TSI , kun je deze motoren nog wel zonder problemen kopen?

Tees

Donateur
Dat is het beste, maar je kan ook veel halen uit de (Engelstalige, die vermelden vaker de motorcode dan NLse) Wikipedia pagina's. Vrijwel altijd is er pas een nieuwe motor geïntroduceerd tegelijk met een nieuw model of een facelift. Als voorbeeld: de O2fl had EA111 motoren, de O3 EA211. Van de Seats en Audis weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat is vast te vinden.

Overigens zijn de latere (na 2011) EA111s een stuk beter dan de vroegere, zeker de 1.2 TSI. Die kettingen hebben ze de nodige moeite in gestoken om dat beter te krijgen. Olieverbruik van de latere 1.4 en 1.8 EA111s weet ik niet zeker.
 

EdK

Forumguru
zeker de 1.2 TSI. Die kettingen hebben ze de nodige moeite in gestoken om dat beter te krijgen.
Is geen moeite ingestoken om ze te verbeteren hoor !
Was kwestie dat één van hun leveranciers de kettingen niet volgens de specs maakte en VAG ze blijkbaar niet controleerde of ze binnen de hun gestelde specs waren gemaakt.
Maar dat is toen met een flinke terugroep actie allemaal opgelost.

En wat betreft de 1,4TSI , in de Yeti deze ook gehad dit blok en nooit problemen mee gehad wat betreft olieverbruik en al helemaal niet wat betreft de kettingen.
Yeti was van meen 2010 of 2011, eerste serie Yeti's in NL met de 1,4TSI toendertijd
 

Tees

Donateur
Das anekdotisch bewijs, punt blijft dat er bovengemiddeld veel 1.4 en 1.8 TSI's van die generatie olieproblemen hadden (en tis ook ruimschoots bekend waardoor dat komt). Ik zou persoonlijk niet aan een 1.4 of 1.8 uit die tijd beginnen, een motorrevisie is best wel prijzig...

Maar ik heb dan ook genoeg aan een klein 1.2 TSI'tje :jaja: (die ook ratelt bij koude start, maar dat nemen we op de koop toe)
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij valt dat olieprobleem met de 1.4 TSI wel mee!
Probleem met de 1.4 TSI waren volgens mij meer de versies met de dubbelgeblazen versies (170 pk en meer)…
 

EdK

Forumguru
En in beginperiode wat problemen met ketting maar niet in de mate die de 1,2TSI had...
 
Bovenaan Onderaan