TSI , kun je deze motoren nog wel zonder problemen kopen?

Mark750

Nieuw lid
TSI , kun je deze motoren nog wel zonder problemen kopen?

In de autoweek stond laatst een artikel over de benzine TSI motoren en de distributikettingproblemen.

En de gebrekkige coulance na de verstreken garantieperiode via PON.

Ook werd er melding gemaakt over de plannen van VW om toch maar weer over te stappen naar een distributieriem.

Die Koreanen bieden 5 tot 7 jaar garantie , en ik denk dat Skoda er verstandig aan doet dit ook te doen.

Want zoals het er nu naar uitziet zal men bij aanschaf toch extra garantie moeten bijkopen.

Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
 

sitechris

Donateur
Ik zou het nu wel aandurven om een nieuwe TSI te kopen, na alle aandacht zijn er al tig verbeteringen doorgevoerd. Alleen de 1.4 TSI 185 pk zou ik niet nemen, daar heb ik al zoveel ellende over gelezen.

Overigens als we de vergelijking met Kia maken. Ik heb toch liever een heerlijk soepele TSI als de vrij futloze atmosferische Kia blokken. Ik houd best van atmosferische blokken. Maar dan wel met minimaal 200 pk. En dat levert Kia niet.
 

Maarten

Forumguru
Geen rpobleem. Alle problemen zijn verholpen door het vervangen van de ketting. Inmiddels zal de productie ongetwijfeld aangepast zijn.
Mijn TSI bevalt me voortreffelijk!
 

RogerS

Forumguru
Ik heb gelukkig, 70.000 KM gereden, nog geen problemen gehad met mijn 1.8 TSI en wil zeker niet meer terug naar een atmosferische 1.6 of 2.0 liter motor.
 

Bakkertje

Forumguru
Een bevriend VAG monteur adviseerde om alle 1.4 TSI's met turbo en compressor lekker te laten staan. De nieuwere schijnen inderdaad beter te zijn.
 

Noord26

Forumguru
Garantie geven is een ding, het daadwerkelijk krijgen is een ander verhaal. En als je de kleine lettertjes leest bij de Koreanen is lang niet alles gedekt binnen die garantie en al helemaal niet als er maar een lampje door jezelf ipv de dealer is vervangen.

Daarnaast kun je tegen een heel schappelijk bedrag je garantie bij Skoda verlengen tot 6 jaar ipv de standaard 2 jaar vanaf fabriek. Daar heb je bij de Koreanen geen keuze in. Dat ben je verplicht erbij te nemen. Ze kunnen het ook gewoon, net als Skoda, als optie aanbieden en de auto's nog goedkoper in de markt zetten.

@ Mark750: daarom lees je volgens mij met een gekleurde bril op. Skoda geeft ook die garantie met als toevoeging dat je zelf de keuze hebt om het wel of niet te pakken. De Koreanen dwingen het je op en zit verwerkt in de prijzen van auto. Wat heb je dan liever?

TSI motoren zijn idd in een slecht daglicht neer gezet. Maar vrijwel alle dealers die ik tot nu toe daar over heb aangehoord zijn zeer coulant met deze problemen. Ze willen natuurlijk geen klanten verliezen. Daarom zou ik mij er totaal niet druk om maken. Koreanen zijn in net verleden ook niet bepaald het toonbeeld geweest van betrouwbaarheid. ;) Neemt niet weg dat ze momenteel grotere stappen voorwaarts maken tov andere merken overigens. Maar om te zeggen dat op niveau zijn met de gevestigde, nee echt niet.
 

sitechris

Donateur
@Noord26: die coulantheid valt in de praktijk wel tegen hoor. Ik heb veel verhalen gelezen (zeker ook in Autoweek) dat dealers toch gewoon moeilijk deden. Op dat punt scoren VAG dealers sowieso belabberd. En met name PON is daar echt waardeloos in.
 

Noord26

Forumguru
Verschilt per dealer dan wellicht weer. Of op welke zeer nadrukkelijke en toch vriendelijke manier je het 'brengt'.. :eek:
 

peperskoda

Forumguru
Zoals zo vaak zit er altijd kaf onder het koren. Er zullen zeker dealers zijn die moeilijk doen, vanuit het oogpunt van de dealer best te begrijpen:zij moeten een flink deel van de kosten zelf dragen. Mijn dealer doet niet moeilijk en heeft alle TSI motoren van haar klanten gewoon zelf gecontroleerd of ze tot de probleemgroep behoren. Was dat het geval werd het opgelost. Mijn ervaring met de TSI is nog te kort om er ook maar iets van te kunnen roepen, echter ben ik in het gelukkige bezit van een vader die ook in een Roomster TSI rijdt en mijn vader heeft inmiddels zo'n 40000km gereden zonder problemen. Ook zijn voertuig is gecontroleerd op mogelijke problemen(wij hebben dezelfde dealer...) en zijn auto behoort niet tot de probleemgroep. Het grootste deel van de problemen zit bij de 1.4 TSI en 1.8 TSI, de 1.2 TSI is maar mondjesmaat voorzien van de verkeerde ketting dus levert een veel minder groot rsico op. De verkeerde kettingen zijn vooral gemonteerd in voertuigen die geproduceerd zijn in 2009 en 2010. Ik zou me dus bij de aanschaf van een nieuwe auto met TSI motor niet meer zorgen maken dan anders.
 

koreaan

Forumguru
Het is een oud onderwerp maar wilde toch even reageren

Ik ben zowel in het bezit geweest van de Polo GTI uit 2011 als een Polo GTI uit 2007.
Mijn ervaring met de GTI uit 2007 is VEEL beter als het exemplaar uit 2010.

Helaas hebt ik niet bijgehouden hoe vaak ik bij de garage ben geweest maar het moet meer dan 20 keer binnen 11000 KM zijn geweest.

Ik ben iedere keer goed geholpen alleen heeft de dealer het probleem niet kunnen oplossen.
Gelukkig reed ik de auto zakelijk en hebben wij de auto terug kunnen leveren.
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat deze motor zoveel prijzen heeft gewonnen, ik zal NOOIT een 1.4 twin charge kopen.
 

Joske

Forumguru
de twincharge is natuurlijk wel "gekend en berucht" onder de probleemmotoren natuurlijk..
 
en is een TFSI weer een hele andere motor toch? Of werkt die volgens het zelfde principe?
Want over de FSI motoren hoor je ook bijna niks meer..
Dit zijn toch direct ingespoten motor net als de GDI van mitsubishi??
 

Joske

Forumguru
FSI is inderdaad direct ingespoten

Fuel Stratified Injection (mogelijkheid tot twee verschillende lagen brandstof/luchtmengsel te creëren)
 

koreaan

Forumguru
Tja waar te beginnen, meestentijds stotteren inhouden.
Hoeveel nieuwe bougies er in zijn gedraaid weet ik niet maar het zullen er velen zijn.
De bobine is vervangen, soms reed ik bij garage weg en was ik letterlijk binnen 2 minuten weer terug bij af.
Zeer vermoeiend allemaal, uiteneindelijk heeft de garage zelf de gti een tijdje getest maar stonden ze zelf ook stil.
Mooi moment natuurlijk maar beide schoten we er niets mee op.

Ik hoop dat vw slim genoeg is om een 1.8 tsi te monteren in de nieuwe polo gti/fabia rs te plaatsen.
Anders de ouderwetse 1.8T
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb een 1.2TSI 105 PK en alle bijna 150.000 km op 1 klein dingetje na probleemloos doorgelopen. 1x is de blokbobine die erin ligt stuk gegaan. Simpel en niet idioot duur.

Helaas afgelopen donderdag door mijn vrouw met een kilometertje of 70 achterin een eerste generatie Seat Leon geparkeerd dus het is even afwachten wat ik terugkrijg.
 

JeSko

Forumguru
Kan iemand beknopt beschrijven welke TSI motoren goed zijn en welke niet? Zijn aan het kijken naar o.a. VAG Auto's met 1.2 tsi en 1.4 tsi motoren, bwj varieert nogal ver tussen 2010-2017, hangt beetje af van het type wagen.
 

Tees

Donateur
Kortweg: TSIs van de EA111 generatie (grofweg tot 2012, maar in sommige auto's nog tot 2015 geleverd) hebben wat meer bekende problemen zoals de distributieketting en bij de 1.4 en 1.8 olieverbruik/lekkage.

De TSIs van de EA211 familie zijn volgens mij behoorlijk probleemvrij.
 
Bovenaan Onderaan