien diep triest. Als je je een beetje zou verdiepen in de diverse tuners (inclusief de te behalen resultaten op de websites) dan zou je wel hopelijk begrijpen wat Race-Eend hier bedoelt.

nomad

Senior Member
Ik denk dat we allemaal hebben kunnen zien op de Clubdag toen we een bezoekje aan JD hebben gebracht dat deze heren weten waar ze over praten. Ze hebben gewoon een naam hoog te houden en dat doen ze al jaren. Een kennis van mij ging tegen beter weten in (en omdat het goedkoper was) naar zip tuning. Alleen maar gezeik na die tuning. Ze hebben daar gewoon geen idee waar ze over praten en doen maar wat om de klante tevreden te houden.

GL-rijder

Nieuw lid
Overigens is m.i. niet de opmerking van Race Eend diep triest, maar het feit dat veel tuners maar wat aanklooien diep triest.
Dit onderschrijf ik volledig en was ook niet richting Race Eend bedoeld. Vandaar juist deze opmerking van hem over "Ze etc" die dus duidelijk niet op Race Eend slaat.
Mocht u of anderen deze gedachte hebben, mijn welgemeende excuses.

En jazeker, met dank voor uw toevoegingen, JD Engineering en zijn behaalde raceresultaten spreken wat dat betreft boekdelen. Laat daarover geen twijfel bestaan.

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK] EDIT, Heb een aantal off-topic berichten verplaatst, om het HIER wat overzichtelijker te houden [/MODERATORBREAK]

Race Eend

Forumguru
@ captain hook

Verschil zit ook in de aandrijfassen, die zijn bij een 63 kW lichter dan bij een 77 kW.
Dat verklaart ook het gewichtsverschil. Dus simpelweg tunen van 63 naar 103 kW kan in theorie voor de motor.

Maar zoals hier eerder vermeld is een 63 kW niet afgestemd op 103 kW voor wat betreft de overige delen in de aandrijflijn.

Hoop het wat verduidelijkt te hebben :)

Aandrijfassen wegen ongeveer een kilo of 5. Stel dat de aandrijfassen van de 63kw minder zwaar zijn (zeg: 2 kg), dan zou het hele wagengewicht met 4 kg afnemen. Dat is onwaarschijnlijk.

Gewichtsverschil zal naar mijn mening gezocht moeten worden in grotere zwaardere opties:
Als: Climatronic ja/nee , achterremmen voorzien van trommels/schijven / hoeveelheid airbags etc.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen optielijsten van de 63 en 77kw doorgenomen hoor, maar ik denk dat hier de verkeerde conclusies getrokken zijn.

Bovenaan Onderaan