Tsja, wat te doen?

Gerjo

Senior Member
Bij de APK eind november meldde mijn huisdealer (Broekhuis in Alkmaar) dat de voorvering aan het lekken is en dat de koppeling slipt. Op zich ook geen kunst, daar de teller al richting de 300.000 gaat.

Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat dit dus een investering is waarvan ik eigenlijk niet goed weet of de wagen het nog wel waard is...

Waar hebben we het nu over?

Mijn Skoda Octavia uit eind 2011 gaat nu richting de 300.000km. Sinds dat ik hem heb, heeft hij me (uiteraard) nooit in de steek gelaten. Ik heb er extra hulpveren achter onder laten zetten, een trekhaak en hij is gekieteld bij Hartog Tuning in Alkmaar. Verder heeft hij keurig zijn beurtjes gehad en zit er 'formeel' zelfs mobiliteitsservice op.

Voor zover mijn dealer kan aangeven is de wagen verder gewoon in prima staat. Afgezien van de voorpoten dan en het feit dat de koppeling slipt. Recent maakte hij nu ook een bonkend geluid aan de achterkant, dus ik vermoed dat ook daar wat met de rubbers oid aan de hand is.

De twijfel zit hem dus daar in dat om alles op te lossen er toch wel een aardige zak geld in mag. Voorpoten 500 euro minimaal (thx nog Antera voor je reactie), mogelijk iets met de achterkant ook rond de 500 euro en de versnellingsbak rond de 1000. Dus 2000 euro minimaal en dat is dan nog eigenlijk mogelijk maar het begin. En dit zijn dan dus prijzen die niet eens bij de dealer vandaan komen, dan komt er mogelijk nog 1000 euro bovenop. Heel eerlijk gezegd wordt me dat een beetje gortig.

Ik ben dan ook wel benieuwd wat jullie hier van denken. Uiteraard weet ik dat een auto rijden geld kost, maar er zit voor mijn gevoel altijd nog wel een moment in waarop het mogelijk beter is om hem in te ruilen (al dan niet tegen heug en meug). Ook vanwege zaken die er mogelijk nog op volgen, denk aan de turbo, uitlaat of andere motorische kwalen.

Ik hoor graag jullie mening!
 

Bijlagen

  • skoda.jpg
    skoda.jpg
    363,7 KB · Weergaven: 69

Timmer

Donateur
300000km , is al een aardige afstand.
Als je budget/financiën het toelaten zou ik toch wel kijken naar een opvolger.
Je hebt tot nu toe altijd probleemvrij gereden als ik het goed begrijp, en dat is mooi.
Komende kosten kosten potentieel ook wel iets, dus ik zou eieren voor mijn geld kiezen en inruilen.
Dit is wel mijn mening, en moet daarom natuurlijk niet perse jouw mening zijn :jaja:
 

Duijzer

Donateur
Het is altijd een vraag, kies je voor afschrijving, of voor onderhoud. En waar ligt dan het punt dat je stopt met onderhoud en weer kiest voor een nieuwere en afschrijving...? Motorisch is die 300 dkm nog niet zo'n heel probleem, maar alles wat er omheen zit is natuurlijk ook onderhevig aan slijtage. En nu heb je dan een paar dingen tegelijk. 2000 euro is niet niets. Aan de andere kant weet je wel wat je nu hebt en als je een jongere koopt schrijf je zomaar 2000 euro af in het komende jaar.
Als je dealer aangeeft dat de auto verder in prima staat is, maakt dat het eigenlijk alleen maar lastiger. Als de dealer een waslijst zou hebben van wat je de komende maanden/jaar te wachten staat, zou het makkelijker zijn. Je zou nog kunnen overwegen om een uitgebreide keuring te laten doen, maar dat kost ook weer geld. Gebruikte voorvering en koppeling is ook geen optie. Achter zou je nog kunnen kijken of dat dringend is, maar 1500 euro moet je er nu wel in gaan steken, of iets anders zoeken. Maar dan ben je volgend jaar ook minimaal 1500 euro armer aan afschrijving...
 

Gerjo

Senior Member
Precies dat is het dilemma. Is zo een ANWB-keuring een optie? Dat je hem dus helemaal laat doorlichten?
 

EdK

Forumguru
En als je eens bij een ooijevaar demontage bedrijf ( redelijk bij je in de buurt vermoed ik ) eens kijkt of ze knappe 2e hands schokdempers voor en achter hebben ?
Scheelt je boel centen vermoed ik zomaar en misschien een gok maar nieuw onder een 3 ton in Km wagen is mijn inziens een te hoge investering.
En er zijn zat toko's die de boel wel willen overzetten, komt er nog post uitlijnen bij en dan overleven die veertjes de wagen wel.
 

Gerjo

Senior Member
Dat is ook een optie inderdaad. Een inspectie laten uitvoeren kost 149 euro bij een vakgarage. Die zit hier ook in de buurt.

In de bijlage zit een voorbeeldrapport. Best een interessante optie.
 

Bijlagen

  • 20170313_VG_Controlepunten_Aankoopkeuring_2017_LR.pdf
    155,6 KB · Weergaven: 22

Thegabeman

Actief lid
Ik heb de afgelopen 2 jaar ook een flink aantal slijtdelen (koppeling, 2 verstuivers, schokdempers, veren voor en achter en verschillende rubberen hoezen) moeten vervangen. Ik zat er ook mee laten maken (want ik krijg voor deze toch niets meer terug) of een andere kopen. Aangezien ik niet de financiële middelen had om een nieuwe te kopen heb ik er toch voor gekozen om het te laten maken en door te rijden. Mijn Octavia is van 05-2010 en heeft er nu 330k km op staan. Ondanks deze km stand rijdt ie nog als een zonnetje.
Het blijft een moeilijke keuze en achteraf weet je pas of je de juiste hebt gemaakt.
Suc6 met je keuze en hopelijk is het de juiste
 

Gerjo

Senior Member
Schokbrekers voor zijn inmiddels vervangen. Ook de hulpveren zijn onder garantie vervangen daar er 1 gebroken was.

je hebt wel een punt hoor. De motor loopt inderdaad als een zonnetje.

we zijn nu op vakantie met een dakkoffer erop en een fietsendrager en hij geeft werkelijk geen krimp. Blijft gewoon een feest om mee te rijden
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de lijst met controlepunten zie, dan zie ik heel veel punten waar je niets aan hebt (zoals NAP-check km-stand, kleurverschil in lak enz), ook is de check bepaald niet goedkoop. Als ik dit vergelijk met de keuring die ik als garantie-afloop-keuring heb laten doen bij Vagtechniek, daar heb ik pakweg de helft voor betaald, en die heeft echt nieuwe punten voor de garantie opgeleverd.

Bij een auto is het ook, of je zelf al naar een nieuwe auto neigt, of dat je nog jaren voort wil met dezelfde mobiel. Als je toch iets jongers wil, is het verstandig om dat op een moment te doen vóór je veel onkosten krijgt. Wat nu ook lastig is: door produktieproblemen wereldwijd, en extra vraag naar occasions zijn de prijzen nu extra hoog, en hoe jonger de auto die je zoekt, hoe meer je dat in de portemonnee merkt. Als je 1-2 jaar verder bent, zullen die prijzen weer wat genormaliseerd zijn, en ben je waarschijnlijk beter af, dan wanneer je nu een verse ride gaat zoeken. (ik ga er vanuit dat je geen nieuwe auto zoekt, maar een occasion)
 
Komt ook nog eens bij dat je nu weet wat je hebt. Zoals je zegt een feest om te rijden. Met een vervanger/nieuwere auto is dat nog maar de vraag. Lijkt een goede auto zoals je hem beschrijft en dat is ook wat waard. Als je een vervanger aanschaft is dat maar de vraag! Voor dezelfde geld loop je binnen een jaar van aanschaf tegen veel meer kosten aan!

Als je voor de rest tevreden bent met je wagen dan zou ik toch meer neigen naar reparatie en niet naar vervanging van de auto :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vrees dat je twijfel er niet minder op is geworden. Had ook de indruk dat je aanvankelijke vraag meer een zoeken naar bevestiging was. Anyway, ik zou het laten afhangen van de kans op meer grotere kosten in de nabije toekomst. En met deze km stand zou ik die te groot achten en voor wat jongers gaan. Dan is de kans groter dat je een tijd zorgeloos vooruit kunt, lijkt me.
 

tim_j

Senior Member
Schokbrekers voor zijn inmiddels vervangen. Ook de hulpveren zijn onder garantie vervangen daar er 1 gebroken was.

je hebt wel een punt hoor. De motor loopt inderdaad als een zonnetje.

we zijn nu op vakantie met een dakkoffer erop en een fietsendrager en hij geeft werkelijk geen krimp. Blijft gewoon een feest om mee te rijden
Ik zou pas gaan kijken als de teller bij de 500k gaat komen. Zoals ik het lees is de auto prima verder, dieseltje kan het makkelijk aan!

300k is voor een benzine een mooie stand om eens verder te kijken. (vind ik)
 

Kanerr

Forumguru
Als je zonder krimp op vakantie bent geweest zou ik lekker zo doorrijden. Koppeling vervangen kan altijd, ik zou dit echt pas vervangen als het echt niet meer rijdbaar is. Scheelt aanzienlijk in de kosten en zolang het goed is, is het goed toch?
 

Eltjo

Forumguru
Prima besluit genomen denk ik zo.
Als je voor zeg maar €2000 nog een jaar kan rijden dan is dat toch prima? De afschrijving op een volgende auto zal idd meer zijn. En zoals gezegd, weet je nu beter wat je hebt dan met een volgende occasion.

Ik heb in mijn Tdi vorige zomer bij 260dkm de complete veerpoten voor laten vervangen en afgelopen zomer bij 290dkm de remmen rondom en de EGR. Dat was beide preventief omdat het toch wel op z’n einde liep en ik dat in Polen voor een stuk minder arbeidskosten laat doen.
In NL heb ik ruim op tijd bij Autodoc de materialen gekocht. Dat scheelt een hele hoop t.o.v. de automaterialenhandel waar een garage het vaak haalt. Dan is er alleen nog de vraag of je garage je eigen materialen voor je wil monteren.
De EGR had ik niet preventief gekocht. Ik dacht die te laten reinigen, maar dat zagen ze niet zitten voor eentje met koeler en motortjes eraan, dus werd dat lokaal een nieuwe. Ook voor een 2-3 honderd minder dan ik NL, waar het €750 zou moeten kosten.

Als je kijkt hoeveel km’s gereden kunnen worden met auto’s, zie topic hoogste km stand, dan kan je nog wel een ton of wat toe.

Zie nou pas dat het topic inmiddels wat oud is... En, inmiddels nog gekke dingen/kosten gehad?
 
Laatst bewerkt:

Gerjo

Senior Member
Nee geen gekke dingen gehad. Auto blijft wel rijden he.
Ben wel nieuwsgierig wat er komen gaat haha.

zou wel mooi zijn als hij het nog een jaar volhoudt oid
 
Bovenaan Onderaan