TSI motoren met hoge km-stand

Topic in 'Yeti' gestart door Eduardo, 31-08-2019.

  1. Eduardo

    Eduardo Senior Member

    hallo Allemaal,

    Binnenkort ga ik met pensioen. Ik ga om die reden m’n Yeti verkopen,
    met name name vanwege de nog hoge afschrijving..... Hij is van 2016.
    Vanwege de goede hoge zit ga ik waarschijnlijk een Yeti op leeftijd kopen,
    met de daarbij behorende hoge km-stand.

    Vraag:
    Wat zijn de ervaringen met de TSI-motoren die meer dan een ton gelopen hebben ??

    Alvast dank voor jullie reacties !!


    Met vriendelijke groet,
    Eduardo
     

  2. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Die snap ik ff niet :pieker:
    Waarom deze niet lekker oprijden dan?
    Je hebt je hoge zit al en de centjes zijn al uitgegeven, van de afschrijving voel je als het goed is niet maandelijks iets in je portemonnee toch?
     
  3. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Sterker, naarmate je er langer in blijft rijden wordt je afschrijving per jaar alleen maar minder. Een andere (dán iets minder oude dan de huidige) kopen kan toch ook over een jaar of 5?
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  4. Eduardo

    Eduardo Senior Member

    Vanwege vermindering van mijn inkomen probeer ik de nu nog hoge afschrijving te omzeilen.
    De afschrijving van een Yeti van een jaar of 5 ouder is per maand veel lager.
    Ik kan (hopelijk) nu nog een mooie prijs krijgen voor deze......

    Canon-Eye:
    Ze zijn er maar 1 jaar jonger dan mijn huidige Yeti.
    Dat verschil heeft tzt geen zin....
     
  5. Eduardo

    Eduardo Senior Member

    Maar daar ging het niet om:
    Ik wil heel graag weten wat de ervaringen zijn met Yeti’s op hogere leeftijd en km-stand...
     
  6. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Kijk eerst maar eens hoeveel (of hoe weinig) je er nu nog voor kunt krijgen...........
    't Zal je tegenvallen:nailbiting:, vrees ik.
    Voor de tsi motoren kun je ook in de lijsten voor Fabia ( https://www.skodaforum.nl/forum/i/hoogste-km-stand-fabia-rijders.20635/ ) ,Octavia 2 ( https://www.skodaforum.nl/forum/i/w...meterstand-onder-de-octavia-ii-rijders.17250/ ) en Octavia 3 ( https://www.skodaforum.nl/forum/i/w...eterstand-onder-de-octavia-iii-rijders.24745/ ) kijken, de andere (hogere) koets zal geen grote afwijkingen veroorzaken.
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ja, én? Een Karoq of Nam is van een vroeg bouwjaar lijkt me tegen die tijd een waardige opvolger met hoge zit en al.
    Ik heb ook prima herinneringen aan mijn Ford Taunus uit 1965, maar ben nu toch wel blij met een wat modernere auto... :D
     
  8. aiva tco adoks

    aiva tco adoks Forumguru

    En dan meer geld kwijt zijn aan onderhoud...

    Sorry ben je echt even kwijt

    Je ruilt je 48 inch led tv toch ook niet in bij de kringloop voor een oude beeldbuis..
    ik sluit me aan bij corne
     
    RoyK, Johnnyvr6, ertromp en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. fanSkoda

    fanSkoda Forumguru

    En een auto waarvan je de eventuele problemen kent inruilen voor een oudere auto met onbekende problemen?
    Misschien ja de afschrijving, maar oudere auto's hebben méér onderhoudskosten c.q. (overwachte) reparaties.

    Maar ik denk dat je niet de afschrijving bedoelt.

    Je wilt een recente auto inruilen en een oude terugkopen.
    Dus dan wil je gewoon het financiële verschil direct in je portemonnee hebben. Cash dus.
    Met -zoals gezegd- een risico dat je een auto terug koopt met hogere onderhouds- en reparatiekosten.
    Ook ik zeg: niet doen. Tenzij je armlastig bent en geen pensioenregeling hebt, en nú cash nodig hebt.

    Geniet van de komende jaren, sterkte met de beslissing.

    grtsss
     
    Peter-036 en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  10. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Ik ga eind dit jaar met pensioen, en heb wel besloten om de oudste auto eruit te doen.
    Dat is dan ook nog eens het Clio dieseltje, dus dat scheelt ook 100 euro/ maand houderschapsbelasting....wij kopen autos bood er ( lach niet!) 268 euro voor, ze is weer door de APK, en ik rij er mee door tot eind v/h jaar.....kan ze nog altijd naar de sloop:thumbsdown:.(Na 12 jaar en 320000km)
     
  11. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    En in plaats van slopen zul je die in goed rijdende staat toch nog wel op de vrije markt(plaats) kwijt kunnen voor pakweg 500 of 600 Euro? Al is de winterperiode wellicht een minder geschikt verkoopmoment dan het voorjaar...
     
  12. RichTrip

    RichTrip Forumguru Moderator

    Dit heeft inderdaad alleen nut als je nu geld nodig hebt. Want anders is het niet verstandig. Zo'n (oudere) TSI zal je maar in de soep lopen...... Geen geld en geen auto :(
    Heb ivm de aankoop van een huis in 2015 mijn jongere caravan verkocht die ik nog maar 1,5 jaar had. Ik had het geld gewoon nodig, maar je weet ook dat je dan niet echt winst gaat maken.
    Vrij snel al weer een oudere caravan gekocht, die gelukkig wel beter bevalt dan de nieuwere :)
     
  13. EdK

    EdK Forumguru

    Buiten het feit of je met inruilen naar een oudere Yeti een goede keuze maakt kan ik je vertellen
    dat ik met mijn Yeti 1,4TSI gereden heb tot ik aan de 100K zat.
    Deze probleemloos gereden en bij inruil liep hij nog steeds als een naaimachinetje.

    Zie hem nu nog regelmatig rijden ( eens in de 3 maanden ) maar heb de nieuwe eigenaren nog niet eens een keer kunnen aanschieten om te vragen hoe hij bevalt.

    Verbruik daartegen vond ik bij de 1,4 erg tegenvallen, een 1,2 is uiteindelijk vaak zuiniger in brandstof kosten
    Maar dat kun je goed zien in https://www.spritmonitor.de/en/detail/422949.html

    Tsja en afschrijving.....
    Ik heb relatief nog een redelijk mooi bedrag terug gekregen voor de Yeti ( meer dan ik zelf had ingeschat )
    Maar daartegen schafte ik wel een nieuwe wagen aan, dit bedrag had ik nooit gescoord als ik had ingeruild op een tweede hands.
    Dus als je al wilt scoren financieel op je huidige Yeti, dan zal je die particulier moeten zien te verkopen om meeste geld er uit te halen.
    En dan ook weer particulier of tegen een koopje zien aan te lopen voor de aanschaf van een oudere Yeti.

    Maar koop je die bv ook van een particulier over , dan is het maar de vraag wat je koopt, je geen garantie zal hebben etc
    En nu weet je wat je rijd....
    En zou ik kijken of je bv inde verzekering per jaar wat van de kosten kunt terug verdienen.
    Je zal minder Km's gaan rijden, als je nu nog all risk hebt dan over stappen naar WA met beperkt casco ( brand / diefstal )

    Maar goed dat is mijn (onze ) mening maar wij kunnen niet in je portomonee kijken en dat wil ik ook niet eens !
     
  14. Eduardo

    Eduardo Senior Member

    Dank voor de reacties Allen. Iedere keer word ik weer aangenaam verrast met de expertise in dit forum.
    Ondanks de soms wat minder vriendelijke toon (of ligt dat aan mij??) hebben jullie me overtuigd de Yeti te houden.
    De Yeti is werkelijk nog in nieuwstaat met nog geen 45.000 km op de teller.
    De karoq is voor mij geen optie, omdat ik daarin niet de optimale zithouding kan vinden die ik in de Yeti wel heb.
    Ik ga mijn pensionering opvrolijken met een Yeti die nog perfect is.


    Met vriendelijke groet,
    Eduardo
     
    RoyK, Octavia32, VAG-man en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Dat lijkt mij een zeer verstandige keuze @Eduardo!
    Ik denk niet dat iemand iets onaardig bedoeld heeft, maar met platte tekst kan je soms wel eens iets anders interpreteren dan oorspronkelijk bedoeld.
    Dat je nog maar lang van je Yeti mag genieten! :)
     
    Octavia32 en Eduardo vinden dit leuk.
  16. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Nu misschien niet, maar over een 5 jaar is die Kamiq intussen aan zijn zoveelste versie of facelift toe en kan de zit dus ook verbeterd zijn. Wie dan leeft, die dan rondkijkt...
     
  17. EdK

    EdK Forumguru

    Tuurlijk......:pardon::cheers:
     
    Eduardo en aiva tco adoks vinden dit leuk.
  18. EdK

    EdK Forumguru

    45K en hoeveel jaar oud ?

    Zou hem zodra je wat vrije tijd overhebt en voor de winter begint hem een detailbeurt geven
    Dus ff lekker kleien ( en niet op kamer 100 ) en dan wat krassen ( klein of groot ) weg polijsten.
    En waarom ? Allereerst als tijdverdrijf ipv achter geraniums zitten, maar wat belangrijkst is dat je dan in principe elk stukje lak onder ogen / vingers krijgt en dan elk krasje maar ook elk roestplekje of blaasje dan ziet/ voelt.
    Dan kun je die meteen aanpakken zodat je erger hierdoor voorkomt.

    Voor ik mijn Yeti ging inleveren was ervoor ( jaar ervoor ) iemand geweest die dacht picasso te zijn en dit over 5 auto's had laten zien...
    Deze krassen heb ik toen met advies van @Cordoba voor 95% weg gekregen of gemaskeerd.
    Maar tijdens dat kleien en polijsten kwam ik ook op deur een paar kleine roestblaasjes tegen.

    Nu ging die van mij toch de verkoop in dus er verder niets mee gedaan, mar in jouw geval zou ik dit soort dingen voor zijn.

    En mijn inziens verstandige keuze dat je je Yeti aanhoud....:pieker::jaja:
     
    Eduardo vindt dit leuk.
  19. hemi24

    hemi24 Forumguru

    @Eduardo : volgens mij kun je sneller bezuinigen door terug te gaan naar één auto i.p.v. twee...
     
  20. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @Canon-Eye Natuurlijk hoeft ze dan niet direct gesloopt, er staat ook: "kan ze nog altijd naar de sloop:thumbsdown:.(Na 12 jaar en 320000km)"
    Maar ik ga er geen grote bedragen meer instoppen.
     

Deel deze pagina