Captain Hook
Forumguru
Ik wil het even hebben over tuning en de brandstofvoorschriften die je vaak hoort.
Je hebt b.v. van de 1.2 TSI twee uitvoeringen die je zo af-fabriek kunt kopen.
De 63kW en de 77kW uitvoering. Verschillen zitten alleen in de ECU. Daarom kan een 63kW model ook electronisch getuned worden naar 77kW.
Prima, vervolgens geeft ABT tuning b.v. aan dat je dan wel een hoger octaan gehalte brandstof moet gebruiken, dan de standaard EURO 95, om er voor te zorgen dat je hiervan optimaal gebruik maakt. Anders haal je niet de volle meerwaarde er uit. Prima.
Maar nu komt het! Als je af-fabriek een 77kW uitvoering koopt, dan staat er zelfs in het boekje dat je wel een hoger octaan gehalte brandstof mag gebruiken, maar dat dat geen vermogenswinst oplevert?!?
Da's toch vreemd?
Als de fabriek het motorblok tuned, maakt de brandstofsoort niet uit, maar als de (huis)tuner van VAG het doet, dan zou het plotseling wel uitmaken...
Hoe ken da nou?
Je hebt b.v. van de 1.2 TSI twee uitvoeringen die je zo af-fabriek kunt kopen.
De 63kW en de 77kW uitvoering. Verschillen zitten alleen in de ECU. Daarom kan een 63kW model ook electronisch getuned worden naar 77kW.
Prima, vervolgens geeft ABT tuning b.v. aan dat je dan wel een hoger octaan gehalte brandstof moet gebruiken, dan de standaard EURO 95, om er voor te zorgen dat je hiervan optimaal gebruik maakt. Anders haal je niet de volle meerwaarde er uit. Prima.
Maar nu komt het! Als je af-fabriek een 77kW uitvoering koopt, dan staat er zelfs in het boekje dat je wel een hoger octaan gehalte brandstof mag gebruiken, maar dat dat geen vermogenswinst oplevert?!?
Da's toch vreemd?
Als de fabriek het motorblok tuned, maakt de brandstofsoort niet uit, maar als de (huis)tuner van VAG het doet, dan zou het plotseling wel uitmaken...

Hoe ken da nou?
