Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!

Captain Hook

Forumguru
Ik wil het even hebben over tuning en de brandstofvoorschriften die je vaak hoort.

Je hebt b.v. van de 1.2 TSI twee uitvoeringen die je zo af-fabriek kunt kopen.
De 63kW en de 77kW uitvoering. Verschillen zitten alleen in de ECU. Daarom kan een 63kW model ook electronisch getuned worden naar 77kW.
Prima, vervolgens geeft ABT tuning b.v. aan dat je dan wel een hoger octaan gehalte brandstof moet gebruiken, dan de standaard EURO 95, om er voor te zorgen dat je hiervan optimaal gebruik maakt. Anders haal je niet de volle meerwaarde er uit. Prima.

Maar nu komt het! Als je af-fabriek een 77kW uitvoering koopt, dan staat er zelfs in het boekje dat je wel een hoger octaan gehalte brandstof mag gebruiken, maar dat dat geen vermogenswinst oplevert?!?
Da's toch vreemd?
Als de fabriek het motorblok tuned, maakt de brandstofsoort niet uit, maar als de (huis)tuner van VAG het doet, dan zou het plotseling wel uitmaken...
wacko.gif

Hoe ken da nou?
blink.gif

MarcoO2

Forumguru
Maar nu komt het! Als je af-fabriek een 77kW uitvoering koopt, dan staat er zelfs in het boekje dat je wel een hoger octaan gehalte brandstof mag gebruiken, maar dat dat geen vermogenswinst oplevert?!?
Da's toch vreemd?
Da's niet vreemd, da's gewoon incorrecte informatie. Ook de ongetunede 77Kw-versie levert meer vermogen als je brandstog met een hoger octaangetal tankt.

Captain Hook

Forumguru
Brengt me trouwens op een andere vraag m.b.t. dit topic:
De VAG 1.2 TSI 77kW is een fabrieksmatige getunede versie van de 63kW uitvoering. En je kunt de 77kW laten tunen door een externe tuner tot 103kW.
Maar als je komt aanzetten met een 63kW kan de externe tuner die ook tunen tot 77kW.

Doorredenerend, waarom kun je dan niet in 1 keer van 63kW naar 103kW???
huh.gif

Documentatie die ik heb kunnen vinden bij VAG geeft aan dat het motorblok identiek is! Turbo's en alle andere mechanische componenten hebben dezelfde bestelnummers, dus tja...
blink.gif

De auto zelf is vaak wel ietsie anders. Dus de 63kW uitvoering heeft trommelremmen achter, de 77kW uitvoering schijfremmen.
Wellicht iets andere afstelling van de ESP/ABS parameters naar gelang het beschikbare remvermogen c.q. koppel/vermogen van de motor waarop ingegrepen moet worden.

Hetgeen mij nog het meest bevreemdt zijn de 'vage' antwoorden van de heren tuners c.q. de (deels) ontbrekende info van VAG. Wat mij doet bevroeden dat er puur commerciele/marketing argumenten een rol spelen. Is dat niet het geval, waarom geeft men dan geen inhoudelijk antwoord?
dry.gif

Wie weet hoe het zit? Of is dat geheim?

MarcoO2

Forumguru
Dat is een vraag waarop ik ook graag het antwoord wil weten! Als de motor en bijbehorende componenten identiek zijn, zou je toch gewoon in één keer een 63kW naar 103kW kunen tunen? Of zou daar alleen maar een marketing-truc achter zitten? Als je een motor twee keer kunt tunen, verdien je natuurlijk meer. Ben benieuwd!

adjego

Actief lid
Volgens mij hebben de tuners waar jij het over hebt, niet door dat de motoren identiek zijn.
Ditzelfde geldt voor de 1.8 TSI in de Audi A4. Die zijn er in twee uitvoeringen. 120 pk en 160 pk.

Nu is de 120 pk te tunen door JD naar 210 pk en dit geldt ook voor de 160 pk.
Als je dan kijkt naar wat bijvoorbeeld Ziptuning uit de 120 pk uitvoering haalt, denk ik toch dat ze niet helemaal doorhebben waar ze mee bezig zijn...:D

Daar gaat hij van 120 pk naar 146 pk...:bye:

MarcoO2

Forumguru
Nu is de 120 pk te tunen door JD naar 210 pk en dit geldt ook voor de 160 pk. Als je dan kijkt naar wat bijvoorbeeld Ziptuning uit de 120 pk uitvoering haalt, denk ik toch dat ze niet helemaal doorhebben waar ze mee bezig zijn...:D Daar gaat hij van 120 pk naar 146 pk...:bye:
Da's een mooie tuning: je krijgt er bijna 100 pk bij voor die 790 euro!

Zou het werkelijk zo zijn dan tuners niet weten dat die blokken hetzelfde zijn? Dat zou wel een absoluut triest dieptepunt zijn...

GL-rijder

Nieuw lid
Als tuners niet weten welke motor men gaat tunen, dan is vraag ik mij af wat de waarde van tunen dan is.

Meent u dus echt dat men dan maar zomaar iets doet?
Ik begrijp derhalve nu ook waarom in het verbruikstopic van de GL iemand zegt dat als hij naar de dealer gaat, hij de ventura-tuning verwijdert...
Dan heeft deze persoon terecht zeer weinig vertrouwen in het product.
gelijk rijst van mij mij de vraag waarom deze persoon dan de auto heeft laten tunen als er zoveel risico's aan kleven.
Voor een product dat zoveel heeft gekost (15.000-20.000 euro) zou ik dat risico niet willen nemen.

VEEJAY

Forumguru
Bewijst dat ziptuning in sommige gevallen maar wat roept om klanten te lokken.

Zou best het gezicht willen zien van iemand die een 120pk tsi rijdt, en dat zijn auto dan ff stiemen naar 210pk gechipt wordt. priceless..

(hoewel ik wel zo inschat dat de koppeling van de 120PK niet zo sterk is als die van de 160pk versie gezien het koppel).

Het antwoord heb ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.
Ik weet wel van de "oude" 1.9 TDI blokken van VAG dat er verschillen in de (kwaliteit van de) lagers, de versnellingsbakverhoudingen en wat de koppeling aan vermogen hebben kon zaten.
Het blok en de meeste onderdelen waren dan inderdaad hetzelfde, de verschillen zaten dan echter wel in een paar essentiële onderdelen, is dat hier misschien ook het geval.
Voor Duitsland geldt dat bepaalde onderdelen door de TüV beoordeelt zijn op het vermogen dat ze kunnen / mogen hebben, misschien is daar een relatie mee?

Wat betreft het octaangetal, het verschil tussen 95 en 98 heeft voornamelijk te maken met het moment waarop de brandstof bij compressie spontaan ontbrandt.
Te snel ontbranden (voordat de bougie vonkt) kan schade veroorzaken, en de tuner zal gewoon elk risico (hoe klein ook) op verwijten uit willen sluiten.

NB. noodgedwongen heb ik in mijn militaire diensttijd (in de vorige eeuw) eens een DAF-jeepje op hoogoctanige vliegtuigbenzine moeten rijden :) het verschil was toen met de ouderwetse carburateur-motor wel degelijk merkbaar. Met de huidige motorelectronica zullen de verschillen echter minimaal zijn.

piair1982

Forumguru
@ captain hook

Verschil zit ook in de aandrijfassen, die zijn bij een 63 kW lichter dan bij een 77 kW.
Dat verklaart ook het gewichtsverschil. Dus simpelweg tunen van 63 naar 103 kW kan in theorie voor de motor.

Maar zoals hier eerder vermeld is een 63 kW niet afgestemd op 103 kW voor wat betreft de overige delen in de aandrijflijn.

Hoop het wat verduidelijkt te hebben :)

piair1982

Forumguru
Die zou je naar mijn mening ook moeten aanpassen. Maar vaak is dat te kostbaar, de toleranties op de onderdelen zijn vrij groot dus een niet te grote stijging in het aantal pk's gaat dan bij het merendeel goed.(bij de vw blokken)
Ga je van 63 naar 103 kW dan zou ik ook meer in de aandrijflijn investeren.
Zou je dat niet doen dan kost de tuning uiteindelijk meer dan dat het je oplevert. Naar mijn mening kun je dan beter je auto inruilen voor een met meer pk's

Overigens na tuning is die tolerantie marge veel kleiner, dus dat een tuner dan zegt dat je octaan 98 moet tanken lijkt mij dan ook niet meer dan logisch.

EdK

Forumguru
Inderdaad is een blok met toleranties gebouwd en kan deze meer hebben dan het vermogen wat hij geeft
Maar hierdoor kan een fabriek ook bepaalde dingen garanderen op levensduur !
Als je de grenzen gaat opzoeken dan zal de slijtage ook evenredig hoger worden en zal deze onderdelen naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer de levensduur halen die de fabriek voor ogen had !

En het is dan ook helemaal niet erg dat dat zo is , maar klaag dan ook niet als je blok eerder aan een revisie toe is, en betaal de euries zonder knarsentanden !

MarcoO2

Forumguru
Maar al met al mag de voorzichtige conclusie dus toch wel zijn dat die ogenschijnlijk identieke blokken uiteindelijk toch niet zo identiek zijn als het lijkt. Dat is dan dus de verklaring voor de verschillen in het door tuning te bereiken resultaat.

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de post van Piair1982 gezien als feit. Hij zegt nergens "ik denk". Maar je kunt hem natuurlijk om bewijs vragen...

GL-rijder

Nieuw lid
Mijnheer Marco02, mag ik zo vrij zijn op te merken dat ook de reactie van dhr Piair1982 niet gestaafd is door enig technisch bewijs? Dus ook onder het kopje 'giswerk' valt?
Wat naar mijn bescheiden mening de heer Hook vraagt, is een reactie van een tunebedrijf of diens woordvoerder en heeft de heer Hook gelijk als hij opmerkt dat de tunebedrijven in hun reactie het hier laten afweten en schitteren door afwezigheid.

Ik meen op dit forum diverse heren van tunebedrijven reacties te hebben zien geven, doch hier is blijkbaar een (on)gepast? stilzwijgen.
Derhalve is de reactie van de heer Hook m.i. terecht.

U neemt de post van de heer Piair1982 aan als feit, desalniettemin spreekt hij toch over vaagheden als 'naar mijn mening', '' zou ik ook' en 'lijkt mij'.

Ik steun de heer Hook in zijn vraag om meer feiten en cijfers door erkende tunebedrijven.

piair1982

Forumguru
Kwa techniek is het zo uitgevogeld. Een 77kW en een 63kW fabia in etka vergelijken op verschillende onderdelen.
Zoals andere aandrijfassen, grotere remmen en evt andere zaken.

Dan is mijn verhaal onderbouwt door de onderdelen in de gehele aandrijflijn.

Voor wat betreft een reactie van tuningsbedrijven, misschien speelt ook een stuk commercie mee van zowel fabrikant als tuner.

Want stel dat het probleemloos kan van 63 naar 103 kW, dan koopt niemand meer de 77 kW en voor die meerprijs tune je dan de auto naar die 103...

I rest my case.

GL-rijder

Nieuw lid
Want stel dat het probleemloos kan van 63 naar 103 kW, dan koopt niemand meer de 77 kW en voor die meerprijs tune je dan de auto naar die 103...

I rest my case.
Dit argument wat u hier stelt, zou dan daadwerkelijk in het nadeel van de dealer zijn.
Edoch, het gaat hier om tuners die alleen er maar bij gebaar zouden zijn hun tuning te verkopen.
Juist zij hebben er een argument dan bij om in één stap van 63 naar 103 te gaan. Meer marktaandeel lijkt mij.

Bovenaan Onderaan