Tunen Fabia

Hallo allen,

Ik heb een Fabia Combi Elegance 1.9.
Deze heeft op het miment 100PK. Wat mij opvalt is dat al ik mijn airco, xenon, radio, tomtom, carkit aan heb staan de auto een beetje lui overkomt. Dealer gebeld en deze geeft aan dat voor het gebruik van elektronica morot vermogen wordt gebruikt. Dus hoe meer enegie vretende dingen er aan staan hoe meer dit ten koste gaat van het motor vermogen. Dus dacht ik van .. . ... TUNEN! Dit mag ik van de lease maarschappij doen, mits ik het bij de dealer laat doen met behoud van garantie.

Mijn vraag:
Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? De dealer geeft aan dat het vermogen van 100PK nar 125PK zal stijgen. Dit lijkt mij prima maar vraag me af of dit een merkbaar verschil is.

Ben erg benieuwd....

DonB

Lid
Het chiptunen waar jij op doelt, zal in max snelheid maximaal zo'n 10km schelen, heb er al eens eerder naar geinvormeerd, kost wel zon 500euro, denk niet dat dat het waard is.

Dutch4x4

Senior Member
Bij de dealer met behoud van garantie, speciaal voor de leasemaatschappij, dus Abt, is wel meer dan 500 euro, hoor.

En wat doet die maximumsnelheid er nou toe? Die rij je toch nooit.

Maar waard is 't het zeker, want je hebt er voortdurend profijt en plezier van, vooral van het sterk toegenomen koppel over het hele toerenbereik.

Trouwens, of 't nu 500 euro of 1200 euro kost, maakt voor Shakiel niet uit. Voor een leaseauto gaat 't om euro's bijbetalen per maand. Hoeveel per maand zou dat worden, Shakiel? En wordt 't eigen bijdrage of zit 't nog onder je leasenorm?

Allen bedankt voor jullie reacties.

Het chippen kost via de dealer 1149 Euro.
De lease maatschappij heeft aangegevend dat het 44 Euro extra per maand zal gaan kosten. Dus ik heb het als volgt uitgerekend:
44*12= 528*4 = 2112
2212-1149 = 963
963/4 = 240,75/12 = 20,06.
Ze rekenen dus per maand 20 euro extra service.

Dit is al met al dus niet erg duur vindt ik.

Ik denk wel dat ik het ga doen.

Vragen over mijn rekensom.. dan hoor ik het wel.

Dutch4x4

Senior Member
Er zijn wel een paar mensen hier die een Abt-chip via de leasemij hebben lopen (JC bijvoorbeeld). Vraag hem eens hoeveel hij per maand kwijt is.

Wallie

Lid
De 1.9 niet krachtig genoeg...? Jeej, wat wil jij ermee doen zeg?
smile.gif
Maar +25pk en +nog een bergje koppel zal je merken, zeker in de tussensprints!
(Topsnelheid zal nauwelijks meer kunnen worden aangezien je aan het max aantal toeren zit, en d'r geen 6de versnelling bij zal komen)

Dutch4x4

Senior Member
Ja, 't zal bijna een Fabia RS worden!

Onderstel, remmen en banden moet je er dan eigenlijk ook wel op aanpassen, Shakiel... De gewone 1.9 TDI wordt natuurlijk in de basis niet als sportieve auto op de weg gezet.

Het gaat mij eigenlijk om het inhalen.
Als ik 120 - 130 rij (met een beetje tegenwind) en ik wil een auto inhalen dan gaat dir erg moeizaam.
Dis is de reden dat ik het wil. En je hebt helemaal gelijk dat deze auto niet bedoeld is als sportieve auto.. maar ik ben deels van menig dat "sportief" ook te maken heeft met de manier waarop je ermee wilt rijden. toch?
smile.gif

Al met al denk ik toch wel dat ik het ga doen.. Ik laat wel weten wat mijn menig is nadat het gedaan is..
wink.gif

Best wel een hoop geld ik heb hem bij Tunex laten tunen voor 225 euro en ik rij er nu al een half jaar met volle tevredenheid in.
Het verschil is dat je bij Abt natuurlijk je garantie blijft houden maar daar betaal je gewoon voor ik denk dat het ook niet anders kan met een lease auto.
Maar ik heb zelf een 1400 Tdi standaard 75 pk 195 Nm nu 100 pk en 245Nm en het verschil is duidelijk merkbaar trekt best wel voor zon 3 pitter de topsnelheid ligt nu op 180 km/h op GPS
was standaard 167. het verbruik is niet echt minder geworden ongeveer het zelfde als je niet te veel gas geeft komt ook door mijn 17 inch en een K&N filter.
Maar het is zeker de moeite waard om het te doen je motor loopt gewoon veel soepeler ben ook benieuwd wat jouw reaktie is na de tuning.

Bovenaan Onderaan