tunen octavia 1.6 MPI tiptronic op LPG

Huipie

Nieuw lid
Vanwege mijn leasebudget ben ik benieuwd wat de mogelijkheden met LPG zijn. Voor zover ik weet is dit alleen mogelijk met zo'n oude 1.6 MPI motor. Nu heeft deze niet echt een vermogen waar ik warm van wordt. Heeft iemand ervaring met het tunnen van deze motor? Wat zijn de kosten....en nog veel belagrijker...wat is het resultaat? O ja...graag ook op een manier dat de leasemaatschappij het ok vind.

!Škoda!

Actief lid
Een collega rijd een ongetunede 1.6 MPI op gas.
Qua performance, geen echte topper, maar toch sterk genoeg om mee te komen :1819:
Tunen met gas lijkt me niet echt aan te bevelen (Gas is al een extra belasting voor de motor door de extra hete verbranding)
Wel aan te bevelen: extra zware vering, zeker icm combi (Raakt anders regelmatig met de achterkant op de verkeersdrempels=> trekhaak voorkomt grootere schade, maar hierdoor komt het vaker voor)
veel succes met je keuze. Een fabia is ook niet verkeerd :473: als je budget niet verder kan.

___JC___

Forumguru
Het tunen van een 1.6 benzinemotor zonder turbo is lastig. Chippen kan wel maar levert nagenoeg geen voordeel op. Meer lucht inspuiten is het probleem.
Lekker standaard rijden dus of je moet aan de gang gaan met sportuitlaten of andere spruitstukken e.d.

Lease gewoon een 2.0 liter of een diesel.

JettaFreak

Actief lid
Waarschijnlijk moet jij nu een keuze maken die ik ruim anderhalf jaar geleden heb gemaakt. Liefst niet te hoge bijtelling, en een dieselbudget voor een benzine/lpg-auto. Ik ben heel tevreden met de standaard 1.6. Zit veel op de snelweg en ik kom goed mee en laat daar ook aan veel mensen de mooie achterlichten zien. Destijds heb ik gekozen voor een grotere auto dan bijvoorbeeld de Fabia combi diesel en voor een netto 90 euro per maand goedkopere variant tov O2 diesel. Het is dus de vraag: wat is het je waard? Bij mij gaf de doorslag dat ik voor 230 euri in de maand eigenlijk dezelfde auto kan rijden dan die O2-trekker editie van 320 euri.

Groet,

JettaFreak

VEEJAY

Forumguru
Gewoon andere leuke dingen doen met je geld, leuke DVD radio ofzo, zal je meer lol aan hebben.

1.6 MPI op LPG

Hallo allemaal,

Ik sta voor exact dezelfde moeilijke keuze als Huipie. Ik rijd nu in een Toyota Avensis Wagon met een tweeliter diesel motor. Met de huidige dieselprijzen en gestegen autoprijzen, kan ik de Avensis niet meer terugleasen. Ook was ik op zoek naar een automaat daar ik dagelijks in de file sta naar Amsterdam en dat gekoppel eigenlijk zat ben. Dan kom je al snel terecht bij een LPG auto. Diesel kan wel maar dan moet je veel kleiner gaan rijden en aangezien ik een gezin heb is dat ook niet echt een optie.
Ik heb voor de Toyota een O1 tweeliter op gas gereden. Op zich prima maar alleen werd ik gek van olieverbruik (1 liter per 3000 KM!)
Nu heb ik een offerte bij de leasemaatschappij geregeld voor een O2 Combi Attractive Business 1.6 FSI met tiptronic. Het leasebedrag kwam aardig overeen met wat ik nu voor mijn Avensis betaal dus dat was goed. Belt de leasemaatschappij me en zegt dat LPG niet kan worden ingebouwd bij de FSI motor maar wel bij de MPI. Die heeft minder vermogen en verbruikt toch wel aanmerkelijk meer brandstof. Vooral het vermogen baart me zorgen. Ik ben een vlotte rijder en rijd als ik kan 140-150 op de snelweg. Ik ben op zich geen stoplichtsprinter maar kan het wel waarderen dat ik een auto rap kan inhalen op een B-weg. Ik ben zo bang dat de 1.6 me tegen gaat staan. De cijfers zijn in ieder geval niet aanmoedigend (0-100 in 14.2 seconden met een tiptronic). Is er iemand die ook ervaring heeft met deze configuratie? Overigens realiseer ik me wel dat dit allemaal luxeproblemen zijn, want er zijn zat mensen die helemaal deze keuze niet meer kunnen maken.

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat een 1.6 icm een tiptronic voor wat gemak zorgt ook bij het inhalen. Waarschijnlijk schakelt ie dan terug en kun je toch vlotjes inhalen (waar je bij een handgeschakelde bak meer werk voor moet doen). Dat zou een combinatie zijn die ik gekozen zou hebben als het een 1.6 MPI op gas zou zijn geworden.
Zelf heb ik uiteindelijk voor de trekker (1.9 tdi) uitvoering gekozen. Mijn werkgever calculeert obv 40000 km per jaar en met 48 termijnen. Een lpg auto mag niet meer dan 140000 km mee waardoor het aantal termijnen vanzelf omlaag gaat. Omdat het aantal termijnen waarover de afschrijving verrekend wordt ook omlaag gaat, wordt het auto gedeelte in het leasebedrag flink duurder. Het verschil tussen een 1.6 met tiptronic of een 1.9 tdi wordt dan ineens heel klein (20 euro). Daarom heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een TDI.
Het is dus allemaal afhankelijk hoe er gecalculeerd wordt. Daarbij zou ik, als je lpg wilt, niet te lang wachten. Het zou me niks verbazen als de 1.6 MPI niet meer leverbaar is in de facelift die er naar alle waarschijnlijkheid aan zit te komen....

___JC___

Forumguru
Ik zou het niet doen want het verschil in vermogen en vooral trekkracht is aanzienlijk tussen een 2 liter diesel en 1.6 benzine op gas.
Maar goed als je moet dan moet je...

Hoi Bakkertje,

Zeker een legitiem argument wat je daar aanhaalt. Ik zit ook feitelijk in die situatie die jij beschrijft. Het probleem in mijn geval is dat mijn werkgever feitelijk alleen het grootste deel van de kosten voor de auto betaalt. Ik heb wel een tankpas maar feitelijk betaal ik de brandstof zelf. Uiteraard mag een gedeelte van dit bedrag weer worden afgetrokken van de bijtelling. Zou ik diesel gaan rijden dan kostte mij dat in dit geval 100 euro netto meer van mijn salaris. En dat is voor mij een hoop geld. Ik weet nu al dat ik het niet ga redden met het aantal kilometers dat ik mag rijden, maar ik neem de boetekilometers voor lief. Ik heb begrepen dat als je het maximale jaarkilometrage (35K) met meer dan 10 % overschrijdt, dat dan het leasebdrag wordt aangepast.
Ik denk over het algemeen dat leasen allang niet meer zo gunstig is. het is alleen erg makkelijk met de tankpas, beurten en reparaties en zo. Hoe bevalt jouw TDI; rijdt hij fijn?

sitechris

Donateur
Vanwege mijn leasebudget ben ik benieuwd wat de mogelijkheden met LPG zijn. Voor zover ik weet is dit alleen mogelijk met zo'n oude 1.6 MPI motor. Nu heeft deze niet echt een vermogen waar ik warm van wordt. Heeft iemand ervaring met het tunnen van deze motor? Wat zijn de kosten....en nog veel belagrijker...wat is het resultaat? O ja...graag ook op een manier dat de leasemaatschappij het ok vind.

Ik heb 1 keer in de 1.6 MPI gereden (vervangende auto). Hij is toch wel aan de traaaage kant. Ben je al flink wat koppel gewend, gaat het denk ik gezien je rijstijl fors tegenvallen. Mijn advies: niet doen.

Wallie

Lid
Tja, die 1.6, mijn vader heeft 'm in z'n octavia demarrage, 't is idd allemaal niet zo snel als m'n 1.9 tdi, maar traag, nee, dat viel ook wel weer mee, heb in tragere auto's moeten rijden. Prima te doen naar mijn mening, zeker voor diegene die op de centen willen letten.

Dank voor al jullie reacties. Ik moet zeggen: de keus wordt er niet makkelijker op. Mijn shortlist was dus gekrompen tot de Skoda en de Focus Wagon Titanium. Deze auto was op diesel (1.6) maar zonder automaat. Daarvoor moest je weer de veel duurdere tweeliter kopen. De Ford reed fantastisch. Was ongeveer even snel als mijn huidige Toyota, maar had dus geen automaat (en dat wou ik zo graag).
Als ik voor de MPI ga, moet ik mijn rijstijl maar aan gaan passen (ga ik ook niet dood van en verbruikt minder brandstof). Bedankt allemaal. Heeft iemand van jullie trouwens al wat nuttige ervaring opgedaan met de 6-traps triptronic op een benzindemodel? Hoe rijdt dat?

higgy

Forumguru
Mag ik m'n steentje ook nog even bijdragen? Rijd inmiddels m'n 2e 1.6MPi op gas. Er zijn dagen dat ik wel eens een wat vlottere auto had willen hebben, maar traag, nee, dat issie ook weer niet. 't Was bij mij ook de afweging tussen een 1.6MPi Attractive Business Elegance op LPG of een 1.9TDi Attractive Business Elegance, en het prijsverschil (ergo de bijtelling) is toch wel heel fors. Ik heb zoals bekend voor de lpg-versie gekozen en er lekker af-dealer leer in laten zetten, waarover ik geen bijtelling betaal.
Op een gegeven moment is het ook wel goed, althans voor mij.
En als 'voiture' is mijn auto een heerlijke auto.

Fijn commentaar Higgy. Dank je. Ik ben duidelijk niet de enige die voor deze keus staat. Ik moet maar gewoon wennen aan wat minder vermogen dan ik nu heb. Wat mij inderdaad zo trekt aan de Skoda is zijn supercomplete uitrusting als Attractive Business Edition. Je kan er bijna geen opties meer bij verzinnen. Leer is inderdaad heel mooi en had ik ook wel gewild, maar al met al zit ik nu qua leaseprijs toch al weer rond de 1000 euro (incl brandstofvoorschot). Da's voor mij echt de grens omdat mijn werkgever 'maar' driekwart daarvan betaald.
1 ding weet ik zeker: ik krijg in ieder geval wel een hele ruime en supercomplete auto. Dit zou de configuratie zijn:

Elegance Combi Attractive Business 1.6 MPI met gasfx Vialle LPI 67 ltr ringtank
Donkere ramen achter
Hulpverenset
Vaste trekhaak
Stoelverwarming voor

higgy

Forumguru
Vwb. die gastank: da's de grote en die monteert men standaard. Dan ben je eigenlijk wel 'verplicht' om de optie 'verhoogde laadvloer' te nemen, omdat de bodem van je kofferbak anders 'wiebelt'. Daar had de dealer je eigenlijk op moeten wijzen.
Ik heb het andersom opgelost: ik heb juist om een kleinere gastank gevraagd (40 liter effectief) want ik wil die 580 liter bagageruimte (dat is ZO LEKKER van die combi, die ruimte) echt 100% kunnen gebruiken.

Sunsetramen moet je zeker doen. Ik ben het vergeten, ^&&&$^$& !!!!
Vaste trekhaak zou ik proberen los te l*llen bij de dealer, hangt af van de leasemij. Mij lukte het niet, een ander forumlid alhier wel.
Stoelverwarming: doen. Heerlijk.

Hai Higgy,

Ik neem inderdaad de zwarte uitvoering. Die sierlijst was mij even als optie ontgaan. Kun je eens een fotootje posten? De vorige Octavia die ik had, had een verhoogde laadvloer over de hele grootte van de kofferbak. Dus algeheel had ik wel wat minder ruimte, maar hij was wel vlak. Die hoefde ik toen niet te bestellen maar ik ben benieuwd hoe dat nu gaat. Desnoods maak ik zelf een verhoging. Valt wel te doen volgens mij. Heb jij met zo'n kleine tank niet dat je iedere dag bij de pomp staat?

higgy

Forumguru
Sierlijst is geen dealer-optie maar een die geleverd wordt via Supreme Carparts op Ebay.de
Evt. kan ik hem je ook leveren van Supreme Carparts.
Foto's staan al hier ergens. Even zoeken.

Ik rijd zo'n 380 km op een tank en vind dat goed te doen.
Heb tevens een 'vaste' Total op m'n route waar ik inmiddels gratis koffie krijg ;)
Die verhoogde laadvloer is geen dure optie meen ik. Voor het geld ging ik niet timmeren.

Bovenaan Onderaan