Tuning advies gevraagd, wel/niet doen?

BuB

Lid
Wat de technische staat van de auto(motor/DSG) betreft: bij mijn weten checken JD, TVS en Vagtechniek dat alledrie vóór ze aan de daadwerkelijke tuning beginnen, gewoon om problemen te voorkomen. Het kan heel goed dat de andere gerenommeerde VAG-tuners dat ook doen, maar dat weet ik niet. Bij goedkope chippers/tuners om de hoek, en nu 150 euro afrekenen voor de tuning en volgende maand 500 voor reparatiekosten, is het bepaald geen standaard dat een auto vóóraf goed gecheckt wordt (kan ook niet voor dat geld).
Oh maar met dat laatste ben ik het eens hoor. Goedkoop is duurkoop, en juist omdat ik de auto niet nieuw gekocht heb wil ik die check ook echt vooraf hebben. Het viel me alleen op dat JD en TVS gelijkwaardig in aanpak en zorgvuldigheid lijken te zijn maar dus niet in prijs. Vandaar de opmerking ;)

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K

Spinal

Forumguru
JD is over het algemeen wat duurder. Zelf heb ik goede ervaringen met zowel Vagtechniek als TVS. JD ben ik nooit geweest, maar deze alle drie zijn mijn inziens de beste keus om je DSG/motor te tunen.
En idd wordt er eerst gekeken of de technische staat van de auto in orde is voordat er aan de tuning begonnen wordt

• Leuk
Waarderingen: BuB

Skotavia3

Senior Member
Waarom zou je dat doen? 140 ezelinnen lijkt me genoeg. Kost een hoop geld, motor/onderdelen slijten harder.
Je ligt er wakker van.
Ik zou mijn O3 1.6 TDi ook wel willen tunen, maar ik vind het te duur voor iets wat ik zelden gebruik.
Aan de andere kant, op tjoepjoep
staat een stukkie over een gechipte 1.9 tdi, dat zal dan een O1 zijn, met 7 ton op de klok die motorisch nagenoeg als nieuw is.

Rosinfield

† In Memoriam
Die slijtage is discutabel en zo daar al sprake van is, zo gering en onschadelijk dat je daar niets van merkt. Waarom doen? Omdat dat beetje extra power best lekker is bv. Een persoonlijke keuze. Net als of je er al dan niet van wakker wilt liggen. In dat laatste geval niet doen, maar waarom zou je, denk ik dan.

0ri0n88

Forumguru
Diie slijtage is er alleen als je de tuning ook contstant gebruikt, daar die er ook zou zijn als je ongetuned altijd het uiterste van je blok vraagt.
Zelf mijn oude 1.4 tsi getuned icm dsg en was best aardig, maar ook prijzig (dsg was top en de tuning okay, of ik het helemaal het geld waard vond laat ik in het midden en is voor iedereen persoonlijk). Toch achteraf zou ik eerder kiezen voor gewoonweg een krachtigere motor zodat het hele tuning verhaal niet nodig is. Iets wat ik nu ook gedaan heb. Dat je de dsg zou optimaliseren zou ik alleen maar aanraden voor meer rijgenot en een langere levensduur.
(Helaas bijna noodzakelijk bij sommige dsg bakken)

BuB

Lid
Diie slijtage is er alleen als je de tuning ook contstant gebruikt, daar die er ook zou zijn als je ongetuned altijd het uiterste van je blok vraagt.
Zelf mijn oude 1.4 tsi getuned icm dsg en was best aardig, maar ook prijzig (dsg was top en de tuning okay, of ik het helemaal het geld waard vond laat ik in het midden en is voor iedereen persoonlijk). Toch achteraf zou ik eerder kiezen voor gewoonweg een krachtigere motor zodat het hele tuning verhaal niet nodig is. Iets wat ik nu ook gedaan heb. Dat je de dsg zou optimaliseren zou ik alleen maar aanraden voor meer rijgenot en een langere levensduur.
(Helaas bijna noodzakelijk bij sommige dsg bakken)
Het belangrijkste argument is ook de optimalisatie van de DSG, maar als ik er dan toch ben kijk dan meteen maar of er nog meer performance uit het blok gehaald kan worden.... dat is een beetje het idee.

Octavia II 2011 2.0 TDI 140pk DSG L&K

Bovenaan Onderaan