TSI motoren met hoge km-stand

Eduardo

Forumguru
hallo Allemaal,

Binnenkort ga ik met pensioen. Ik ga om die reden m’n Yeti verkopen,
met name name vanwege de nog hoge afschrijving..... Hij is van 2016.
Vanwege de goede hoge zit ga ik waarschijnlijk een Yeti op leeftijd kopen,
met de daarbij behorende hoge km-stand.

Vraag:
Wat zijn de ervaringen met de TSI-motoren die meer dan een ton gelopen hebben ??

Alvast dank voor jullie reacties !!


Met vriendelijke groet,
Eduardo
 

Canon-Eye

Forumguru
Sterker, naarmate je er langer in blijft rijden wordt je afschrijving per jaar alleen maar minder. Een andere (dán iets minder oude dan de huidige) kopen kan toch ook over een jaar of 5?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eduardo

Forumguru
Vanwege vermindering van mijn inkomen probeer ik de nu nog hoge afschrijving te omzeilen.
De afschrijving van een Yeti van een jaar of 5 ouder is per maand veel lager.
Ik kan (hopelijk) nu nog een mooie prijs krijgen voor deze......

Canon-Eye:
Ze zijn er maar 1 jaar jonger dan mijn huidige Yeti.
Dat verschil heeft tzt geen zin....
 

Eduardo

Forumguru
Maar daar ging het niet om:
Ik wil heel graag weten wat de ervaringen zijn met Yeti’s op hogere leeftijd en km-stand...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze zijn er maar 1 jaar jonger dan mijn huidige Yeti.
Ja, én? Een Karoq of Nam is van een vroeg bouwjaar lijkt me tegen die tijd een waardige opvolger met hoge zit en al.
Ik heb ook prima herinneringen aan mijn Ford Taunus uit 1965, maar ben nu toch wel blij met een wat modernere auto... :D
 

fanSkoda-VW

Donateur
En een auto waarvan je de eventuele problemen kent inruilen voor een oudere auto met onbekende problemen?
Misschien ja de afschrijving, maar oudere auto's hebben méér onderhoudskosten c.q. (overwachte) reparaties.

Maar ik denk dat je niet de afschrijving bedoelt.

Je wilt een recente auto inruilen en een oude terugkopen.
Dus dan wil je gewoon het financiële verschil direct in je portemonnee hebben. Cash dus.
Met -zoals gezegd- een risico dat je een auto terug koopt met hogere onderhouds- en reparatiekosten.
Ook ik zeg: niet doen. Tenzij je armlastig bent en geen pensioenregeling hebt, en nú cash nodig hebt.

Geniet van de komende jaren, sterkte met de beslissing.

grtsss
 

Canon-Eye

Forumguru
En in plaats van slopen zul je die in goed rijdende staat toch nog wel op de vrije markt(plaats) kwijt kunnen voor pakweg 500 of 600 Euro? Al is de winterperiode wellicht een minder geschikt verkoopmoment dan het voorjaar...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dit heeft inderdaad alleen nut als je nu geld nodig hebt. Want anders is het niet verstandig. Zo'n (oudere) TSI zal je maar in de soep lopen...... Geen geld en geen auto :(
Heb ivm de aankoop van een huis in 2015 mijn jongere caravan verkocht die ik nog maar 1,5 jaar had. Ik had het geld gewoon nodig, maar je weet ook dat je dan niet echt winst gaat maken.
Vrij snel al weer een oudere caravan gekocht, die gelukkig wel beter bevalt dan de nieuwere :)
 

EdK

Forumguru
Buiten het feit of je met inruilen naar een oudere Yeti een goede keuze maakt kan ik je vertellen
dat ik met mijn Yeti 1,4TSI gereden heb tot ik aan de 100K zat.
Deze probleemloos gereden en bij inruil liep hij nog steeds als een naaimachinetje.

Zie hem nu nog regelmatig rijden ( eens in de 3 maanden ) maar heb de nieuwe eigenaren nog niet eens een keer kunnen aanschieten om te vragen hoe hij bevalt.

Verbruik daartegen vond ik bij de 1,4 erg tegenvallen, een 1,2 is uiteindelijk vaak zuiniger in brandstof kosten
Maar dat kun je goed zien in https://www.spritmonitor.de/en/detail/422949.html

Tsja en afschrijving.....
Ik heb relatief nog een redelijk mooi bedrag terug gekregen voor de Yeti ( meer dan ik zelf had ingeschat )
Maar daartegen schafte ik wel een nieuwe wagen aan, dit bedrag had ik nooit gescoord als ik had ingeruild op een tweede hands.
Dus als je al wilt scoren financieel op je huidige Yeti, dan zal je die particulier moeten zien te verkopen om meeste geld er uit te halen.
En dan ook weer particulier of tegen een koopje zien aan te lopen voor de aanschaf van een oudere Yeti.

Maar koop je die bv ook van een particulier over , dan is het maar de vraag wat je koopt, je geen garantie zal hebben etc
En nu weet je wat je rijd....
En zou ik kijken of je bv inde verzekering per jaar wat van de kosten kunt terug verdienen.
Je zal minder Km's gaan rijden, als je nu nog all risk hebt dan over stappen naar WA met beperkt casco ( brand / diefstal )

Maar goed dat is mijn (onze ) mening maar wij kunnen niet in je portomonee kijken en dat wil ik ook niet eens !
 

Eduardo

Forumguru
Dank voor de reacties Allen. Iedere keer word ik weer aangenaam verrast met de expertise in dit forum.
Ondanks de soms wat minder vriendelijke toon (of ligt dat aan mij??) hebben jullie me overtuigd de Yeti te houden.
De Yeti is werkelijk nog in nieuwstaat met nog geen 45.000 km op de teller.
De karoq is voor mij geen optie, omdat ik daarin niet de optimale zithouding kan vinden die ik in de Yeti wel heb.
Ik ga mijn pensionering opvrolijken met een Yeti die nog perfect is.


Met vriendelijke groet,
Eduardo
 

CDK

Forumguru
Dat lijkt mij een zeer verstandige keuze @Eduardo!
Ik denk niet dat iemand iets onaardig bedoeld heeft, maar met platte tekst kan je soms wel eens iets anders interpreteren dan oorspronkelijk bedoeld.
Dat je nog maar lang van je Yeti mag genieten! :)
 

Canon-Eye

Forumguru
De karoq is voor mij geen optie, omdat ik daarin niet de optimale zithouding kan vinden
Nu misschien niet, maar over een 5 jaar is die Kamiq intussen aan zijn zoveelste versie of facelift toe en kan de zit dus ook verbeterd zijn. Wie dan leeft, die dan rondkijkt...
 

EdK

Forumguru
45K en hoeveel jaar oud ?

Zou hem zodra je wat vrije tijd overhebt en voor de winter begint hem een detailbeurt geven
Dus ff lekker kleien ( en niet op kamer 100 ) en dan wat krassen ( klein of groot ) weg polijsten.
En waarom ? Allereerst als tijdverdrijf ipv achter geraniums zitten, maar wat belangrijkst is dat je dan in principe elk stukje lak onder ogen / vingers krijgt en dan elk krasje maar ook elk roestplekje of blaasje dan ziet/ voelt.
Dan kun je die meteen aanpakken zodat je erger hierdoor voorkomt.

Voor ik mijn Yeti ging inleveren was ervoor ( jaar ervoor ) iemand geweest die dacht picasso te zijn en dit over 5 auto's had laten zien...
Deze krassen heb ik toen met advies van @Cordoba voor 95% weg gekregen of gemaskeerd.
Maar tijdens dat kleien en polijsten kwam ik ook op deur een paar kleine roestblaasjes tegen.

Nu ging die van mij toch de verkoop in dus er verder niets mee gedaan, mar in jouw geval zou ik dit soort dingen voor zijn.

En mijn inziens verstandige keuze dat je je Yeti aanhoud....:pieker::jaja:
 

Gigs

Lid
Ouderdom komt met gebreken, ook voor Yeti's. Wij hebben onze Yeti van January 2010 met 117.500 km vorige week omgeruild voor ééntje van 2017 met 7500 km op de teller plus nog twee jaar fabruiksgarantie om weer een poosje zorgeloos rond te rijden. Ben al een flnk aantal jaren met pensioen en zag toch aan komen dat niet zo zeer de moter gebreken ging vertonen maar de versnelingsbak, accu, waterpomp dus was al een poosje aan het rondkijken naar wat jong'ers. Nu moest ik toch wat behoorlijk bijbetalen maar kocht wel een zo goed als nieuwe yeti waarvan in in twee jaar tijd ruin 7000 euro is afgeschreven. De yeti van bijna 10 jaar had nog een inruilwaarde van 8000 euro. Dat wil zeggen, in 2010 was de nieuwprijs 23.500 euro geef dus een afschrijving tussen 1500/1750 per jaar. Kijk ieder maakt zo z'n eigen rekening op. Maar ik kan je wel zeggen met dit verhaal dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
 
Bovenaan Onderaan